Archief - Oude lens op nieuwe DSLR?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

tetty

Legacy Member
Nu mijn vakantiewerk gedaan is ben ik wat aan het uitkijken voor een DSLR te kopen. Men oog is gevallen op een D60 van Nikon. Mede door de prijs, en aangezien ik toch alles qua fotografie nog moet aanleren lijkt mij dit, na veel gelezen te hebben, geen slechte keuze. Of heb ik het verkeerd?

De bedoeling van deze thread is eigenlijk om te vragen of het mogelijk is van een hele oude lens (28 jaar ofzo) op een nieuwe DSLR te plaatsen. Het is een Sigma 75-250mm F/4-5 lens voor nikon uiteraard. Zoektocht op het internet heeft nog niks opgeleverd.

Dank bij voorbaat

finalplayer

Legacy Member
Analoge lenzen kan je in de meeste gevallen blijven gebruiken bij digitale toestellen. En gezien je Sigma lens voor Nikonmodellen bedoeld is, is de kans groot dat hij evengoed werkt op de D60.

Let wel op 2 dingen:

1) de sensor van digitale camera's is kleiner dan de 35mm films van analoge camera's. Dit betekent dat je in het geval van de D60 ongeveer 1,5X cropping hebt op je foto's (je foto's zullen standaard al iets meer ingezoomd lijken). Dit is de normaalste zaak van de wereld bij digitale camera's, maar laat je dus niet misleiden door de getallen 75-250mm. Deze zijn in werkelijkheid bijvoorbeeld 100-300m. Je zal dus iets minder breed kunnen gaan (wat niet erg is, met een 75mm ga je geen breedhoekfoto's trekken...) maar wel iets meer ingezoomd.

2) De D60 heeft GEEN autofocus motor in de body steken! Dit wil zeggen dat indien je wilt autofocussen, de motor in de lens aanwezig moet zijn. Is dit niet het geval, kan je nog steeds manueel focussen.

Ik hoop dat dit helpt.

tetty

Legacy Member
Da van die autofocus haddek wel door. Die crop toestanden denkek te begrijpen maar ben nog nie 100% mee. Kdenk nekeer dak da in de praktijk ga zien dat da wel duidelijk zal worden. Maar ik kan er dan vrij gerust over zijn dat die lens zal passen, ookal heeft ze al een antique status.

Wat mij wel een beetje verontrust is het feit dat er in de lens, als ge der gewoon zo in kijkt, precies een steeninslag is in de middelste lens (optische schijf of hoe het ook noemt). En ook naar de rand van die "optische schijf" toe is het precies of de coating van die lens loskomt? Ik kan moeilijk de goede woorden vinden om het deftig uit te leggen maar iets doet mij aan de binnenkant van een schelp denken. Kannek nu het ergste vrezen voor die lens? Die staat hier al JAREN in de kast.

Toch al bedankt voor uw uitleg ;)

Edit: Kheb Foto van binnenkant van de lens kunnen trekken.

IMG_0118.JPG
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan