Archief - [PROG][VB] hoe keys blokeren ?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

NeoCC

Legacy Member
lo mensen ,ik heb een vraagje over VB
ik wil voor bepaalde textvakken mijn alfanumeriek toetsenbord blokkeren en voor andere mijn numeriek ...
dus bv
ik form1

txtnumeriek
hier kan ik alleen maar "0123456789" ingeven

en in

txtalfa
"abcdefghijklmnopqrstuvwxyz" alleen deze

mvg
Neo

NeoCC

Legacy Member
is da ni vb.net ?
da laatste??

btw
nog iets
ik wil mijn databank beveiligen zoda niemand die zomaar kan opendoen behalve via VB . hoe kan ik da doen?

klennepette

Legacy Member
een wachtwoordje op uw databank zetten? Als ze dat ondersteund.
ge kunt anders bij het on textchange event de ascii waardes van de ingegeven karakters nagaan, anders zou er nog in geplakt kunnen worden.

NeoCC

Legacy Member
neje de gewone ... ma toch merci :)

//edit een passwoord op den database zetten lukt dus ni in VB :s
dan krijgek nen error "incorrect password"

PsyKi

Legacy Member
NeoCC zei:
neje de gewone ... ma toch merci :)

//edit een passwoord op den database zetten lukt dus ni in VB :s
dan krijgek nen error "incorrect password"

welk type db gebruik je? (access, mysql, ...)
paswoord aanpassen zowel in de db zelf, als in het programma...

overigens, keyboard locken is imo geen goed idee..
1) copy pasten kan nog, tenzij je de muis ook lockt :ironic:
2) wrs kan je gebruiker dan in de ganse windows omgeving nix meer doen. Bij mij staan er altijd meerdere progs open; + wat gebeurt er als de app crasht op het 'lock moment'?

nu ik dit hier allemaal net typ, overlees ik nog es de vraag, en uuhrm, jah, je bedoelde dus per veld ...

anyway, betere oplossing is imo gewoon controle he.
Bij een onsubmit controleer je gewoon welke tekens zijn ingegeven ....
of oplossingen gelijk nuds, combo boxen, ...

alva848

Legacy Member
Heeft vb geen 'text_Changed' event?

Dan kijken of het IsNumeric is en al naar gelang de vorig tekst terug plakken of de nieuwe aanvaarden.

Pietsnot

Legacy Member
ja, via text-changed kun je dan zeggen:
if( IsNumeric(txtnumeriek.Text)) then
.....
else
...
end if.

klennepette

Legacy Member
ja kan wel een wachtwoord instellen op je database, je moet het meegeven in de connectionstring.

gebruik simpelweg het textchanged event in vb op je textboxen.
gebruik de isnumeric() voor het getal.
voor de alfanumerieke textbox loop je gewoon door de karakters en gebruik de asc() functie, gebruik dit
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan