Archief - serverke: distro, software, remote control, beetje hulp plz

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Genious

Legacy Member
ik zou dus met mijn oude onderdelen een miniserverke willen maken:
-4 jaar ouden mobo
-633 mhz
-ongekende gfx kaart (maakt nie veel uit eh)
-96mb sdram

die zou moeten volgende functies kunnen vervullen:
-gateway voor 2 andere pc's
-firewall om andere pc's af te schermen (want 1 van de 2 is winxp ipv linux)
-IRCbot (paar funscripts, autovoicen etc)
-TSserver
-files hosten voor de andere 2 pc's
-ftp (om over het net demo's te delen met paar maten)
-webserver (site) en mailserver (mail) (of is dit te moeilijk/niet mogelijk?)
-soms als soldat server of sof2mptest server
als niet alles mogelijk is: dingen staan in volgorde naar ik er belang aan hecht
hij zou ook remote controlled moeten kunnen zijn (heb ieten gehoord van tightVNC), of blindelings te bedienen met combinatie gehoor(boxen)+trackball

heb wel nog geen ervaring met dergelijke dingen te doen met linux (gebruik enkel linux op mijn pc voor alledaagsere dingen), dus zit met vragen:
-welke distro pak ik het best
-welke software moet ik er zeker op zetten
-belangrijke dingen om in te stellen?
-dingen die ik niet mag vergeten
-etcetcetc

ik hoef niet per se direct pasklare antwoorden, gedeeltelijke antwoorden zijn al iets (over bepaald deel), belangrijkste is eigenlijk weten welke distro ik best neem (mebbe toch 1 met een grafische desktop zoals windowmanager of een andere lichte desktop (dak hem int begin met een scherm kan instellen)

bedankt op voorhand

QplQyer

Legacy Member
Ik ga beginnen met te zeggen dat als je op een adsl lijn zit of een telenet lijn, je die ftp server mag vergeten, daarmee kill je je upload bandbreedte alleen maar.
TeamSpeak zal eveneens wellicht niet al te vlot zijn met meer dan drie man ofzo gok ik (maar daar heb ik geen ervaring mee).

Qua distributie heb je verschillende keuzes, maar misschien is debian hiervoor wel geschikt, als grafische interface kan je xfce of fluxbox gebruiken, dat zijn twee lichte windowmanagers.
vnc kan je inderdaad installeren om je server van op afstand te beheren (maar over ssh gaat dat even gemakkelijk, alleen heb je dan geen grafische omgeving, maar als je een server wilt beheren zou je beter met de command line over weg kunnen).

Genious

Legacy Member
is idd goei opmerking van die ftp (kank nie zorgen dat er quota's zijn en dat em alleen 's nachts toegankelijk is?)
teamspeak moet maar met 2-3 man kunnen :)

bedankt voor het advies van de distro (kga em es proberen, maar andere voorstellen zijn nog steeds welkom)

kzal ook es die windowmanager bezien (is vooral om alles int begin in te stellen, daarna werk ik wel via command lines, zo leer ik nog bij ;))

*EDIT*
iemand verder nog enig idee van welke pakketen ik zeker nodig heb
(voor ftp, fileserver, firewall etc)

ook vergeten, ik prefereer kleinere distro's, der zit maar ieten van 10 giga in da schijveke (+7 CD's downen is veeeeel)

AcIdR3IgN

Legacy Member
Erm... voor debian, slackware ...
moet je meestal maar 1 (2de is optioneel) downloaden.
firewall kunde zelf zowa bouwen, gebruik ipchains.
Of zoek een deftige scriptje.
Of gebruik www.sourceforge.net
FTP zou ik idd nie echt gebruiken. Bandbreedte gaat er kapot van :p.
En ja, fileserver, als je deelt met windows gebruikers gebruik je dan best Samba.
Intranet site zou ook wel goed gaan (misschien ook online, maar ge zal opmerken dage veel hack pogingen zal krijgen ;)).
Mja veel plezier er mee.
Oh ja, en ge kunt ook putty gebruiken voor remote access.. is klein en handig.

Genious

Legacy Member
hmm een eigen firewall maken, klinkt tof ;)
hoe houdt ge die hack attempts tegen?
kzie da ge van slackware spreekt, das interessant, kheb da al, maar welke kernel kies ik daar het best voor (heb vorige keer random gekozen en da was echt nie verstandig zo bleek :doh: )

QplQyer

Legacy Member
voor die firewall zoek je best eens op google een "iptables how-to", die zal je haarfijn van alles uitleggen.
ftp: proftpd is niet slecht en gemakkelijk instelbaar.

Het nadeel bij slackware is dat packages installeren soms echt een last kan zijn (ik heb het lang genoeg gedraaid als main OS dus ik ken de merde wel :)), daarom raadde ik ook Debian aan aangezien je daar gemakkelijk de installatie van pakketten kan doen.

Debian kan je trouwens met één cd al installeren hoor (bij mijn weten).

AcIdR3IgN

Legacy Member
Idd, Slackware is wel wa raar als je dingen moet installeren, maar der bestaat ook een slack-get en swaret enz, om zo alle nodige packages te downloaden.
Mja da installere, eens ge der mee weg zijt gaget nog allemaal. Gewoon veel lezen als je van iets nie zeker zijt he.

En hoe hou je hack attempts tegen?
Tja, bouw (of zoek) een deftige firewall, zie dage alle onnodige services afzet, zie dat je alle poorten blokt die ge nie gaat gebruiken en als je een web/ftp server online wilt zette, zie dage ALTIJD up to date blijft met je software.
Je zal altijd gescand worden en al, maar da zijn meestal zo gay bots die script kiddies gebruiken, en als da scriptje uw pcke niet als 'vulnerable' aangeeft doe de kiddie er niks aan, der zijn meer als genoeg onveilige computers online.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan