Archief - HTML: onder en boven frame ipv links en rechts

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Firefoxbt

Legacy Member
Hey,

ben nieuw in css (juist cursus "css in 10 minuten" gelezen/geleerd en wat oefeningen gemaakt enzo) en ik vroeg me af hoe ik een onder en boven frame kan maken. Aangezien bovenaan mijn navigatiebalk moet komen. Ik vind dit namelijk mooier dan links en rechts frames... Srry indien stomme vraag en het antwoord logisch is maar zit op smallband en veel opzoeken gaat nu niet echt. :x

En nog een klein vraagje : Hoe maak ik gebogen frame-omlijstingen via css? :x Dus niet zo'n rechthoekige navigatie maar mooi afgeronde :crazy: .


Thx,

T

orez

Legacy Member
gelieve GEEN vierkante haakjes rond uw prefix te gebruiken, uw topic zal niet meer opvallen... hou het correct aub.

voor frames zie www.w3schools.com staat mooi uitgelegd... en frames doede niet met CSS hé ... maar met HTML.

Firefoxbt

Legacy Member
welja, met html :p sorry...

btw, hier moet je zonder haakjes, elders met, dan nog ergens anders mag je geen prefix gebruiken, ... Is serieus ingewikkeld om de duur :(

Firefoxbt

Legacy Member
uhm ik snap het niet meer : /
ik kan dus div gebruiken om verticale navigatie te zetten en daarnaast inhoud, maar met frames kan ik dit ook maar dan anders???
Ksnap het niet goed meer, wat is het verschil dan en waarom zijn er dan divs???

sSkoEziE

Legacy Member
Als je met frames werkt, werk je met verschillende bestanden (vb: index.html, navigatie.html en content.html). Je wilt dus dat bezoekers op index.html pagina terechtkomen. Het probleem met frames is dat er ook direct gesurft kan worden naar bvb navigatie.html, wat dus niet de bedoeling is. Frames gebruik je dus niet om je layout te maken. Vergeet gewoon frames.

Als je met divs werk, werk je dus in 1 bestand (index.html) en zet je bvb in je linker-div je navigatie en in je rechter-div je content. Dit om het simpel uit te leggen.

Wat ik ook niet begrijp is dat je met css begint als je nog niks van html kent :crazy:

Firefoxbt

Legacy Member
sSkoEziE zei:
Als je met frames werkt, werk je met verschillende bestanden (vb: index.html, navigatie.html en content.html). Je wilt dus dat bezoekers op index.html pagina terechtkomen. Het probleem met frames is dat er ook direct gesurft kan worden naar bvb navigatie.html, wat dus niet de bedoeling is. Frames gebruik je dus niet om je layout te maken. Vergeet gewoon frames.

Als je met divs werk, werk je dus in 1 bestand (index.html) en zet je bvb in je linker-div je navigatie en in je rechter-div je content. Dit om het simpel uit te leggen.

Wat ik ook niet begrijp is dat je met css begint als je nog niks van html kent :crazy:


omg, ik ken html wel :doh:
en alles wat je hebt gezegd weet ik al :eek:

ru'orez zegt dat ik frames moet bekijken en jij zegt dat ik ze moet vergeten. Zoek de logica???

met die divs weet ik ook al, maar de vraag is hoe ik een HORIZONTALE navigatie verkrijg en dit met divs... :x

WoDkA

Legacy Member
jamaar wa is't nu ? div's of frames ? o.O

voor frames :

http://www.w3schools.com/html/tryit.asp?filename=tryhtml_frame_rows

waarbij :
PHP:
<frameset rows="25%,50%,25%">
staat voor hoeveel % elke row hier moet innemen van het scherm .. pixelwaarden gaan ook ..


voor divs :

maak gebruik van een list, waarbij elk list item dan een hyperlink is ..
je kan die list horizontaal laten tonen door " display:inline " te gebruiken ..
zo bijvoorbeeld :

PHP:
<div id="nav">
	<ul>
		<li>Link</li>
		<li>Link</li>
		<li>Link</li>
		<li>Link</li>
		<li>Link</li>
	</ul>
</div>

met als CSS :

PHP:
<style type="text/css">

#nav ul
{
	margin:0px; 
	list-style-type:none;
}

#nav li
{
	margin:10px;
	display:inline;
}

</style>

Firefoxbt

Legacy Member
k thx, is gelukt ;)

kzal volgende vraag hier ook maar stellen :) :

ik wil links 15% en rechts 15% bevoorbeeld niet gebruiken, een beetje zoals hier : http://gillesmaes.be/ . Hoe doe je zoiets? thx :)

AncientRites

Legacy Member
Gewoon je divs(ik veronderstel dat je met divs werkt) positioneren. Je moet dan de pixelwaarde opgeven waar je div terecht moet komen op je scherm. En als je dan een achtergrond figuur op je index plaatst krijg je zo een effect.

orez

Legacy Member
Firefoxbt zei:
welja, met html :p sorry...

btw, hier moet je zonder haakjes, elders met, dan nog ergens anders mag je geen prefix gebruiken, ... Is serieus ingewikkeld om de duur :(

daarom staan er ook rules per forum... als je dan toch twijfelt, doe dan ff de moeite om te kijken. en als alle andere prefixes er staan ZONDER haakjes... alé ja, dan zou het toch redelijk duidelijk moeten zijn ook neem ik aan?

Firefoxbt

Legacy Member
@ancientrites : thx :)
@ru'orez : sorry, ik dacht dat ik het wist :) Zal neit meer gebeuren ;)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan