Archief - Hardware Raid1 naar Raid5 brengen zonder dataloss

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

ShPonGle

Legacy Member
noot: alle data is vooraf gebackupt.

heb 2 schijven in een hardware mirror - raid1 dus.
ik heb nu een 3e schijf waarmee ik er dus een raid5 van wil maken, servercontroller ondersteunt dit zonder de data te clearen.

alleen ondersteunt de controller geen raid migration, kan ik alsnog via bepaalde software de metadata op de schijven manipuleren dat het geen mirror maar een raid5 wordt met nog alle data toegankelijk?

volgens dit artikel Converting RAID1 to RAID5 with no data loss scott:// zou het mogelijk zijn met een fedora bootcd?

RpR

Legacy Member
ShPonGle zei:
noot: alle data is vooraf gebackupt.

heb 2 schijven in een hardware mirror - raid1 dus.
ik heb nu een 3e schijf waarmee ik er dus een raid5 van wil maken, servercontroller ondersteunt dit zonder de data te clearen.

alleen ondersteunt de controller geen raid migration, kan ik alsnog via bepaalde software de metadata op de schijven manipuleren dat het geen mirror maar een raid5 wordt met nog alle data toegankelijk?

volgens dit artikel Converting RAID1 to RAID5 with no data loss scott:// zou het mogelijk zijn met een fedora bootcd?

Denk dat dit op deze manier voor u niet zal gaan. Aan de commando's te zien spreekt men daar over software raid. Ik heb die commando's gebruikt voor software raid op ubuntu. Kan zijn dat tussen hardware en software raid geen verschil zit maar dan kan iemand dat best eens bevestigen.

ShPonGle

Legacy Member
ja hebt ondertussen gedaan via een teracopy van alles naar m'n fileserver en ben nu alles aant terug kopiëren, zo'n 400GB aan data, nog 15 uur te gaan :oink:
dan nog alle shares & permissions terug goed zetten, tgaat nog niet simpel zijn want er zaten ook systeemshares tussen, zoals die van WDS (is W2k8 server) :s

RpR

Legacy Member
ShPonGle zei:
ja hebt ondertussen gedaan via een teracopy van alles naar m'n fileserver en ben nu alles aant terug kopiëren, zo'n 400GB aan data, nog 15 uur te gaan :oink:
dan nog alle shares & permissions terug goed zetten, tgaat nog niet simpel zijn want er zaten ook systeemshares tussen, zoals die van WDS (is W2k8 server) :s

Had je beter niet een clone genomen van uw partities en die terug gezet en de partities vergroten terwijl je ze terug zet? Acronis true image ondersteund dat...

ShPonGle

Legacy Member
ja was een optie MAAR ik was bang dat de hoogstwaarschijnlijk immens grote TIB-file corrupt ging worden tijdens de transfer over het netwerk (nog eens meegemaakt vandaar...) en dat alles voor niks zou zijn.

kheb dus gekozen voor een oplossing die iets meer werk is maar die dan wel zekerheid biedt dan iets wat vlugger kan werken maar veel meer risicovol is.

Bovendien is die WDSshare 'RemoteInstall' gewoon terug met juiste permissies door de WDS-role te reinstallen, alleen dan achteraf de PXE + DHCP nog wat configureren & alle images importeren, zal wel meevallen.

kreeg ook nog een "recycle bin on E:\share is corrupt"-error, maar dat was omdat er nog een My Documents Redirection policy geldde op die server die verwees naar een voorlopig niet meer bestaande share, na wat zoeken via een registry aanpassing opgelost :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan