Archief - [PROG][AI] Iemand goeie sites/boeken over maken van AI?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

nickman

Legacy Member
Ja, de titel zegt het al he.

Ik ben dus opzoek naar website of boeken waarin je kan leren hoe je moet beginnen aan het onwikkelen vaan aan AI voor spelletjes.
Liefst met in het begin simpele voorbeelden om al eens te kunnen bekijken :).

greets,
Nickman

killgore

Legacy Member
Ik ben van plan me deze boek te kopen, bundelt veel zaken en is naart schijnt vrij goed :):
http://www.hcw.be/hcwcs/p.asp?p=F8058

maar basis leren heb ik gedaan door gewoon wat zoeken op het inet en boeken uit bieb lenen. 't is nl. iets heel anders dan nieuwe API of zo leren en in het begin is het vooral belangerijk dat je alles begrijpt :).

wat is trouwens je huidige ervaring met programmeren, want AI is niet altijd het simpelste, en ook is het een gigantisch voordeel als je je kan voorstellen wat je code doet, en dat is niet echt volledig weggelegd voor beginnende programmeurs ;).

edit: http://www.gamedev.net/columns/books/bookdetails.asp?productid=449&CategoryID=7
edit2: vo sommige online tutos kan een basis van design patterns en een woordenboek eng-nl wel handig zijn :p.

nickman

Legacy Member
ja, je kan mij op dez emoment nog een beginner noemen als het op programmeer ervering aankomt.
Aangezien ik dit jaar voor het eerste eigenlijk echt begin te programmeren (1ste bachelor informatica), maar ik heb wel een heel goed inzich in programmeren opzich dus het zou normaalgezien niet veel problemen mogen geven om te begrijpen wat ze willen zeggen :).

Maar ik zal anders eens gaan zien of ze in de bieb al niets hebben waar ik al iets uit kan halen en dan kan ik nog verder zien ;).

killgore

Legacy Member
hm, ik heb in de fnac eens (paar maand gelede) een boek over java game programming gezien dat vrij veel op AI focuste, mssch iets voor u (kvermoed da ge wrsch java ziet).
Anyway, ik doe ir (1e bach) en met hetgene wat wij van programmeren zelf gezien hebben (dat ongeveer hetzelfde is als 1e bach informatica, toch aan ugent) heb je echt nog niet genoeg kennis om deftige AI te gaan ontwikkelen :). Basis gade allemaal perfect verstaan ze, ma het is gewoon stom om er u nu algemeen op gaan toe te leggen.
Wa ge beter kunt doen is enkele toepassingen zoeken waar ge basis logica in moet steken, zoals puzzle-games. Dit is nog geen echte AI, maar bevat vaak een hele reeks aan logische redeneringen, waarop AI grotendeels is gebaseerd.

nickman

Legacy Member
killgore zei:
hm, ik heb in de fnac eens (paar maand gelede) een boek over java game programming gezien dat vrij veel op AI focuste, mssch iets voor u (kvermoed da ge wrsch java ziet).
Anyway, ik doe ir (1e bach) en met hetgene wat wij van programmeren zelf gezien hebben (dat ongeveer hetzelfde is als 1e bach informatica, toch aan ugent) heb je echt nog niet genoeg kennis om deftige AI te gaan ontwikkelen :). Basis gade allemaal perfect verstaan ze, ma het is gewoon stom om er u nu algemeen op gaan toe te leggen.
Wa ge beter kunt doen is enkele toepassingen zoeken waar ge basis logica in moet steken, zoals puzzle-games. Dit is nog geen echte AI, maar bevat vaak een hele reeks aan logische redeneringen, waarop AI grotendeels is gebaseerd.

Hey, ik krijg nu geen java, maar een taal die er wel wat op trekt (Oberon moest ge ze kennen?), vanaf volgend jaar krijgen we C++ dus dan kan ik al iets uitgebreidere programma's gaan maken :).

En het is de bedoeling om te beginnen bij een "AI" voor puzzel games, dat is volgens mij ook zowa de simpelste, en ik ga mij er niet volledig op toe leggen, maar ik ben er wel zeer in geïntereseerd van hoe dat allemaal in elkaar zit. en als ik het nu niet allemaal versta, dan komt dat nog wel :).

killgore

Legacy Member
nickman zei:
Hey, ik krijg nu geen java, maar een taal die er wel wat op trekt (Oberon moest ge ze kennen?), vanaf volgend jaar krijgen we C++ dus dan kan ik al iets uitgebreidere programma's gaan maken :).

En het is de bedoeling om te beginnen bij een "AI" voor puzzel games, dat is volgens mij ook zowa de simpelste, en ik ga mij er niet volledig op toe leggen, maar ik ben er wel zeer in geïntereseerd van hoe dat allemaal in elkaar zit. en als ik het nu niet allemaal versta, dan komt dat nog wel :).
jah, ik ken oberon, maar kan er niet in proggen :).

Wel, dat beginnen kan je perfect intuïtief aanleren en eventueel met basis van inet-tutos, boek is imho grote verspilling hier (en ik ben zelf iemand die graag uit boeken leert, zodus ;)).

Ge kunt nog wachten op reacties van anderren he, der zullen er wel zijn met andere mening ook die mssch ook betere info kunnen geven :). Kdenk gewoon dat de meeste nu op school/werk zijn of aant blokken (zoals ik eigenlijk zou moeten doen en ga doen binnen 2 min :p)

CyBeRRaT

Legacy Member
nickman zei:
Hey, ik krijg nu geen java, maar een taal die er wel wat op trekt (Oberon moest ge ze kennen?), vanaf volgend jaar krijgen we C++ dus dan kan ik al iets uitgebreidere programma's gaan maken :).

En het is de bedoeling om te beginnen bij een "AI" voor puzzel games, dat is volgens mij ook zowa de simpelste, en ik ga mij er niet volledig op toe leggen, maar ik ben er wel zeer in geïntereseerd van hoe dat allemaal in elkaar zit. en als ik het nu niet allemaal versta, dan komt dat nog wel :).
hehe,
als gij ni in antwerpen zit:) oberon, tja, wa kunde er over zeggen:) zit dus bij u voor een deeltje in de les :P een van die vervelende iaj'ers (jaja, die laatste rij....) zorg dat je eerst software engeneering achter de rug hebt. dan kun je al wel beetje deftig programmeren, maar dan is het niet meer de moeite om te beginnen in oberon aan een puzzlegame ofzo. conclusie, wacht tot ge c++ kent. daar kunde serieuse dingen mee:) ge zult trouwens niet meer zoveel tijd over hebben tweede semester... ze ni da'k u ni gewaarschuwd heb he:crazy:

nickman

Legacy Member
Ja, ik zit in UA :D.
Eneuh, ik heb ondertussen al een OXO spel geprogrammeert in oberon ;).
dus, ik moet er al niet meer aan beginnen :D.
en we zullen wel zien of ik nog tijd over ga hebben of niet he ;).

Maar ik ben gewoon hard geïntereseert in het ontwikkelen van AI, daarom dat ik er graag wat informatie over had :)

steinerwarrior

Legacy Member
Voor mij is het beste boek voor te beginnen met AI :"Programming Game AI by Example". Met dit boek leer je in het eerste hoofdstuk de basis van de wiskunde die je nodig hebt en vanaf hoofdstuk 2 leer je een text-based spel maken. Daarna ook nog een voetbalspel die gespeeld wordt door alleen maar intelligente bots en nog een hoop andere
http://www.amazon.com/gp/product/1556220782/qid=1136910220/sr=2-3/ref=pd_bbs_b_2_3/002-6547349-1943268?s=books&v=glance&n=283155
Daarbij heeft het zeer goed commentaar gekregen van Lionhead Studio, en nog andere grote gamebedrijven. Staat ook in het boek

nickman

Legacy Member
Ik heb ondertussen al een ZEER eenvoudige computertegenstander gemaakt voor mijn OXO spelletje, dankzij een heel eenvoudig artiekeltje op het net :D.

Ik moet hem wel nog maken dat hij geen domme zetten doet :D.

En zal ook nog niet ech toptimaal geprogrameerd zijn :)

dJeez

Legacy Member
nickman zei:
Hey, ik krijg nu geen java, maar een taal die er wel wat op trekt (Oberon moest ge ze kennen?)
Oberon is toch afgeleid van Pascal? Die heeft toch een beduidend andere syntax dan Java. (Object) Pascal (of Delphi) code zal dus het meeste lijken op wat je zoekt.

nickman

Legacy Member
Ja, is afgeleid van Pascal, maar ik vind dat de code van Java heel makkelijk leesbaar is als je ook Oberon kent :).

Nuja, maakt niet uit ;), het is toch een domme taal om programma's te maken want je kan ze zelfs niet opslaan onder ander bestandstype ofzo :)

den Acid Burn

Legacy Member
bwa de meeste talen zijn wel makkelijk leesbaar als je wat kan programmeren.
de syntax verschilt wel wat, maar het idee blijft hetzelfde

als je object oriented kan programmeren toch.
als je enkel structured kan programmeren is een OO programma begrijpen toch andere koek :)

nickman

Legacy Member
OO heb ik ook al gekregen dus zou geen problemen mogen geven he :D

Hale

Legacy Member
AI zit meestal toch vervat in redelijk kleine algoritmes dus een heel goeie programmeerkennis is zowiezo niet echt nodig ( m.a.w. ge hoeft niet eerst een killer design en architectuur uit uw mouw weten te schudden voor ge iets kunt maken ).

enkele termen waar ge misschien wat op kunt googlen ( niet alles is specifiek voor games though ) :

A* search algorithm,
reinforcement learning,
multi agent systems,
version spaces,
inductive trees,
ID3 inductive tree learning algorithm,
artificial neural networks,
evolutionary computing,
genetic algorithms,
machine learning,
...

nickman

Legacy Member
Hale zei:
AI zit meestal toch vervat in redelijk kleine algoritmes dus een heel goeie programmeerkennis is zowiezo niet echt nodig ( m.a.w. ge hoeft niet eerst een killer design en architectuur uit uw mouw weten te schudden voor ge iets kunt maken ).

enkele termen waar ge misschien wat op kunt googlen ( niet alles is specifiek voor games though ) :

A* search algorithm,
reinforcement learning,
multi agent systems,
version spaces,
inductive trees,
ID3 inductive tree learning algorithm,
artificial neural networks,
evolutionary computing,
genetic algorithms,
machine learning,
...

Bedankt, zal ik zeker eens naar zien!

dJeez

Legacy Member
Je kan ook eens rondkijken op Gamasutra (registratie vereist, maar wel gratis) of FlipCode (hier ga je wel snel moeten zijn, aangezien ze ermee stoppen).
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan