Archief - [ALG] Hammer...

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Verata

Legacy Member
Hallo iedereen,

Nu sinds kort ben ik begonnen met van gamedev men hobby te maken. sindsdien ben ik beginnen prutsen in 3ds max, nwn toolset, en.... 1tje die me totaal niet wil lukken: Hammer (ligt dit nu aan mij of is dit gewoon een knoeieditor??)
Bij een simpele kamer begint het al:
Ik zet eerst een grond neer (bv: gras). dan wil ik daar een huisje op bouwen, dus ik begin met de vloer. (probleem 1: clipping probleem met het gras...:sop:). dus, ik maak de vloer wat dikker. ok, nu zet ik de muren, alles goed. dan maak ik het plafond. ook geen probleem. en dan komt het dak... zet ik het dak erop, clipping error met het plafond. zet het plafond iets lager, clipping probleem met de bovenkant van de muren.... :doh::doh:
Dan een deur plaatsen... moet je eerst beginnen prutsen zodat je texture mooi in je brush past,... dan beginnen knoeien met nieuwe muurbrushes rond de deur. die deur is superdik (evendik als de muren) maak ik ze dunner, dan trekt het ook op niks. dus => doorframe. nu, met een doorframe ben ik nog niet begonnen, dat heb ik me voorlopig nog bespaard. een raam wil me ook niet lukken, is ook weer evendik als de muren...
ligt dat nu aan mij of is hammer gewoon prutsen, knoeien en nog eens prutsen? (bij mij loopt hammer dan nog eens om de 10 minuten vast, en met zo'n oude computer is d behoorlijk irritant 1600mhz, 512SD ram :s) en is elke editor zo, of... (vb. unreal editor) (bij nwn is dit niet maarja, daar is alles al getextured enzo..)
ik veronderstel dat het gewoon een kwestie is van oefenen, oefenen en nog eens oefenen... maar dan nog. heb al 5x geprobeerd een deftig huis te bouwe maar het wil me maar niet lukken...

Greets, Tim

Hourences

Legacy Member
Als ge ook met 3DS bezig zijt, dan is Unreal zeker makkelijker. Ge kunt dan gewoon uw huis maken in 3DS en importen. Dan heb je nog altijd enkele brushes nodig, maar dat zijn voornamelijk gewoon heel simpele vormen.
Uw pc kan UT2004 editor draaien, dus dat zou dan the way to go zijn.

Hammer is veel oldskooler, met meer nadruk op BSP en notepad, minder preview mogelijkheden, minder meshes etc. Unreal is eerder het tegenovergestelde.

Uiteindelijk kunde met beide natuurlijk iets mooi maken en komt het vooral ook op oefenen aan :)

Verata

Legacy Member
ok, thx 4 the info, vind ut2004 een supergame, vraag me af waarom ik het nog altijd niet gekocht heb. Hammer is wss ook iets te zwaar voor de pc diek nu heb, maar mischien krijg ik een nieuwe pc op het einde van het schooljaar, dus dan kan ik meteen ook ut3 kopen. Nuja, zal eerst nog wat proberen 3ds onder de knie te krijgen eens 3ds 9 bible boek binnengekomen is (wat precies wel héél lang duurt)

greets, Tim

Xoliul

Legacy Member
Ik weet dat de DAE studenten die in het tweede jaar de taak hadden met Hammer te werken voor integration, allemaa erop gevloekt hebben om dat het zo tegenwerkt, zelfs al lukte het ze om er knappe levels mee te bouwen. Denk dat er dus wel heel wat aan het programma te wijten valt.

Verata

Legacy Member
ok, cool het ligt dus niet aan mij :P

ff vraagj: Ik heb wel unreal 1 + na pali hier liggen. zit daar ook een deftige editor bij?

Greets, Tim

Hourences

Legacy Member
Ja, maar die is echt extreem oud, en dan kom je qua editor in dezelde klasse als Hammer. Je schiet er weinig mee op dus.

Als je die generatie wilt gebruiken zoek je je beter UT1, dan heb je Editor v2 wat toch al weer een serieuse verbetering over de editor van Unreal 1 is, maar dan nog is het niet perfect.

UT3 editor is verre van het gemakkelijkste om te gebruiken, dus vanaf dat je je nieuwe pc heb, koop dat dan :)
In de tussen tijd zou ik oefenen in UT2004, editor basics zijn hetzelfde, en spel kost mss nog 10 euro ondertussen dus tsjah...

Verata

Legacy Member
ok, ben ondertussen begonnen met UED3.
Alleen heb ik ondertussen weer enkele vraagjes:
1)als ik een static mesh invoeg, en wil die vergroten/verkleinen, dan moet ik hem in de lengte vergroten om hem in de breedte te vergroten en omgekeerd (hetzelfde met verkleinen). (ik klik op de static mesh die ik geplaatst heb, dan op de scale tool, dan ctrl-klik , en vergroot hem in de breedte, laat muisknop los, er gebeurt nix.., klik buiten men mesh, druk een paar keer op ctrl-z, en dan vergroot hij plots in de lengte.) is dit normaal of is dit een bug?
2) en als ik afsluit krijg ik een message: 'package 0 needs to be saved', 'package 2 needs to be saved',... en zo tot package 5. is dit ook normaal, en waarvoor dient dit?

UED3 is stukken beter dan hammer, veel gebruiksvriendelijker. de eerste keer dat je het opstart verschiet je wel een beetje, maar na een basic tutorial ben je er al meteen mee weg! echt leuk programma om mee te werken.

greets, Tim

Hourences

Legacy Member
1. de scale tool in UT2004 is voor brushes bedoeld en werkt slecht voor meshes, dit is later gefixed. Voor meshes hoor je de scale nummers te gebruiken die je onderaan rechts vindt, die 3 nummers stellen de schaal per as voor. In properties Mesh - Display vind je ook Drawscale, wat de algemene uniforme drawscale is.
2. Dat is een beveiliging die bugged is. Je mag dit negeren tenzij het klaagt over een package dat je zelf hebt gemaakt, bv MijnTexturePackage.utx, in alle andere gevallen negeer je dit en klik je nee tot alles weg is.

De volgende versie is nog veel leuker:)

Verata

Legacy Member
ok, thx voor de snelle hulp!

Na gestart te hebben met een nieuw level, ben ik weer op enkele toch wel algemene (texturing) vragen gekomen:
1)In het lvl dat ik bezig ben zit een toch wel héél grote kamer. (3072x8172x4096). nu is mijn probleem bij het texturen natuurlijk. is er een manier om ervoor te zorgen dat de textures niet zo snel en zo duidelijk in herhaling vallen?
2) bij de humanoidarchitecture pack zitten enkele textures (wall) met vanonder een soort "border", nu, is er een manier om ervoor te zorgen dat bij een iets grotere muur, de border maar 1 keer getoond word (vanonder de muur) en dat vanaf dan de texture gewoon doorloopt zonder de border opnieuw te tonen?
3) soms zie je in enkele levels midden in een muur vb een riool texture staan (basis v.d. texture is hetzelfde, enkel staat er midden in de muur vb een riool.) hoe voeg je deze in? ik veronderstel door gewoon een sheet met die texture op de muur te plakken? of gewoon een mesh plaatsen?

Alvast al heel erg bedankt voor je hulp, heeft me al goed op weg geholpen!

Greets, Tim

Tyfius

Legacy Member
Rechtermuis op een texture, en dan properties, daar kan je normaal op 101 manieren resizen en scalen.

Die riolen zijn meestal meshes. Doe de level eens open en kijk hoe ze het daar gedaan hebben. Dit kan zeer leerrijk zijn om bepaalde tips en tricks onder de knie te krijgen. :)

Hourences

Legacy Member
1. Groter scalen in combinatie met gewoon meer geometry. Hak de muur op in 2 vlakken, 1 boven 1 onder, steek dan op bovenste vlak een andere textuur dan op onderste vlak, bv onderaan grote zware stenen, bovenaan iets met metalen platen.

Verata

Legacy Member
ok, de basis van mijn allereerste ctf map is denkik af.
zal hem ff hosten, kan je eens zien wat jullie ervan denken.
de map is nog wat leeg, moet nog wat licht e.d. inkomen. en ik denk om in de main hall een brug tussen de 2 verhogen te maken met in het midden een lift die naar een soort van sniperplekje leidt dan... Ik moet ook nog de muren opdelen voor meer texture variatie. dit is wel mn eerste map, dus verwacht maar niet te veel :P
http://www.mediafire.com/?wn0ngcc7mmq
EDIT: toen ik gisteren de map gebuild had, was alles verlicht in mijn viewports, druk ik op play map dan was alles donker, en ondanks dat ik een playerstart had ingevoegd, kon ik niet beginnen spelen. als ik nu vandaag de map probeer te spelen krijg ik een error: "Microsoft Visual c++ Runtime library: Runtime error! Program: c:\UT2004\system\UT2004.exe this application has requested the runtime to terminate it in an unusual way. please contact the application's support team for more information."


Greets,
Tim

EDIT: Sinds kort zit ik met een nieuw probleem, als ik een static mesh invoeg zit hij soms niet gelijk met het grid, wat wel voor aardig wat problemen zorgt. Ik heb dit ook al gehad met gewone brushes, maar dat kon ik behelpen met ACTOR ALIGN. bij meshes werkt dit niet. heeft iemand hiervoor een oplossing?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan