valies
Legacy Member
Ik zit in mijn laatste jaar Graduaat Informatica: optie Netwerkbeheer en moet een eindwerk maken.
Het onderwerp is netwerk monitoring. Ik wil dus enkele netwerk monitoring tools installeren en testen en als resultaat een pakket van tools uitkiezen die zowat de "beste" blijken te zijn.
Tools die ik in gedachten heb zijn:
Voordat ik deze tools kan installeren en testen moet ik natuurlijk een netwerkje opzetten. Ik ga dit virtueel doen (VMware) en wil werken met Debian. Debian Sarge heb ik voor handen, nieuwere versies kunnen gedownload worden...
Maar ik weet niet goed welke setup het beste zou zijn voor de tools
ad: Het is de bedoeling dat de Debian server(s) text based zijn, dus zonder de GUI.
Ik dacht aan een netwerk als volgt:
- Debian router (zelf routing table maken, eventueel firewall ook)
- aparte Debian LAMP server als zogezegde webserver
- Windows XP werkstation om te testen of ik op de webserver kan en of ik de network monitoring tools via een webclient (zoals phpMyAdmin) kan configureren (indien mogelijk)
Nu zijn mijn vragen:
- is dit een goede setup?
- op welke server moet ik de network monitoring tools installeren? de router?
Hoe ik iets moet doen, dat zal ik wel op internet vinden (het staat vol van de how to's). Maar ik vind het gewoon moeilijk om te weten welk netwerk setup ik best gebruik
ad:
Dus hopelijk kan iemand raad geven?
Het onderwerp is netwerk monitoring. Ik wil dus enkele netwerk monitoring tools installeren en testen en als resultaat een pakket van tools uitkiezen die zowat de "beste" blijken te zijn.
Tools die ik in gedachten heb zijn:
- Nagios
- Sara
- FreeRADIUS
- Rancid
- ZipTie
- Cacti
- Pandora FMS
- OpenNMS
Voordat ik deze tools kan installeren en testen moet ik natuurlijk een netwerkje opzetten. Ik ga dit virtueel doen (VMware) en wil werken met Debian. Debian Sarge heb ik voor handen, nieuwere versies kunnen gedownload worden...
Maar ik weet niet goed welke setup het beste zou zijn voor de tools
ad: Het is de bedoeling dat de Debian server(s) text based zijn, dus zonder de GUI.Ik dacht aan een netwerk als volgt:
- Debian router (zelf routing table maken, eventueel firewall ook)
- aparte Debian LAMP server als zogezegde webserver
- Windows XP werkstation om te testen of ik op de webserver kan en of ik de network monitoring tools via een webclient (zoals phpMyAdmin) kan configureren (indien mogelijk)
Nu zijn mijn vragen:
- is dit een goede setup?
- op welke server moet ik de network monitoring tools installeren? de router?
Hoe ik iets moet doen, dat zal ik wel op internet vinden (het staat vol van de how to's). Maar ik vind het gewoon moeilijk om te weten welk netwerk setup ik best gebruik
ad:Dus hopelijk kan iemand raad geven?




Links laten liggen dus.
) gewijzigd en ik heb eindelijk packages kunnen binnenhalen met apt-get update! Raar, maar goed! 