Archief - [FORMATTEREN] ADSL Belgacom GO voor een leek na een format

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

clubje

Legacy Member
Hallo iedereen,

Onlangs werd ik bij mijn tante geroepen (die weinig van computers kent), om haar pc “sneller” te maken. En inderdaad: hij werkt irritant traag. Zo traag zelfs dat volgens mij enkel een format kan helpen. Ok, geen probleem, ik wil dat gerust doen.

Maar één ding houdt me tegen: ze heeft belgacom adsl go en ik ben bang dat ik dat niet aan de praat ga krijgen na de format. Ik heb dat nog nooit gedaan (heb zelf telenet thuis) en ook zij wil enkel dat ik de format doe, als ik zeker ben dat internet terug gaat werken.

Op internet vind ik, echt waar, geen informatie hierover (ook niet op dit forum). Enige wat ik vind op de belgacom site is een handleiding voor de hardware (waar steek ik dit kabeltje, enz…) maar niets over de pc configuratie zelf. Ze toonde mij wel een cd-rom van belgacom, maar die was nog nooit opengedaan. Met andere woorden: de pc-boer die haar pc heeft komen installeren heeft die cd-rom niet nodig gehad om belgacom te installeren, zodoende denk ik dus dat die cd-rom mij geen soelaas zal brengen.

Thuis heb ik telenet kabel en als ik formatteer is dat easy: windows herkent alles zelf en internet gaat vanzelf. Maar ik weet niet of belgacom ook zo is. Mijn tante heeft ook digitale tv en dan is ze bang dat dat ook niet meer zal gaan, enz…
Ben ook bang dat eventueel de netwerkkaart waarmee de modem werkt, niet zou geïnstalleerd zijn na de format, en daarvan heb ik ook geen drivers.

Kortom: moet ik mij laten ‘tegenhouden’ door die adsl om te formatten, of niet? Want al bij al ben ik ook maar een leek die niet voor onaangename verrassingen wil staan bij andersmans pc. Echter, ik weiger hem te laten formatten door een pc-winkel en dan 50 € te betalen voor iets wat nog geen uur werk is voor die mannen

Alvast merci!

Grtz
clubje

zaffah

Legacy Member
Zoek eerst de drivers op, download die en zet ze op usbstick/partitie/...

Als de adsl werkt met een router, dan is het net zoals bij telenet het utp-kabeltje inpluggen. Is het via een usb-modem dan moet je gewoon dat cd'tje insteken en de installatie volgen.

Aangezien ze digiTV heeft vermoed ik dat ze met een router werkt.

clubje

Legacy Member
easy as hell dus?

en digitale tv, da heeft daarmee niks te maken? Ik bedoel: stel dat ik internet niet aan de praat krijg, dan kan ze nog altijd tv zien, da heeft er niks mee te maken?

En al sla je me dood ik weet niet wat een router is, ik zeg het, ben ook maar een leek :)

Exit

Legacy Member
belgacom digitale tv, dus er staat een belgacom b-box router

maw, gewoon pc formateren, isntalleren, alle drivers van de computer installeren en voila, internet zal net zoals met telenet direct werken, geen aparte instellingen maken voor internet.

die witte box waar internet toekomt, dat is de router (internet verdeler).
gewoon zien dat ge netwerk driver voor de pc enzo hebt en internet zal direct werken.

adsl is zelfde als bij telenet, als het via een usb modem gaat = drivers van usbmodem nodig, maar meestal gaat het nu via routers/netwerk ipv usb, dus gewoon inpluggen en zal werken (als de netwerkkaart drivers enzo geinstallerd zijn, dat geld voor elk pc op telenet en adsl)

nope, dat heeft er niets meet te maken, die tv zal gewoon blijven spelen.
internet komt toe op die witte B-Box en die verdeelt tv naar de digibox en internet naar de pc, daar moet ge niets aan veranderen.
login en paswoord staan in die b-box voor internet dus ge moet niets instellen (behalve dan email adres bvb om op te halen)

Muscleduck

Legacy Member
Tegenwoordig is dat echt kinderspel. PC formatteren, Windows installeren en de instellingen worden vanzelf goed gezet dat je direct internet hebt (bij ons toch :)).

clubje

Legacy Member
Exit zei:
belgacom digitale tv, dus er staat een belgacom b-box router

maw, gewoon pc formateren, isntalleren, alle drivers van de computer installeren en voila, internet zal net zoals met telenet direct werken, geen aparte instellingen maken voor internet.

die witte box waar internet toekomt, dat is de router (internet verdeler).
gewoon zien dat ge netwerk driver voor de pc enzo hebt en internet zal direct werken.

adsl is zelfde als bij telenet, als het via een usb modem gaat = drivers van usbmodem nodig, maar meestal gaat het nu via routers/netwerk ipv usb, dus gewoon inpluggen en zal werken (als de netwerkkaart drivers enzo geinstallerd zijn, dat geld voor elk pc op telenet en adsl)

nope, dat heeft er niets meet te maken, die tv zal gewoon blijven spelen.
internet komt toe op die witte B-Box en die verdeelt tv naar de digibox en internet naar de pc, daar moet ge niets aan veranderen.
login en paswoord staan in die b-box voor internet dus ge moet niets instellen (behalve dan email adres bvb om op te halen)


thx

toch maar eens proberen dan

enige wat me dan nog zorgen baart is die netwerkkaartdrivers. Die heb ik niet, en ik weet ook nooit zeker welke ik nodig heb (als ik ze vooraf zou veiligzetten). Bij mij thuis hoeft dat nooit: als ik windows installeer is alle hardware meegeïnstalleerd (buiten printer dan enzo, ma ik bedoel moederbord, netwerkkaart, enz...).

tis idd met een b-box dat het werkt

Exit

Legacy Member
is goed mogelijk dat het daar ook direct met windows geinstalleerd wordt
dat hangt af van welke erin zit en of windows ze autom herkend.

met cpu-z eens zien welk moederbord erin zit
als het een onboard is => drivers op site van fabrikant
als het merk pc is => drivers op site van merk
losse kaart => zie app beheer welke erin zit en zoek dan op site van dat merk de drivers.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan