Archief - dualboot ubuntu & windows

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

chosen_1

Legacy Member
Ik heb zopas een schone installatie gedaan op een nieuwe hd van een laptop. Eerst heb ik windows 7 geinstalleerd op de hd van 500gb, daarna ubuntu geinstalleerd en heb de ubuntu partitie 200mb groot gemaakt. Alles werkt perfect , maar iedere keer als ik windows 7 opstart komt het scherm van schrijfcontrole te voorschijn. Hoe kan ik zorgen dat dit niet meer verschijnt?
Ben een nieuwe gebruiker die de wereld van ubuntu aan't verkennen is ;)

InFerNo

Legacy Member
Laat je die controle volledig ten einde gaan?
200mb is wel wat krap :p Bedoel je 200gb?

chosen_1

Legacy Member
Yeb ik bedoel dus 200gb :o)
Ik heb die controle al eens volledig ten einde laten gaan,maar het is iedere keer als ik opstart met windows 7 dat dat erop komt.
Mss eerst ubuntu en daarna windows eens installeren?

InFerNo

Legacy Member
Dan gaat ge Ubuntu niet meer kunnen starten omdat de bootloader van Microsoft enkel Windows OS' gaat zien :\

Heb je de partities in Windows ingedeeld of met de installer van Ubuntu?
Ik kan alleen maar 'dirty' methodes voorstellen (en dat is even opnieuw partitioneren met de ingebouwde partitiebeheerder van Windows en daarna dat partitieke formatteren als ext4 in Ubuntu installer, dus niet meer 'sizen', enkel formatteren)

Aangezien ge bereid zijt alle 2 de OS' te herinstalleren kunt ge wat foefelen e :)

GuntherDW

Legacy Member
!nFy zei:
Dan gaat ge Ubuntu niet meer kunnen starten omdat de bootloader van Microsoft enkel Windows OS' gaat zien :\

Heb je de partities in Windows ingedeeld of met de installer van Ubuntu?
Ik kan alleen maar 'dirty' methodes voorstellen (en dat is even opnieuw partitioneren met de ingebouwde partitiebeheerder van Windows en daarna dat partitieke formatteren als ext4 in Ubuntu installer, dus niet meer 'sizen', enkel formatteren)

Aangezien ge bereid zijt alle 2 de OS' te herinstalleren kunt ge wat foefelen e :)

't is nu niet moeilijk van de bootloader (waarom nemen ze nooit geen lilo trouwens? :p) terug te installeren via de livecd/installercd eh.
Direct een goede oefening tbh :D.

1ste hit op google bv : Reinstall Ubuntu Grub Bootloader After Windows Wipes it Out :: the How-To Geek

chosen_1

Legacy Member
thx voor de antwoorden;

@GuntherDW ik ga die oefening die jij eens voorsteld eens properen
en moest het niet lukken doe ik wat !fFy me voorsteld.

@!Nfy: ik had dus eerst windows geinstalleerd en dan met de installer van Ubuntu een partitie gemaakt.

meino

Legacy Member
chosen_1 zei:
thx voor de antwoorden;

@GuntherDW ik ga die oefening die jij eens voorsteld eens properen
en moest het niet lukken doe ik wat !fFy me voorsteld.

@!Nfy: ik had dus eerst windows geinstalleerd en dan met de installer van Ubuntu een partitie gemaakt.

Enkele rules of thumb:

EERST windows installen, dan pas Ubuntu (is al gezegd, maar het kan niet genoeg herhaald worden :) )

Partitie maak je best gewoon in windows met freeware Easeus FREE EASEUS Partition Master Home Edition: Best Partition Manager freeware for Windows 2000/XP/Vista.

Vervolgens Ubuntu installen.

Ook misschien een fijne manier om ubuntu te leren kennen is het installen in een virtuele omgeving: VirtualBox (open source) of VMware Cloud Computing with Virtualization, Green IT, Virtual Machine & Servers (ergens zit een dertig dagen trial)

ravenrider

Legacy Member
partition manager van ubuntu zelf vind ik goed genoeg
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan