Archief - windows -> MAC

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

tergemble

Legacy Member
hallo beste vrienden ,

kan ik OS X (macintoch voor de noobs) naast mijn Windows XP installeren ?
of is macintosh een totaal ander verhaal ?

shimbayi

Legacy Member
Neen, dat gaat niet. Om MACOS X te draaien heb je een Mac nodig. Je kan het wel proberen te draaien onder windows met een emulator zoals PearPC, maar dat zal traag gaan.

Exit

Legacy Member
yip, een mac cpu is totaal verschillend als de win/linux cpu ... andere instructies ... via emulatie zetten ze de instructies om, maar dat gaat dan uiteraard gepaart met performance verlies

dJeez

Legacy Member
Dat PearPC traag zou zijn is wel het understatement van de eeuw, tenzij ze gigantische vorderingen zouden gemaakt hebben gedurende de laatste 3 maanden. Het was niet vooruit te branden (en na vele uurtjes draaien liep de installatie bij mij vast). Daarnaast heb je ook OS X nodig om PearPC te kunnen gebruiken.

Wil je OS X, dan zal je idd een Mac moeten aanschaffen. Op Mac kan je dan wel VirtualPC draaien, die gaat aan een aanvaardbare snelheid, maar is enkel voor bureautoepassingen geschikt (niet om - 3D - Windows games op Mac te spelen dus).

Je zou op je PC ook Linux kunnen uitproberen, afhankelijk van wat je wensen/verwachtingen precies zijn.

NeFerMeTu

Legacy Member
PearPC is idd echt niet aan te raden, je moet echt een mac gebruiken om een idee te krijgen van de kracht van OSX.
Zou zeggen kijk uit naar een tweedehands mac, zelfs G3's kunnen OSX nog draaien (uiteraard een stuk trager) zolang er maar voldoende RAM inzit.

dJeez

Legacy Member
djafke zei:
lol kga vanavond macosx op pearpc uitproberen zal wel niet zo vlotjes zijn (maar we waren windowsxp toch ook al gewoon na een tijdje op een 333mhz he dus ik denk niet dat het ZOOOOOO erg is dat je zo lang moet wachten tot er iets gebeurd)

En voor de geen die er goede hoop in hebben kunnen nog altijd wachten op www.cherryos.com
die blijkte een emulator te hebben gemaakt die slechts 20% van e performance verliest ...
CherryOS is een hoax, was louter bedoeld om een massaal groot testpubliek te hebben voor hun media streaming services (die overigens vrij snel down gingen door het slashdot effect). Het was trouwens een repackaged versie van PearPC, en die is ècht niet vooruit te branden hoor, 'k heb die op een Athlon 2600 uitgetest met 512 Mb RAM.

Check de screenshots die ik toen genomen heb http://users.pandora.be/djeez/pearpc/, en let op het klokje rechts onderaan...
(of zie gewoon wat er op de laatste screenshot staat :p). En enkele uurtjes later (wanneer precies weet 'k niet, 'k liet die gewoon bollen en controleerde tussendoor eens wat de stand van zaken was) is die install dus zonder meer gecrashed...

BTW Ik heb de OS X DVD van mijn Powerbook gebruikt bij deze test.

dJeez

Legacy Member
djafke zei:
Ik heb net ook pearpc geinstalleerd en kmoet zeggen dat dat tamelijk vlot gaat (op paar dingen na natuurlijk).
Let op de versienummers in mijn screenshots, sindsdien heb ik PearPC niet meer aan 't werk gezien. Ik was er echt wel bij 't vrij prille begin bij hé :p. Nu zou 't al sneller moeten gaan dan toen uiteraard, zeker gezien er nogal veel interesse is voor dat project.

djafke zei:
wel raar hoe jij je macosx hebt geinstalled (nou ja was voor mij de eerste keer en jij hebt powerbook en bent dus "ervaren" mac gebruiker. Toch mooi ..
Dat moest toen echt op die manier. 'k Dacht dat ik gewoon de instructies bij PearPC zelf had gevolgd - maar 't is alweer een tijdje geleden en 't is enorm druk op 't werk dus mijn geheugen laat wat te wensen over als het op prutswerk aankomt.

Misschien doe ik ooit nog wel eens een testje (alhoewel, 'k heb "the real thing", dus eigenlijk is dit niet zo dringend :p).
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan