Archief - Q: 3Ds Max 8.0 Ronde vormen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Garmir

Legacy Member
Oke, Ik ben nu bezig met een bol te maken met opschrift "Love You" ik weet het is beetje idioot als je het zie; maja soit, een meiske heeft dat gevraagd en ik wil er iets speciaal van maken dus niet zo maar met deze opschrift op een bolleke.

Dit is een preview van de bol: Klikkie
Zo als je ziet is het beetje deukig, en zijn de ronde vormen niet echt rond maar eerder hoekig.

De vorm zelf is gemaakt in AutoCad 2006 en dan geinporteerd in 3D Studio Max 8 voor texturen op de bol te zetten en bijhorende lichten voor men effect er op te plaatsen. Dit gaat allemaal vloeiend en naar mijn wensen tot ik renders er van wil maken, waar tot men spijt niet het gewenste resultaat uit krijg, namelijk de hoeken van mijn bol en van mijn letters krijgen.


Oorspronkelijk is alles mooi rond, De bol Wel deuh spreekt voor zich :sop: en de Letters die ik met een rond design gemaakt heb, deze vallen dan volledig uit den boze. Ik heb de foto op verschillende manieren gerenderd op lage resolutie of hoge resolutie zelf kwaliteit extra hoog of laag te zetten maar geen verschil in de afrondingen. enig verschil bij het zwaarder zetten van resolutie en kwaliteit is een render van 15.2 min als gevolg :(

Kan iemand mijn probleem oplossen van volgend probeem. "Het echt rond maken van een voorwerp"

Nogmaals ik gebruik
AutoCad 2006 -->voor het volume te maken
3D Studio Max 8 --> voor texturen en werkelijke renders
Adobe Photshop CS --> Voor extra snufjes :)


Kommentaar bij afbeelding is ook altijd welkom.


Met vriendelijke Groeten
Garmir

Ironpole

Legacy Member
Hebde de segments (of faces) wel hoog genoeg gezet toen ge de bol maakte?

Garmir

Legacy Member
Ironpole zei:
Hebde de segments (of faces) wel hoog genoeg gezet toen ge de bol maakte?

Oke thx voor de tip, ben eens op onderzoek uit gegaan in Acad en ben tot de conclusie gekomen dat de Isolines te laag stonden, heb die van 4 naar 64 gezet en ik heb een bol die echt bol is :)

Voor de mensen die het zelfde probleme hebben, het is eenvoudig op te lossen, alleen met ik wel mijn vorm opnieuw maken :(

Typ in command: isolines, druk op enter
typ dan in command het gewenste nummer van lijnen en druk op enter

Oke na een render te maken blijkt het toch niet zo eenvoudig te zijn, ik heb steeds nog de hoeken :( het zit zo dat die isolines alleen maar een mooier effect geven in wireframe, niet in render

Garmir

Legacy Member
Oke, Ik heb wat verder zitten zoeken en vind het niet direct, wat me wel opvalt is dat wanneer ik het exporteer naar 3DS Max en daar inporteer niet de zelf ingestelde hoeveelheid Isolines verkrijg maar een in minderre maten.

Nu zit het zo in 3DS max kan ik wel bollen maken die perfect rond ogen en geen hoekige kantjes, mar mijn bol die ik geinporteerd heb wil niet mooi rond ogen.

alle hulp is nog steeds welkom.

MVG
Garmir

Holy Paladin

Legacy Member
waarom maakt ge die bol dan nie gewoon in max, das 2 keer klikken

Garmir

Legacy Member
Holy Paladin zei:
waarom maakt ge die bol dan nie gewoon in max, das 2 keer klikken

ja dat weet ik dat een bol maken twee keer klikken is, maar dit is een bol met open kern Bol radius 500, kern radius 480, zo als je ziet staat er ook nog tekst in de wand (uit gehaald, op 4 kanten het zelfde) en zijn er 4 segmenten uit gehaald en weer opgevuld. moest ik weten hoe ik dit kan doen in 3ds max dan had ik het al gedaan, maar nu zou ik begod niet weten hoe ik er aan moet beginnen voor volumes uit elkaar te halen ect.


Greetz

LunchBox

Legacy Member
maar nu zou ik begod niet weten hoe ik er aan moet beginnen voor volumes uit elkaar te halen ect

je eerste object selecteren in de viewport > in het CREATE panel (rechts) > Geometry selecteren > dropdown op Compund Objects zetten > voor Boolean kiezen > Pick Operand B > je tweede object selecteren in de viewport > kiezen voor de correcte 'Operation' (union/intersection/subtraction/cut)

tip1:
als je nu één van beide wil herpositioneren moet je naar het MODIFY panel gaan (rechtsboven) > de Boolean modifier openen (+ke) > operands aanduiden > kiezen voor A: object1 of B: object2 en verplaatsen/roteren/verschalen etc..

tip2:
als je beide objecten nog ietwat wil kunnen zien in de viewport (hetgeen weggesneden wordt in wireframe bijvoorbeeld) kies je onderaan bij Display voor "Result+Hidden Ops" (dit kan zowel bij Create als Modify)

Hourences

Legacy Member
Boolean is vrij buggy dus try to avoid if possible
Altho het in dit geval mss idd wel nodig zou moette zijn

In any way, al raad ik het niet aan alles constant te zitte exporte vanuit cad als ge nu tijdelijk sneller oplossing wilt waarom meshsmooth ge uw mesh dan gewoon ni ?
dan kunde hem alsnog zo smooth maken als ge wilt
Modifiers>meshsmooth of turbosmooth
wel zien da uw smoothingroups juist staan + da die mesh of turbosmooth de smoothinggroups respecteerd (aanvinke derin)
Anders ist 1 blurry ding wat dan dit de smoothing op elke edge

Garmir

Legacy Member
Oke ik zal deze dingen vanmiddag eens uit testen wanneer ik even tijd heb, als het lukt laat ik het resultaat zeker eens zien, voor de rest op voorhand bedankt voor de al gekregen hulp


Greetz

Garmir

Legacy Member
Oke; Ik heb de functie's uitgeprobeerd, dat van lunchbox beke gevolgd maar kwam niet tot gewenste resultaat. Heb dan maar opnieuw begonnen bij de hoekige kantjes en heb er ene turbosmooth opgeplaatst, deze me wel een mooi ogend resultaat heeft. Je ziet nog zeer minimie de hoeken, en het maske zegt dat het zo goed is, so mission complete :)

Nu is hij aan het renderren, nog een kwartierke zoet (33200 faces over 25minuten aan resolutie van 1600*1200 die ik later resize)

Garmir

Legacy Member
oke na 30min te renderren en resizen heb ik resultaat bekomen er zitten nog altijd hoeken op maar het is beter dan men eerste resultaat

bolklein.jpg
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan