Archief - DISCUSSIE: Gezond verstand vs. Wens van de klant...

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

C//LiMBa

Legacy Member
Je hebt het waarschijnlijk al meegemaakt: Jij wilt voor je klanten een site maken volgens alle deftige normen (W3C enz) en dan komt je klant op de proppen met één of ander effectje dat hij ergens heeft gezien en persé ook wil op zijn site...

Ben jij iemand die zegt: "Ok, normen overboord en geld in de zakken steken!", of heb je ergens een geweten dat erom roept om je klant proberen uit te leggen dat dit niet gaat wegens comptabiliteitsproblemen met oudere/nieuwere browsers, mensen met oudere pc's, ...

Kortom: table-based layout of toch maar liever zo weinig mogelijk div's? ;)

blaZe

Legacy Member
middenweg.

vasthouden aan normen == saaie boel (in bepaalde omstandigheden/doel dat moet dienen)
elke wens van de klant vervullen == mogelijke chaotische brol

dat effectje dat de klant wilt analyseren, indien teveel problemen ivm compatibiliteit een alternatief/gelijkend effect voorstellen dat minder problemen geeft.

u zaak goed onderbouwen, klant wilt persé?? dan wijs je hem op de mogelijke 'gevaren' en zorg dat hij bevestigt dat je hem op de hoogte hebt gestelt en voer je toch zijn wens uit.

money in de pocket is nog altijd wat telt, het gaat hier niet om ethiek in de trend van - voorzie je die klant toch van dat effect gaat er ergens in afrika een kindje dood.
dus zo hard zou ik het me niet aantrekken.

de klant dus proberen te sturen en als je argumenten duidelijk genoeg zijn, en stevig onderbouwd zal ie in vele gevallen bijdraaien.
(zoniet, stop met sites bouwen voor je 10j. neefje ;) )

BertG

Legacy Member
Ik zeg de klant altijd waar het op staat. Desnoods bewijs ik het haar door dat effectje es uitgebreid te tonen en er de negatieve kanten van te tonen.

Dan vraag ik of ze het nog steeds wil, wil ze het...
Dan doe ik het met tegenzin, niet zozeer omdat het voor het geld is, maar omdat de klant nu enmaal koningin is :)

den Acid Burn

Legacy Member
hehe dan ben ik toch niet de enige dit vervelende probleem al voorgehad heeft :).
daarom alsk een project bezig ben let ik er al niet meer op of de site volledig w3c compatibel is.

ik let er gewoon op dat de site er zowel in internet explorer als in firefox en opera er hetzelfde uitziet.

want zoals ge zegt: klant is koning
je kan de klant best tevreden houden, hij is immers degene die voor mogelijke toekomstige projecten en dus voor wat extra zakgeld kan zorgen

bRahms

Legacy Member
Ik ga hierin volledig akkoord met blaZe, al moet ik erbij vermelden dat de opdrachtgever vaak niets kent van webdesign en het moeilijk uit te leggen is waarom dat niet zo goed zal zijn..
Zo probeerde ik eens uit te leggen dat zijn gewenste gekleurde scrollbalk in de stijl van de website enkel zichtbaar ging zijn in IE, niet in FF of eender welke mozilla browser, en niet voldeed aan de CSS-normen.

Ik kreeg als antwoord:
- wat is ie
- wat is ff
- wat is er zo verkeerd aan die scrollbalk, het oogt mooi?
- wat is CSS
- en wat zijn dan de normen?

Ik heb het maar opgegeven en heb de scrollbar erbij geplaatst. :)

NeoNeke

Legacy Member
Ja het hangt af van effect tot effect veelal heb ik iets van komaan dat is zo quitch of dat werkt niet op doorsnee browsers...

meestal leg ik dit dan uit aan de klant en toon het aan met voorbeelden waar effecten wel en niet werken. Ik denk dat het een overlegsituatie moet worden dan, te zien aan de goodwill en de verstaanbaarheid van de klant komt er meestal wel een oplossing, die we de gulden middenweg mogen noemen zeker :)

Boddah

Legacy Member
beste is misschien nog met een alternatief afkomen waar zowel jij en je klant zich mee kunnen verzoenen.
zolang je maar een goede verklaring kunt geven waarom iets zo en zo moet zijn, is het perfect bespreekbaar.

Firefoxbt

Legacy Member
hey,

mag ik ff offtopic een vraagje stellen, het sluit er wel bij aan :) :

als je een website voor je klant hebt gemaakt, moet deze af en toe geupdated worden right? Wie doet dat dan, de klant of jijzelf altijd ?
Indien de klant (wat ik logisch vind) : hoe doet die dat dan aangezien die niets van webdesign kent?
thx,

T

edit : thx limba :)

C//LiMBa

Legacy Member
als de klant er totaal niets van kent kan je ofwel aanbieden tegen een vergoeding per uur eraan te werken, ofwel maak je de site met zo'n enorme back-end (en dus ook tegen een mega-vergoeding) dat ze het zelf kunnen doen zonder iets te mispeuteren...

Fr3aK

Legacy Member
In een degelijk back-end kruipt ongelofelijk veel tijd, zeker als die perfect afgestemd moet zijn op de klant :x

killgore

Legacy Member
blaZe zei:
elke wens van de klant vervullen == mogelijke chaotische brol
uhu

en als ze dan 4 maand zien da zij fout waren en hun site zeer veel negatieve kritiek krijgt mogen ze nog eens afdokken :), asze nie onmiddelijk willen luisteren naar iemand da weet wat em doet: domweg doen waar ze u voor betalen.
As die mensen denken da ze het beter weten: pech :).
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan