Archief - PHP: Bepaalde pagina

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Fraggie

Legacy Member
Niet getest.
De bedoeling is dat je in een index.php bestand aanmaakt die deze code bevat. Elke pagina moet natuurlijk de volledige opmaak bevatten, anders zal het niet mooi uitkomen :p. Of moet je gewoon de pagina tussen 2 html tusen add'en.

Het script controleerd of de file bestaat (alleen met php extentie, kan je zelf aanpassen naar html of wat je ook wilt) en als ze bestaat laad hij ze. Bestaat ze niet (een lolbroek bv) dan laad hij de standaard pagina, in dit geval: home.php

PHP:
<?PHP
if (isset($_GET['pagina'])) {
 $pagina = $_GET['pagina'] . ".php";
 if (file_exists($pagina)) include($pagina);
} else include('home.php');
?>

Fraggie

Legacy Member
Je moet het systeem er achter vatten. Het geen je achter die = teken zet, wordt gelezen door php & en er wordt .php aan toegevoegt als extensie. Dus die waarde dat je achter het = teken zet, moet de naam zijn van een bestaande pagina.

Hopelijk is het nu wat duidelijker?

Bertold

Legacy Member
hm ik denk dat je de essentie niet echt snapt ;)

tzit dus zo : die ?pagina=test maak je zelf aan in de link

uw menu bevat dus zo'n links:
index.php?pagina=pagina1

asl ge dan daar op klikt wordt die pagina1 als get-variabele meegegeven in de pagina
dus index.php wordt opnieuw geladen en de waarde in de variabele $_GET['pagina'] is dan 'pagina1'
die kunt ge dus oproepen als $_GET['pagina']
dan kan je het scriptje van fraggie toepassen

hopelijk is het nu duidelijk?

edit: om nog even dieper te gaan tis dus niet enkel mogelijk om pagina-variabelen mee te geven. Je kan ook verschillende variabelen meegeven. Klein voorbeeldje

PHP:
if(isset($_GET['var1'])){
     $var1 = $_GET['var1'];
}else{
    $var1 = 'Koe';
}
if(isset($_GET['var2'])){
     $var2 = $_GET['var2'];
}else{
     $var2 = 'Paard';
}
echo $var1;
echo ' en ';
echo $var2;
als ge nu de pagina laadt:
url.php
dan geeft hij dit weer: koe en paard

klikt ge op de url:
url.php?var1=kat
dan geeft hij dit weer: kat en paard

klikt ge op de url
url.php?var2=hond
dan geeft hij dit weer: koe en hond

klikt ge op de url
url.php?var1=kat&var2=hond
dan geeft hij dit weer: kat en hond


denk dat het nu wel duidelijk is? :p

killgore

Legacy Member
PHP:
if(isset($_GET['var1'])){
     $var1 = $_GET['var1'];
}else{
    $var1 = 'Koe';
}
kan korter:
PHP:
$var1 = isset($_GET['var1'])?$_GET["var1"]:"Koe";
of in 1 fie:
PHP:
function import_gpc_var($gpc_name,$defaultvalue = "", $varname="")
{
    if(!empty($varname))
    {
        global $$gpc_name = isset($_REQUEST[$gpc_name])?$_REQUEST[$gpc_name]:$defaultvalue;
    }
    else
        global $$varname = isset($_REQUEST[$gpc_name])?$_REQUEST[$gpc_name]:$defaultvalue;
}
//Aanroep:
import_gpc_var("var1","Koe");
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan