Archief - ntoskrnl.exe BSOD

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Eagle-Eye

Legacy Member
Hey

5 dagen geleden heb ik voor het eerst met deze PC (die ik heb sinds september) een BSOD gekregen tijdens het spelen van World in Conflict en sindsdien heb ik nog geen dag zonder gehad.

Aangezien er eerst horizontale strepen op het scherm kwamen dacht ik aan verkeerde grafische drivers of overheating en volgens gemaakte minidump lag de fout toen inderdaad bij atikmdag.sys. Na ATI's CCC eens te downgraden van 9.12 naar 9.10 was dat opgelost.

Het probleem nu is wat hardnekkerig want nu heb ik last van een BSOD die, zoals de topic-titel zegt, wordt veroorzaakt door ntoskrnl.exe ... Ook krijg ik een boodschap van MEMORY_MANAGEMENT.

Heb zelf al gegoogled wat dit zou kunnen betekenen en heb dan ook al:
- mijn RAM (2 * 2Gb DDRIII) van plaats gewisseld en in andere kleur memory-slots gestoken
- PC stofvrij gemaakt
- 4x memtest (1 per core) laten lopen tot 350% coverage
- chkdsk /r gedaan tijdens boot
- AVG een volledige antivirusscan laten doen
- Ad-Aware een volledige mal- en spywarescan laten doen


Mijn OS is Win7 x64 (update van Vista x64) en voor het geval het er toch iets toe doet: ik heb een ATi HD4890 1Gb (Dx10-kaart) maar volgens dxdiag wel met Dx11 geïnstalleerd.


Ik ben er eergisteren op beginnen letten wanneer de ntoskrnl-BSODs voorkwamen en merkte dat het vooral tijdens het spelen van FSX was.
"Makkelijke oplossing dan: het probleem ligt bij FSX" zou je denken, ware het niet dat ik gisteren het probleem helemaal niet kon reproduceren ondanks een hele avond FSX te testen op allerlei verschillende settings. In de veronderstelling dat het opgelost was, startte ik deze morgen FSX op en begon te vliegen, om na 10 minuten in de lucht te zijn dan toch weer de BSOD te krijgen.

Hier (het belangrijkste deel van) de minidump.
Code:
Microsoft (R) Windows Debugger Version 6.11.0001.404 AMD64
Copyright (c) Microsoft Corporation. All rights reserved.
 
Loading Dump File [C:\Windows\Minidump\011510-25755-01.dmp]
Mini Kernel Dump File: Only registers and stack trace are available
Symbol search path is: *** Invalid ***
****************************************************************************
* Symbol loading may be unreliable without a symbol search path.           *
* Use .symfix to have the debugger choose a symbol path.                   *
* After setting your symbol path, use .reload to refresh symbol locations. *
****************************************************************************
Executable search path is: 
*********************************************************************
* Symbols can not be loaded because symbol path is not initialized. *
*                                                                   *
* The Symbol Path can be set by:                                    *
*   using the _NT_SYMBOL_PATH environment variable.                 *
*   using the -y <symbol_path> argument when starting the debugger. *
*   using .sympath and .sympath+                                    *
*********************************************************************
Unable to load image \SystemRoot\system32\ntoskrnl.exe, Win32 error 0n2
*** WARNING: Unable to verify timestamp for ntoskrnl.exe
*** ERROR: Module load completed but symbols could not be loaded for ntoskrnl.exe
Windows 7 Kernel Version 7600 MP (4 procs) Free x64
Product: WinNt, suite: TerminalServer SingleUserTS Personal
Built by: 7600.16385.amd64fre.win7_rtm.090713-1255
Machine Name:
Kernel base = 0xfffff800`03407000 PsLoadedModuleList = 0xfffff800`03644e50
Debug session time: Fri Jan 15 07:59:54.455 2010 (GMT+1)
System Uptime: 0 days 0:39:15.140
*********************************************************************
* Symbols can not be loaded because symbol path is not initialized. *
*                                                                   *
* The Symbol Path can be set by:                                    *
*   using the _NT_SYMBOL_PATH environment variable.                 *
*   using the -y <symbol_path> argument when starting the debugger. *
*   using .sympath and .sympath+                                    *
*********************************************************************
Unable to load image \SystemRoot\system32\ntoskrnl.exe, Win32 error 0n2
*** WARNING: Unable to verify timestamp for ntoskrnl.exe
*** ERROR: Module load completed but symbols could not be loaded for ntoskrnl.exe
Loading Kernel Symbols
...............................................................
................................................................
...................................
Loading User Symbols
Loading unloaded module list
.......
Code:
ADDITIONAL_DEBUG_TEXT:  
Use '!findthebuild' command to search for the target build information.
If the build information is available, run '!findthebuild -s ; .reload' to set symbol path and load symbols.
MODULE_NAME: nt
FAULTING_MODULE: fffff80003407000 nt
DEBUG_FLR_IMAGE_TIMESTAMP:  4a5bc600
BUGCHECK_STR:  0x1a_403
CUSTOMER_CRASH_COUNT:  1
DEFAULT_BUCKET_ID:  VISTA_DRIVER_FAULT
CURRENT_IRQL:  0
LAST_CONTROL_TRANSFER:  from fffff8000342e228 to fffff80003478f00
STACK_TEXT:  
fffff880`08a837b8 fffff800`0342e228 : 00000000`0000001a 00000000`00000403 fffff680`0002fb90 dd400000`63d69867 : nt+0x71f00
fffff880`08a837c0 00000000`0000001a : 00000000`00000403 fffff680`0002fb90 dd400000`63d69867 00060607`00060607 : nt+0x27228
fffff880`08a837c8 00000000`00000403 : fffff680`0002fb90 dd400000`63d69867 00060607`00060607 00000000`00000000 : 0x1a
fffff880`08a837d0 fffff680`0002fb90 : dd400000`63d69867 00060607`00060607 00000000`00000000 00000000`00000000 : 0x403
fffff880`08a837d8 dd400000`63d69867 : 00060607`00060607 00000000`00000000 00000000`00000000 00000000`00000000 : 0xfffff680`0002fb90
fffff880`08a837e0 00060607`00060607 : 00000000`00000000 00000000`00000000 00000000`00000000 00000000`00000000 : 0xdd400000`63d69867
fffff880`08a837e8 00000000`00000000 : 00000000`00000000 00000000`00000000 00000000`00000000 fffff900`c0c00240 : 0x60607`00060607
 
STACK_COMMAND:  kb
FOLLOWUP_IP: 
nt+71f00
fffff800`03478f00 48894c2408      mov     qword ptr [rsp+8],rcx
SYMBOL_STACK_INDEX:  0
SYMBOL_NAME:  nt+71f00
FOLLOWUP_NAME:  MachineOwner
IMAGE_NAME:  ntoskrnl.exe
BUCKET_ID:  WRONG_SYMBOLS
Followup: MachineOwner




:help:

Eagle-Eye

Legacy Member
FuLcRuM zei:
Format :p

Als't dan ni lukt, mss het geheugen?
Als het geheugen kapot zou zijn, zou ik toch een indicatie moeten gehad hebben tijdens memtest dat er iets niet klopte? (RAM liep ongeveer een uur tegen het maximum aan)

Exit

Legacy Member
die ntoskrnl eens uit de dllcache map halen (onder system32) en eens terug zetten (kopie!) naar de plaats die de log aangeeft ...

Eagle-Eye

Legacy Member
Exit zei:
die ntoskrnl eens uit de dllcache map halen (onder system32) en eens terug zetten (kopie!) naar de plaats die de log aangeeft ...
Voor ik domme dingen doe (zelfs met back-up voor ik kopieer en overschrijf ;)): je bedoelt 1 van de ntoskrnl.exe's uit C:\Windows\winsxs\ in Windows 7?

Exit

Legacy Member
windows\system32\dllcache normaal gezien
anders vanaf de cd van windows

Eagle-Eye

Legacy Member
Exit zei:
windows\system32\dllcache normaal gezien
anders vanaf de cd van windows
Ik heb die map niet... Ook niet op Windows CD (toch niet op die van Win7, WinVista file lijkt mij geen goed idee op Win7 :s)

Exit

Legacy Member
is een verborgen systeem map normaal (eens ff zien of die in win7 nog zit)

hmm, is inderdaad verdwenen vanaf Vista
is die sxs/backup map nu
\winsxs\Backup

Eagle-Eye

Legacy Member
OK, is overgezet (wel eerst TrustedInstaller voor moeten omzeilen) en heb een kopie gemaakt van origineel bestand ...

Nu PC rebooten en dan zou het in orde moeten zijn?

Exit

Legacy Member
of het opgelost is ... mss, als die file corrupt is/was dan is die vervangen/hersteld door een kopie van de backup ...

Eagle-Eye

Legacy Member
OK, PC rebooted.

Alvast bedankt voor de hulp, Exit...
Zal morgen dan nog eens wat testjes doen in FSX, GTA IV etc. om te zien of hij nu een goede memory management doet. Mocht er toch nog iets voorvallen, zeg ik het hier wel.;)

Eagle-Eye

Legacy Member
Ik blijf maar BSODs krijgen met die ntoskrnl.exe dus ik zal wellicht niet veel andere keus hebben dan toch te luisteren naar wat FuLcRuM zegt. Voor zover ik weet is het probleem niet gerelateerd met hardware.


Kleine vraag: Ik heb een Win7 update CD, dus ik vermoed dat ik eerst Vista zal moeten installeren en dan pas terug naar Win7 kan gaan? Zoja, moet ik ondertussen nog Service Packs downloaden voor Vista of (beter) niet?

Eagle-Eye

Legacy Member
Heb deze middag dan geformat (Vista-schijf in DVD-drive, rebooten, installeren en tijdens installatie C-schijf geformatteerd)

Na installatie Vista heb ik meteen Win7 geïnstalleerd en je raadt het nooit: OP 12 MINUTEN TIJD HEB IK 4 BSODs GEKREGEN !!!

Ik zat niet eens bij m'n PC toen het gebeurde, dus PC (vanilla Win7 x64) stond gewoon op desktop.
Tijden van de BSODs waren:
- 16:17
- 16:19
- 16:20
- 16:29

Heb 1 dump geopend en was weeral ntoskrnl.exe ... Ben de wanhoop nabij bijna.:(

Help?

Exit

Legacy Member
indien mogelijk, eens testen met andere ram latten.
overbodige hardware uitzetten/afkoppelen

eens testen met een andere hdd

anders is het moederbord/cpu die fout maakt

Eagle-Eye

Legacy Member
Exit zei:
indien mogelijk, eens testen met andere ram latten.
overbodige hardware uitzetten/afkoppelen

eens testen met een andere hdd

anders is het moederbord/cpu die fout maakt
Momenteel is de enige hardware die aangesloten is op m'n PC m'n monitor, muis, toetsenbord en Wi-Fi adapter. Is dus echt gewoon de basis.

Wat RAM-latjes betreft: als reserve heb ik momenteel enkel 1.5 Gb aan DDR I-latjes en ik heb een Gigabyte GA-MA785GT-UD3H socket AM3 (met daarin op dit moment 2x Corsair 2Gb DDR3 CL9 PC10600 XMS). Zijn die compatibel met elkaar?

Andere HDD is momenteel uitgesloten, want alle andere PC's hier zijn IDE's, terwijl mijn PC volledig SATA is. Stroomtoevoer is dus anders. Of ik zou bij de buren eens moeten aankloppen om te vragen of zij willen meewerken (weinig kans toe :unsure:)
EDIT 3: Net ontdekt dat ik toch molexen had, maar dat die gewoon goed weggestopt zaten. Kan dus toch nog een andere HDD aansluiten zonder bij de buren te moeten aankloppen.


EDIT: heb de minidumps even geupload. Misschien halen jullie er meer uit dan ik.

EDIT 2: Bij systeeminformatie zie ik het volgende staan onder Beeldscherm:
Code:
 Stuurprogramma	c:\windows\system32\drivers\atikmdag.sys (8.1.1.961, 5,89 MB (6.175.744 bytes), 21/01/2010 23:06)
Nu vraag ik mij af hoe het kan dat dit bestand gedateerd staat op gisteren als ik deze morgen nog maar m'n PC geformat heb? Zelfs al m'n herstelpunten etc zijn weg van voor de format, waarom dan dit bestand (dat misschien wel een oorzaak kan zijn) niet? :s
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan