Archief - Windows Xp op vista notebook gezet. Supertraag!!! probbly AHCI probleem

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

KingOfWoods

Legacy Member
Hallo allemaal.

Ik ben nu al een eeuwigheid aan het proberen om winXP op mijn Toshiba satelite A300 te zetten.
Toen daar nog vista opstond, kon ik bij IDE ofzo, iets lezen alla AHCI 1.0 SATA controller.

Bij elke installatie van XP kreeg ik steeds na het inlezen van de CD een blauw scherm waarop men geen HD kon vinden om XP op te plaatsen.
Dit kwam dus door die AHCI driver die miste.
Nu heb ik via nLite daar in een gestoken en toen werkte het wel, alleen crashte hij toen na de volledige installatie bij het moment dat hij de WinXP balk zou moeten laten zien.

Nu heb ik het volgende gedaan:
In mijn bios heb ik ergens een functie van IDE support ofzo iets van AHCI naar compatible gedaan. Dan heb ik een gewone WinXP erop gezet zonder AHCI drivers input en alles werkt.
Maar nu werkt deze verschrikkelijk traag. Ik heb het gevoel dat die harde schijven maar tegen 5% werken want een simpel MP3 tje naar een andere partitie schrijven duurt hier ver 20 seconden.

Als ik nu in mijn bios dat spul terug op AHCI ga zetten zal die probbbly crashen zonder de juiste driver. Is het dus mogelijk om vanuit windows deze driver te installeren zodat ik het in bios kan veranderen en toch zonder blue screen te booten :)

Sorry voor de lange uitleg, maar ik probeer steeds volledig te zijn zodat de feedback ook vlotter kan verlopen.

Bedankt alvast

Exit

Legacy Member
check eens volgende dan
app beheer - ide controllers - primaire controller (en eventueel elke controller) - tabblad 2 - daar moet de optie op dma if available staan, geen pio
pio is de oude en vertraagt de hdd enorm.

in bios mag dat gerust op ide staan ipv ahci hoor (idem hier bvb)
anders testen door sata driver te installen, in bios op shci te zetten en dan te booten, werkt het = ok, anders zet ge het terug op ide
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan