Archief - Q: 3D voor webtoepassingen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

dresse

Legacy Member
Heb een opdrachtje gekregen om een gebouwencomplex (vub) te modellen zodat studenten enzo de weg beter zouden vinden. Nu zou dit wel op het internet moeten komen en interactief te roteren enzo zijn. Dus mijn eerste gedacht is, da moet met swift en flash gemaakt worden en die programma's ken ik niet goed genoeg om de deadline te halen.
MAARRR... misschien bestaat er een programma of plugin ofzo om 3D van modo of lightwave in flash te krijgen? of een plugin die automatisch zo'n roterend bestand aanmaakt uit lightwave of modo?

iemand een idee?
anders zal ik het moeten uitbesteden vrees ik, of als een gek flash en swift beginnen leren :)

LunchBox

Legacy Member
er bestaat een veelbelovende 3d engine voor flash die "papervision 3d" heet. je kan vanuit modo (enkel op macintosh) exporteren naar het collada formaat dat normaal gezien je polygonen + uv-sets zal overdragen maar eerlijk gezegd heb ik het zelf nog niet uitgetest.

aangezien deze export feature niet aanwezig is op pc kan het zijn dat ze foutief is gecompileerd toen ze modo 301 uitbrachten want ik herinner me vaag een probleem-thread hierover, maar ik dacht ook gelezen te hebben dat er ook een script bestaat waarbij het succesvol naar collada kan worden omgezet. (lukt dit niet kan je via een kleine omweg naar obj exporteren, openen in 3dsmax en vervolgens naar .ace exporteren dan lukt het zeker)

je zal natuurlijk nog wel de nodige flash-scripting nodig hebben om ook het navigeren op de site doorheen deze 3d ruimte vlot te laten verlopen.. misschien kan blaZe je daarbij helpen, die heeft al wat papervision-tests achter de rug. (plus hij kan goed overweg met swift.. get him interested, split the money :music:)
--
of het zo handig is voor een "gebouwencomplex" is echter nog de vraag, want papervision geeft het voordeel van "volledige bewegingsvrijheid" > iets dat bij een product-showcase van bijvoorbeeld de laatste nokia interessanter is dan die "vastgelegde 180° animaties". misschien heb jij voor jouw project net wel die "vaste trajecten met recorded-camera-animation" nodig dus overweeg eerst deze zaken vooraleer je de te gebruiken technologie uitkiest. (uiteraard zonder de mogelijkheden te kennen beperk je het uitzoeken dus daarom deze korte uiteenzetting) ;)

probeer trouwens voorbij de "flat panel pv3d voorbeelden" te kijken die iedereen zowat de wereld rondstuurt uit enthousiasme dat ze het papervision component aan de praat hebben gekregen.. want je kan er veel meer mee dan dat. de meeste flashers zijn immers geen 3d designers, dus een polygoon laten "spinnen" is al amazing ;)

dresse

Legacy Member
merci voor den uitleg!
de opdracht gaat uit van kunstmaan en is voor de VUB (vrije unif brussel). Heb een mailtje gestuurd om te vragen wat hij precies verwacht, want toen hij mij belde werd ik net half dronken wakker naast een limburgse schone :-).
Als het idd met roteren en programmeren in flash enzo is zal het wss uitbesteed/doorgespeeld worden. Dus als er hier mensen zijn die hier ervaring mee hebben en denken dat ze het aankunnen... Laat al maar iets weten!

greetz

H4D3S

Legacy Member
wa ge ook kunt doen:

uw modo/lightwave animatie laten renderen in frames (dus een hoopke pictures) en die inladen in flash per frame een andere pic.(dit kunt ge bekomen door in ps daar ne psd van te maken en die importeren in flash) dan kunt ge uw rotatie al laten spelen , dan is het nog maar een questie van de juiste animatie op het juiste moment (op het drukken van een knop ofzoiets prolly) laten afspelen van een bepaalde frame tot een bepaalde frame

dresse

Legacy Member
Dat zou veel te lang laden en op veel pc's veel te traag afspelen...
Ook vrij ongebruiksvriendelijk. Ik denk dat ze juist willen dat de gebruiker zelf kan roteren met de muis...
Alsk het zo zou doen als gij voorstelt zou'k nog beter een flv'ke maken van elke animatie. Da gaat wel, ma dan is het ook weer niet roteerbaar...

H4D3S

Legacy Member
ja idd apparte frames kan vrij zwaar worden, ik weet natuurlijk ook niet hoe groot het geheel moet zijn eh :)

Idd anders keer zoeken achter papervision, of misschien is het ook mogelijk om video (flv) aan te sturen in flash, als mensen bijvoorbeeld in verschillende delen rond het gebouw moet dat je met cuepoints werkt. Misschien is het zelfs mogelijk om aan te sturen dat bij muisbeweging uw video verder speelt naargelang u muisbeweging.

k heb zelf ook niet zoveel ervaring met 3d/video in flash

blaZe

Legacy Member
3D die usercontrolled kan bekeken worden, dan stuit je momenteel op Sandy3D - Away3D of laatst genoemd Papervision3D. Allemaal opensource API's.

Ja met Papervision heb ik een beetje ervaring opgedaan al is het voornamelijk om 360° panorama's te maken.
http://www.fusemedia.be/panoKasteelBokrijk/

Maar een camera IN een cubus steken, bekleden met textures en camera bewegen of camera erbuiten plaatsen maakt geen wereld van verschil.

Swift is ook een mogelijkheid maar dan is het uiteraard fixed en vrij groot in filesize.

Laat me gerust iets weten van wat ze precies willen, enige bottleneck zou mogelijke deadlines zijn. (ik start namelijk over een dikke week bij een nieuwe werkgever, dus zal wat tijd/energie vragen om me in te werken :) )


edit: http://www.fusemedia.be/panoFusemedia test om geluid wat 3D te sturen, stereo.

blaZe

Legacy Member
je hebt precies al een oplossing... , altijd benieuwd naar het resultaat :)

dresse

Legacy Member
sorry, had uw reply niet meer gezien.
Blijkte nog maar om wilde plannen te gaan, en ze wouden gewoon eens polsen ofdat het eventueel mogelijk zou zijn...
Enfin, ze gingen mij nog iets laten weten als het er ooit echt van ging komen...
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan