Archief - CSS: Positie van afbeeldingen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

COOLKILLer

Legacy Member
Hey,

Ik heb een probleem met CSS (ben hier nog redelijk nieuw bij), ik wil dus 3 afbeeldingen (hyperlinks) met een link er onder centreren op de pagina met overal evenveel plaats tussen (allen bovenaan de pagina)

vb:
*****|-------|*****|-------|*****|-------|******
*****|-------|*****|-------|*****|-------|******
*****|-------|*****|-------|*****|-------|******
*****|-------|*****|-------|*****|-------|******

Ik wil dit met css doen en niet met tabellen omdat deze laatste niet echt van goede webdesign getuigen...

Dit is hoe ik het tijdelijk heb opgelost:
Code:
<div style="position: relative; margin-left: 20px; top: 0px">
<a href="images/games/pacman1.swf" title="Pacman" rel="lightbox;width=460;height=486">
<img class="reflect" src="images/games/pacman.gif" border="0" title="pacman" width="200" height="200" /></a>
</div> 

<div style="position: relative; left: 400px; top: -265px">
<a href="images/games/avalanche.swf" title="Avalanche" rel="lightbox;width=640;height=486">
<img class="reflect" src="images/games/avalanche.gif" border="0" title="Avalanche" width="200" height="200" /></a>
</div>

<div style="position: relative; left: 800px; top: -530px; vertical-align: top">
<a href="images/games/monkeykickoff.swf" title="Monkey Kick Off" rel="lightbox;width=640;height=486">
<img class="reflect" src="images/games/monkeykickoff.gif" border="0" title="Monkey Kick Off" width="200" height="200" /></a>
</div>
Hier staan ook nog geen links bij omdat ik deze niet goed kreeg gepositioneerd...

Het probleem zit hem dus in het definieren van die top-afstand...
(top is niet altijd -200 omdat er nog een extra effext op die afbeeldingen zit (reflectie via javascript))


En hoe zit het dan als ik nog een extra lijn wil maken met meer afbeeldingen die onder de eerste moet staan?


Grtz

-[Weasle]-

Legacy Member
Ik werk altijd met aparte css files, maar bon, I'll try.

Is het niet best voor afbeeldingen; position: absolute; te gebruiken?

Grtz

COOLKILLer

Legacy Member
Deze pagina maakt deel uit van joomla CMS, dus absolute position zou hier ni echt goed zijn.

Nog een vraag, als ik met css werkt dan gaan de afbeeldingen zich dus ook niet anders ordenen als ik het venster resize of op andere resolutie zit, of doet het dit wel?
Want dat is eigelijk wel vrij belangerijk.

Mss moet ik toch maar gewoon gebruiken maken van tabellen, die zijn iets meer dynamisch als het aankomt op positioneren van afbeeldingen enz...
Tenzij iemand weet hoe het moet met css


Grtz

Xavez

Legacy Member
Als het over tabulaire data gaat kan je net zo goed een tabel gebruiken natuurlijk :). Je moet niet opeens vies worden van tabellen, zie gewoon dat de code die je plaatst "logisch" gestructureerd is. Tabellen dienen gewoon niet voor de opmaak van een hele pagina te doen =).

COOLKILLer

Legacy Member
Ok, bedankt voor jullie hulp

Raar dat css zo iets basis niet echt rechtstreeks ondersteund...
Maar bon, tabellen zijn ook goed


grtz

het.pc.schaap

Legacy Member
dat tabellen niet getuigen van een goeie website klopt niet.

maar meestel is het wel zo dat beginnelingen een website met tabellen maken, en dan trekt het meestal op niets. Maar als je goed met tabellen kunt werken. Kun je een perfecte site met tabellen maken

tabellen krijgen een negatieve connotatie omdat praktisch elke html cursus begint met tabellen (soms eerst nog frames) omdat dat heel eenvoudig is en gemakkelijk aan te leren ivm div + css

ik kijk al uit naar css3 btw :D

Xavez

Legacy Member
Tabellen krijgen ook een negatieve connotatie omdat ze voor opmaak gebruikt worden in plaats van voor inhoud. Daar dienen die dingen evenmin voor. Zonder stylesheet moet je site er "plat" uitzien en moet alle content onder elkaar staan. Je forceert met tabellen een breedte en een orde die o.a. op kleine schermen voor problemen kan zorgen. Hetzelfde geldt voor screenreaders and the likes.

Besides, als je later je site gaat aanpassen krijg je met tabellen als layout veel meer problemen dan met semantische html-opmaak.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan