Archief - Netwerk delen met hoge beveiliging ?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Flipkikker

Legacy Member
Situatie:

Vaste pc met Windows Vista (Home Premium 64bit) enkel op kot gebruikt, geen draadloze verbinding,
aangeschakeld op een router op kot zelf die aangeschakeld is op de netwerkkabel van de gemeenschappelijke router in de gang.

Laptop met Windows 7 (Home Premium) op kot, thuis en op school gebruikt, kabel op kot, draadloos thuis en op school.

Vaste pc heeft 1 account, administrator en is strikt persoonlijk. Hierbij wil ik de volledige D-schijf delen, énkel met mijn laptop.
Laptop heeft meerdere accounts, administrator van mijzelf, enkel de map "Documenten" wil ik gedeeld zien.

Ik wil niet dat mijn kotgenoten aan men bestanden kunnen op men vaste pc of men laptop, ook op school wil ik niemand die in men bestanden kan neuzen. Hoe kan ik men netwerk instellen zodat ik bestanden tussen men laptop en vaste pc kan delen?
Op men vaste pc is ook een printer aangesloten, die ik ook (enkel) wil delen met men laptop.
Dummy-proof stappenplan is welkom, want met netwerken instellen hebk altijd al miserie gehad.

Als bonus is het misschien ook af en toe nodig om tijdelijk (!) een andere laptop toegang te geven tot mijn netwerk om tijdens groepswerken vlot bestanden te kunnen delen. Hoe pak ik dit het beste aan?
Een aparte gedeelde map waar men dan aan bestanden kan, of is dit niet mogelijk? (dit kunnen laptops zijn met windows xp, vista, windows 7 of macbooks...)

Als er nog specifieke informatie nodig is...
edit1: account op men laptop is enkel toegankelijk met wachtwoord en heeft zelfde username als op men vaste pc (zonder wachtwoord).
edit2: intussen kan ik vanuit vista naar 7 en terug, alsook de printer gebruiken vanuit de laptop MAAR ik denk dat iedereen er nu in kan? (nergens een wachtwoord ofzo ingesteld voor zover ik weet) Functionaliteit is er dus al, maar de beveiliging nog niet...
Virusscanner net geïnstalleerd op laptop met 7: AVG
Virusscanner op vaste pc met vista: Kaspersky

Exit

Legacy Member
ten 1ste staat dit al verkeerd
Moved

zelf een router bij plaatsen die ge aansluit op de kabel uit de andere router
zit ge meteen gescheiden van het overige netwerk.
daarna gewoon delen wat ge wilt delen, geen extra beveiliging nodig dan.

Flipkikker

Legacy Member
Excuses, maar op het windows forum had ik al netwerkthreads gevonden...

Zelf router bijplaatsen heeft dus niet geholpen, want ik zie de laptop van mijn kotgenote verschijnen. Daarbij wordt de laptop ook op school en openbare plaatsen gebruikt, waar iedereen dan vanzelf er op kan?

Kzal de komende week es een paar mensen vragen of ze binnen geraken in men laptop, maar verdere tips/hulp is welkom.

m-be

Legacy Member
gewoon zorgen dat je gedeelde folders alleen toegang krijgen met de door jou aangegeven username en password, rechtsklik op de folder > properties > sharing > daar instellen dat guest geen toegang krijgt.

Exit

Legacy Member
Flipkikker zei:
Excuses, maar op het windows forum had ik al netwerkthreads gevonden...

Zelf router bijplaatsen heeft dus niet geholpen, want ik zie de laptop van mijn kotgenote verschijnen. Daarbij wordt de laptop ook op school en openbare plaatsen gebruikt, waar iedereen dan vanzelf er op kan?

Kzal de komende week es een paar mensen vragen of ze binnen geraken in men laptop, maar verdere tips/hulp is welkom.

dan zit de dhcp range van uw router op hetzelfde als de andere router
verander dat dhcp bereik.
aangesloten via wan poort?

Flipkikker

Legacy Member
Thanks,

was op Windows 7 precies al vanzelf zo ingesteld op de specifieke gebruikers,
enkel in Vista was het openbaar, hebk kunnen veranderen :)

Komende dagen toegang testen met de laptop van andere mensen, dan weetk het zeker.

edit: @Exit: niet aangesloten via WAN, kon geen internetverbinding krijgen op die manier...
Instellingen routerke kan ik niet aanpassen, lag hier nog opzij en hadk jaren geleden gebruikt met een wachtwoord > vergeten...

Exit

Legacy Member
tja, als die niet via wan is verbonden is het logisch dat ge de andere ziet, die werkt dan als simpele switch

via wan, dan wan settings op dynamisch zodat die een ip en dns verkrijgt van de andere router en dan dan doorgeven naar alle aangesloten pc's

de gebruikers die ge toegang geeft moeten ook op de andere pc's zijn gemaakt dan.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan