Archief - Win xp NAS Software

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Sonina

Legacy Member
IK heb me een week geleden hier op't forum een netbookje aangeschaft, om die als NAS // netbook te gebruiken.

Enkele dagen later een externe harde schijf van 1.5Tb gekocht, en die aan die netbook gehangen als gedeelde schijf.

Momenteel zit'k met men laptop, en die netbook wireless op men router, en men desktop wired.

:help: De problemen begonnen :

Kopieren naar die gedeelde externe schijf aan men netbook gaat zeer traag via wireless ( 2mb/s ). Kan dit liggen aan wireless encryptie ofzo waardoor die bestanden er langer over doen? Met kabel is dit ongeveer 10mb/s.

Volgende probleem :

Alle bestanden staan op die schijf, maar uiteraard mag niet iedereen ook alles te zien krijgen. Wou ik via men netbook instellingen voor delen veranderen maar dit ging niet ( windows xp home ).

Ik ben dus op zoek naar software als dit tenminste bestaat die ik via men netbook kan laten draaien om aan de juiste users de juiste toegang te geven.


Dit wil bijvoorbeeld zeggen dat mijn kleine broer niet alles mag kunnen verwijderen etc maar wel openen.

Men zus zou dan bijvoorbeeld mogen schrijven in een map speciaal voor haar gemaakt.

Stel er komt bezoek, zou'k die rap toestemming willen geven om enkele mappen te openen , of iets te bewerken ofzo.

Dus de eigenlijke vraag : Is er software die het beheren van gedeelde mappen gemakkelijk maakt?

Of is enkel werken via vervormde linux Nas toestanden een oplossing? ( zouden die dan eventueel draaien op een virtuele machine op de netbook? :D )

andere tips ook welkom. Indien jullie aanraden van die netbook weg te doen, en de usb externe harde schijf ook omdat het niet anders gaat , zal't niet anders gaan .. :D

Exit

Legacy Member
met windows alleen kan het ook
de tab beveiliging zit ook in home maar enkel bereikbaar in veilige modus.

Fraggie

Legacy Member
I.v.m. wireless, vertel eens wat voor configuratie er staat? Maar je mag er zeker van zijn dat via de kabel de dag van vandaag nog altijd sneller gaat dan wireless. 300Mb MIMO zegt niets over 1 kanaal bv.

Andere:
Bij map opties kan je bij mij (XP Pro.) Eenvoudig Delen UIT zetten. Vervolgens kan ik bestanden delen met Full Control en vervolgens op NTFS niveau werken. Ik veronderstel dat het dan voldoende is enkele accounts op die netbook aan te maken met een pwd. En alleen die users toegang geven tot die gedeelde mappen.

Sonina

Legacy Member
Exit zei:
met windows alleen kan het ook
de tab beveiliging zit ook in home maar enkel bereikbaar in veilige modus.

Veilige modus zal'k morgen dan eens proberen.. :)


Fraggie zei:
I.v.m. wireless, vertel eens wat voor configuratie er staat? Maar je mag er zeker van zijn dat via de kabel de dag van vandaag nog altijd sneller gaat dan wireless. 300Mb MIMO zegt niets over 1 kanaal bv.

Andere:
Bij map opties kan je bij mij (XP Pro.) Eenvoudig Delen UIT zetten. Vervolgens kan ik bestanden delen met Full Control en vervolgens op NTFS niveau werken. Ik veronderstel dat het dan voldoende is enkele accounts op die netbook aan te maken met een pwd. En alleen die users toegang geven tot die gedeelde mappen.

Hangt aan een wireless N 150 router. Maar kvrees dat die ergens iets te veel beveiligd, want wired gaat het veel vlotter. ( zal eens prullen in de instellingen van die router ivm wireless beveiliging. ).

En die netbook heet een windows xp home. Dus standaard geen mogelijkheid om bepaalde users toegang te geven tot bepaalde mappen. En ivm accounts maken op die netbook, dat heeft volgens mij toch niets te maken met andere users in het netwerk die zo aan de schijf kunnen?

Als voorbeeld mijn broer die zijn laptop gewoon koppelt aan mijn draadloos netwerkje. Die kan overal aan => ik ben op zoek naar de makkelijkste manier om dus te zeggen : In deze map mag jij alles zien, maar niet schrijven. En in deze map kan jij schrijven, en die andere map mag je niet kunnen openen.

Exit

Legacy Member
wat Fraggie zegt over XP pro geldt ook voor xp home maar via veilige modus

Fraggie

Legacy Member
Sonina zei:
Hangt aan een wireless N 150 router. Maar kvrees dat die ergens iets te veel beveiligd, want wired gaat het veel vlotter. ( zal eens prullen in de instellingen van die router ivm wireless beveiliging. ).
Dat denk ik persoonlijk niet. Mijn ervaring met snelheidswinst bij wireless routers, ligt hem vooral op het richten van de antennes en alleen uitzenden in de standaard dat gebruikt wordt (dus niet mixed maar alleen G of N).

Vergeet ook niet dat die toestellen gemaakt zijn om te doen wat ze moeten doen, niet meer. Als ik op een PC van 2003 aan 40MB/s (TrueCrypt benchmark) bestanden kan encrypteren m.b.v. AES, spreekt dat voor zich imo. Nog een voorbeeldje: een FPGA dat een vierde kost van de duurste intel op Tones.be kan zonder koeling veel sneller video bewerkingen uitvoeren. Maar buiten dat ene algoritme kan die FPGA natuurlijk niets meer..

Als er dan toch een verschil is, verwacht ik dat deze miniem is.

Sonina zei:
En ivm accounts maken op die netbook, dat heeft volgens mij toch niets te maken met andere users in het netwerk die zo aan de schijf kunnen?
Wel als je zelf kan beslissen wat je deelt, i.p.v. alles blok open te zetten, dan kan je wel met rechten etc werken. Dat lijkt mij toch de meest voor de hand liggende keuze, indien mogelijk.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan