Archief - vraag ivm netwerk

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Heidern

Legacy Member
ok hier een paar vragen

ik heb dus 2 computers doormiddel van een lan-kabel verbonden met elkaar, in win xp de wizard netwerkverbindingen laten runnen en deze dan op mijn 2de pc geinstalleerd

pc 1 dient als server, pc 2 kan enkel op internet indien pc 1 aanstaat

op pc 1 staat zonealarm, als zonealarm aanstaat, dan kan pc 2 niet op internet

hoe stel je zonealarm in zodat hij de aanvraag tot verbinding van pc 2 niet blokkeerd, want ik zie dat hier nergens, ik denk dat het iets me proxy server is, maar het ip van pc2 verandert constant dus da gaat ook nie lukken zeker?

en nog iets, hoe komt het als ik iets in de map gedeelde bestanden plaats op pc 1 (server), dat ik dit dan nie zie op pc 2?

en hoe zit het met virussen? is het zo als de ene pc besmet raakt, dat de andere pc ook der van heeft?

danku

st3ph3n

Legacy Member
Ik ken de werking van die Netwerkwizard niet maar normaalgezien zou
PC1:
- NIC die met internet verbindt: dynamisch IP
- NIC die met PC2 verbindt: statisch IP

PC2: NIC die met PC1 verbindt: statisch IP

Op die manier kan je ZoneAlarm instellen aangezien pc2 een vast IP heeft.

In verband met bestandsdeling;
- staat op beide pc's Bestandsdeling aangevinkt ?
- is de map correct gedeeld ?
- zie je de pc ook niet (of enkel de map niet) ?
- welke OS'en staan op die pc's ?

In verband met virussen:
Je kan op beide pc's best een virusscanner hebben, want virussen en wormen besmetten het hele netwerk in enkele seconden.

Steven

Heidern

Legacy Member
erg bedankt, maar ik vindt nog nergens waar je die ip's kan instellen

kben nie erg goed in zulke zaken :)

st3ph3n

Legacy Member
Configuratiescherm -> Netwerk- en inbelverbindingen -> verbinding -> Eigenschappen -> TCP/IP -> Eigenschappen

Als je een werkend netwerk hebt kan je dat misschien beter zo houden :)
[disclaimer]ik ben niet verantwoordelijk ;)[/disclaimer]

Steven

Heidern

Legacy Member
ok en van die gedeelde bestanden, ik heb nu op alle 2 een map shared gemaakt, maar hoe geraak ik van die ene pc binnen bij de andere?

bij netwerklocaties staat er niks

als ik dan zoeken naar computers in het netwerk zoek via pc 2, dan zie ik mijn 2 pc's, doe ik dit van pc 1, dan zie ik maar pc 1, echt raar

st3ph3n

Legacy Member
- Zorg dat beide pc's in hetzelfde netwerk zitten: Configuratiescherm -> Systeem -> Netwerkidentificatie
- Zorg dat 'Bestands- en printerdeling' op beide pc's geïnstalleerd en aangevinkt staat: Configuratiescherm -> Netwerkverbindingen -> verbinding -> Eigenschappen

Het kan wel even duren vooraleer de andere pc in het lijstje van verbonden pc's komt te staan. Dan kan je in Verkenner ofzo al naar die pc gaan:
vb. pc heeft als hostname: huiskamerpc
dan kan je vanop de andere pc Verkenner openen en naar \\huiskamerpc gaan.

Steven

Heidern

Legacy Member
ma alle, nu kan pc 2 nie meer op internet, kan geen verbinding maken :confused:


edit: en nu weer wel? is da normaal da da ene keer wel en andere keer niet gaat zonder aan instellingen te komen? :confused: :eek:

st3ph3n

Legacy Member
Heeft pc2 nu een statisch op dynamisch IP ?
Misschien ligt het probleem aan de firewall ? Om te testen kan je deze best altijd uitzetten tot je zeker weet dat alle andere problemen opgelost zijn.

Steven

Heidern

Legacy Member
tis nu min of meer opgelost

n ist gewoon da vanaf ik beide computers aansteek, pc 1 automatisch verbinding maakt met internet, zet ik het af, dan maakt hij direct opnieuw verbinding, ook al staat er op pc 2 geen site open of iets anders...
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan