Archief - digitale foto's laten afdrukken (350D)

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

warthie

Legacy Member
Ik heb een hoop foto's op pc staan, maar zou er nu toch wel eens willen laten afdrukken. Met welke winkels hebben jullie ervaring? Wat zijn prijs/kwaliteit de beste?
Mijn foto's zijn bijna allemaal 3456x2304, dan kan ik die onveranderd op 15x10 laten afdrukken? Als ik ze online laat afdrukken moet ik ze uiteraard eerst uploaden...maar die files zijn veel te groot. Verklein ik ze dan eerst zelf of zo? Of ga ik voor behoud van kwaliteit best naar een winkel waar je je geheugenkaart kan binnenbrengen?

Veel vragen, maar ik heb er dan ook helemaal geen ervaring mee.

Alvast bedankt

Joeri

Legacy Member
1800x1200 is in principe zeker voldoende voor een gewone 10x15 foto (300dpi), ik twijfel er zelfs aan of je het verschil met de originelen zal zien dan.

Qua afdrukcentrales: voor als ik simpele afdrukken nodig heb, heb ik eigenlijk geen klagen van het Kruidvat of Mediamarkt (zelfde afdrukcentrale). Kwaliteit is ok, het kost bijna niets en het is niet zover van m'n deur.
Voor iets dat topkwaliteit vereist (vb portfoliomap, of prints bij TFP shoots) ben ik zeer tevreden van profotonet. Pixum, Colormailer en Webprint zijn ook goede alternatieven.

chosen1

Legacy Member
Joeri G. zei:
1800x1200 is in principe zeker voldoende voor een gewone 10x15 foto (300dpi), ik twijfel er zelfs aan of je het verschil met de originelen zal zien dan.

Qua afdrukcentrales: voor als ik simpele afdrukken nodig heb, heb ik eigenlijk geen klagen van het Kruidvat of Mediamarkt (zelfde afdrukcentrale). Kwaliteit is ok, het kost bijna niets en het is niet zover van m'n deur.
Voor iets dat topkwaliteit vereist (vb portfoliomap, of prints bij TFP shoots) ben ik zeer tevreden van profotonet. Pixum, Colormailer en Webprint zijn ook goede alternatieven.

wij gebruiken hier altijd Pixum.
foto's gemaakt met een 400D worden eerst (met een powertool van XP) naar een lagere resolutie gebracht (we moeten elke keer +-300 foto's laten afdrukken en als die elk 5MB zijn in hun orginele reso bent ge wel even bezig ;)).
binnen maximum 5 werkdagen (meestal 2-3) hebt ge uw foto's thuis geleverd door een koerier.
aan de kwaliteit heb ik niets op te merken (alhoewel we geen ervaring hebben met grotere formaten)

warthie

Legacy Member
Ok, thanks.

Even bij pixum gezien, maar ik snap hier toch iets niet: je kan bv. het 10 cm formaat kiezen, maar dan raden ze als optimaal formaat 1600 x 1200 aan, wat neerkomt op een verhouding van 1,33, terwijl mijn foto's verhouding 1,5 zijn. Dit gaat toch problemen geven? Ook de andere formaten geven geen 1,5 verhouding.

chosen1

Legacy Member
warthie zei:
Ok, thanks.

Even bij pixum gezien, maar ik snap hier toch iets niet: je kan bv. het 10 cm formaat kiezen, maar dan raden ze als optimaal formaat 1600 x 1200 aan, wat neerkomt op een verhouding van 1,33, terwijl mijn foto's verhouding 1,5 zijn. Dit gaat toch problemen geven? Ook de andere formaten geven geen 1,5 verhouding.

wat ik al gemerkt heb bij Pixum is dat die maten eerder een richtlijn zijn.

we hebben eens foto's laten afdrukken die gemaakt waren met een Sony camera (en waarschijnlijk een andere reso) en die hadden een ander formaat.
ze gaan zeker uw foto's niet croppen ;) ze gaan eerder uw foto's verkleinen zodat ze op het papier gaan en dan de lege randen weg snijden

Mista Molla

Legacy Member
persoonlijk niets dan lof over extrafilm.be, je moet zelfs niet meteen betalen je kan achteraf gewoon via factuur betalen en fotos binne 2-3 dagen!

warthie

Legacy Member
Ik heb mijn bestelling geplaatst bij pixum. Dankzij een serieuze korting (basically 100 foto's gratis), moet ik al helemaal niet veel betalen. Ik ben eens benieuwd naar de service en kwaliteit.
In de toekomst kan ik de andere voorgestelde shops ook eens proberen, kwestie van te kunnen vergelijken...

Mista Molla

Legacy Member
bij extrafilm is er nu een actie waar je 150 foto's voor 12,50€ incl verzending hebt. Pretty sweet according to me.

warthie

Legacy Member
ok, thx voor de tip. Ik heb nog genoeg foto's op mijn HD die ik moet laten afdrukken ;)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan