Archief - PHP: menu maken met andere manier dan het ?page= systeem

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

paff_daddy

Legacy Member
ik heb in de stickies iets gelezen over het het ?page= systeem.
Maar ik heb ook al andere manieren gezien, en nu vroeg ik mij af hoe de volgende manier zou uitgewerkt moeten worden :

als je bijv. op een link "ploegen" klikt, dat er dan in het url gewoon www.mijndomein.be/ploegen.php komt te staan in plaats van www.mijndomein.be/index.php?page=...

Ik zou ook nog willen vragen voor eventuele informatie over verschillende manieren om een menu te implementeren in je site.

Ik heb al lange tijd gezocht achter informatie over de include()-functie, maar ik vind niet echt nuttige informatie over hoe ik dit juist moet gebruiken bij een menu op een site.

|M°B|Morbuus

Legacy Member
bij het ?page system gedoe of maak er van wat je wil, wordt de inhoud in de layout geladen. Bij u ploegen.php hebde u layout in een header/footer en die include ge steeds in uwe inhoud. (of andere systemen die daar op neerkomen).

NeoNeke

Legacy Member
zoals morbuus zegt:

je steekt alle vaste code die voor de content komt in een file (bv.: header.php)
idem dito met code die na de content komt (footer.php)
dan maakte ge uwen index.php of gelijkewelke page ploegen.php bijvoorbeeld dus...

en die file ziet er dan zo uit:

Code:
<?
include ("header.php");
?>
<h1>Ploegen</h1>
<p>De ploegen die momenteelz ijn ingeschreven:</p>
....
<?
include ("footer.php");
?>

paff_daddy

Legacy Member
thx voor de replies.

Nu nog een vraagske :
Is er 1 van deze 2 systemen minder veilig dan het andere?
m.a.w. waarom gebruikt de ene het ?page=.... systeem, en de andere het andere systeem?

|M°B|Morbuus

Legacy Member
page systeem enzo is goed voor gewoon wat tekst. Als je het voor andere doeleinden gebruikt moet je goed oppassen dat je geen lekken hebt. Bv ook door dat pagina's ook zonder die include kunnen aangeroepen worden enzo, dat kan voor rare effecten zorgen.

Obliv`

Legacy Member
paff_daddy zei:
thx voor de replies.

Nu nog een vraagske :
Is er 1 van deze 2 systemen minder veilig dan het andere?
En waarom gebruikt de ene het ?page=.... systeem, en de andere het andere systeem?

In principe zijn ze allebij even veilig, maar bij het page systeem moet de programmeur meer zelf doen om het volledig veilig te maken.

Zodat je bv door index.php?page=https://www.beyondgaming.be deze pagina niet kan includen, maar alleen pagina's die bij jouw site horen (dmv switch structuur of met arrays kan je deze beveiliging doen).

Persoonlijk ben ik eerder voorstander van het andere systeem. Waarom, weet ik niet echt :). Maar ik zie niet zo graag argumenten achter mijn pagina's staan, alleen als het niet anders kan.

killgore

Legacy Member
Leuk, er leest iemand mijn posts in die sticky :).

Ik heb het daar ook gezegd dat ik totaal geen voorstander ben van het systeem. Het is imho onlogisch (een normale coder include zijn algemene benodigdheden in de specifieke file en niet omgekeerd :s).
Het is ook moeilijker te beveiligen (hoewel, als je mijn code uit die tut kopieert en aanpast aan je eigen pagina, wat maar even werk is, zit je vrij safe).
Wat nog meer is (en dat haat ik): het is gewoon een hype aan het worden de laatste jaren, beginnende/gemiddelde coders zien dit op een site en gaan dit zowat onmiddelijk kopiëren. Dit is dus je reden waarom vele mensen het gebruiken (niet allen, sommigen gebruiken het zelfs in situaties waar het nuttig is!)
Waar het soms nut kan hebben: grote enterprise systemen, delen in een cms (waar de dynamisch gegenereerde paginas worden geladen), ... . Nut op kleine, gewone sites: nul komma nul.

Je komt ook in de problemen als er bv. pagina's zijn waar je ineens een andere footer wilt hebben of een aanpassing in de footer of ... (ik had zo een site vroeger die 6 headers en 4 footers had, dan moete met zo een systeem niet afkomen hoor :)).

paff_daddy

Legacy Member
killgore zei:
Leuk, er leest iemand mijn posts in die sticky :).

idd :p

Nogmaals bedankt voor de uitleg iedereen,

ik denk dat ik dan toch maar voor het niet ?page=... systeem ga gaan, aangezien het gewoon een site is voor een lokale basketbalploeg.

mvg,

paff_daddy
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan