Archief - CSS : bepaald element twee maal aanroepen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Bram

Legacy Member
Ik ben bezig met een redelijk gecompliceerde layout en wou gebruik maken van 2 verschillende css files: structure.css en text.css waarbij ik, logischerwijs in de eerste enkel de structuur bepaal en in de tweede de opmaak van de text (font, font kleur, grootte, links en dergelijke)

Maar ik vroeg me af of het kwaad kon dat ik bijvoorbeeld in beide files een div #announce aanroep... In de eerste file staat
Code:
#announce {
	width: 361px;
	height: 93px;
	background: url(images/announce_bg.gif) no-repeat;
	overflow: hidden;
	padding: 0px 10px 5px 20px;
}
en in de tweede file zou dan staan
Code:
#announce {
	margin: 0px;
	padding: 0px;
	font-family: "Tahoma", Arial, Helvetica, sans-serif;
	font-size: 9px;
	color: #868686;
}
Mag ik dit gebruiken of doe ik het dan toch beter zo dat ik in de text file bijvoorbeeld paragrafen gebruik en in text.css dit zet:

Code:
#announce p {
	margin: 0px;
	padding: 0px;
	font-family: "Tahoma", Arial, Helvetica, sans-serif;
	font-size: 9px;
	color: #868686;
}

tikketim

Legacy Member
met 2 css bestanden is dat mogelijk , het gaat wel problemen geven moest je in alle 2 de bestanden hetzelfde doen bv

test {
background-color:white;
}

en in die andere css :

test {
background-color:black;
}

ik dacht dat hij dan de twede neemt en dus bgcolor zwart zet

Skratz

Legacy Member
geen enkel probleem, ge moogt zo dikwijls gebruiken als ge wilt.
herdefinieren is ook geen probleem, normaal gaat ge dan allen de laatste zien, aangezien die de vorige difinitie overschrijft.

Obliv`

Legacy Member
ge gaat alleen de properties overschrijven die ge herdefinieerd

vb
#text
{
color: #FFFFFF;
margin-left: 50px;
}

#text
{
margin-left: 10px;
}

de tekst zal nu wit zijn en de margin-left zal slechts 10px zijn

Bram

Legacy Member
aha, heel wel bedank

[size=-3]volgende vraag: moogt ge bijvoorbeeld nen span 2 verschillende classes geven?
kzit namelijk met een hele hoop boxes die allemaal dezelfde padding moeten krijgen, maar bij sommige moet de text int midden staan en bij de anderen gewoon links...
Iemand een ideetje hoe dit op te lossen? Of misschien gewoon met 2 verschillende classes werken...
Mag ik in dat geval een div bijvoorbeeld en een id en een class geven?[/size]

EDIT:
Oke, maxdesign heeft me al wat verder geholpen met hun selectutorial, en door experimenteren merk ik dat het blijkbaar mogelijk is om een div (bijvoorbeeld) zowel een id als een class mee te geven. Klopt dit echter, of was het toeval?

Nu lijkt het me nogal omslachtig om voor elke div en een id en een class te geven.
Misschien even uitleggen waarom ik dit doe:
Ik heb bijvoorbeeld 2 contentboxes, affiliation en welcome, ze zijn beiden volledig opdezelfde manier vormgegeven, het enigste verschil is dat ze een andere achtergrond image hebben.
Daarom gebruik ik de id om ze hun verschillende achtergrond te geven, en de class voor de paddings en dergelijke te maken... Nu voelt dit nogal omslachtig aan en ik vroeg me af of er geen handigere manier is.

Thx in advance.

NeoNeke

Legacy Member
't gaat er em niet om of je een div, een id en class meegeeft want dat mag. Maar door het een id en class te geven kan je, in je css dat bepaald html element twee keer selecteren. En zo de opmaak twee verschilende statements kan krijgen bla bla gevolg ja 't is een oplossing om kleine probleempjes op te lossen

maar ik zou uw 2 contentboxes probleem als volgt oplossen

#affliation, #welcome {
// css met alle opmaak en de achtergrond image voor affliation
}
#welcome {
// css met welcom-background
}

Rvl

Legacy Member
je kan ook gewoon meerdere clasess meegeven in een div bijvoorbeeld <div class="white bold"> en in je css bestand .white { color: #fff; } en .bold { font-weight: bold; } . Zo kan je ook met css gaan werken. Voor de rest al je vragen die je hier stelde kan je gemakkelijk op internet terugvinden dus plz
RTFM
verder ook al van de methode "trial and error" gehoord?

Xavez

Legacy Member
Jezus waar ben je mee bezig Rvl. Waarom is dit forum er anders dan om te helpen?

Bram

Legacy Member
rvl, mee alle respect, ma om gewoon maar wat neer te typen en dan mij zeggen dak de fucking manual moe lezen... Moest u even de moeite genomen hebben om mijn reply te lezen, dan had je gemerkt da ik de manual wel degelijk aant lezen ben, en da ik ook aan trial and error doe, of verstaat gij onder experimenteren iets anders?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan