Archief - Q: anti spam op gastenboek

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

El_L4mor

Legacy Member
Ik heb een site met een gastenboek, waar bezoekers dus berichtjes kunnen achterlaten. Nu wordt daar af en toe wel eens een berichtje op gezet door een spambot. Dat gebeurt niet frequent, maar andere site's met gelijkaardige gastenboeken worden wel overspoeld met zulke berichten.

Ik weet dat een .gif of .jpeg met daarin een code die moet overgetypt worden een vaak gebruikte oplossing is om spambots tegen te houden. Maar ik had een andere oplossing, die veel simpeler is (tenslotte is dat nogal drastisch om een simpel gastenboek te 'beveiligen').

Stel dat ik op het gastenboek de bezoekers een simpel rekensommetje (iets a la 3+6 = ?) laat uitvoeren? Kunnen bots zoiets omzeilen? Is het dan ook nodig om telkens een andere som te laten oplossen (dus moet ik met php telkens een andere som genereren) of kan ik altijd dezelfde som gebruiken?

Thx :p

demon326

Legacy Member
El_L4mor zei:
Stel dat ik op het gastenboek de bezoekers een simpel rekensommetje (iets a la 3+6 = ?) laat uitvoeren? Kunnen bots zoiets omzeilen? Is het dan ook nodig om telkens een andere som te laten oplossen (dus moet ik met php telkens een andere som genereren) of kan ik altijd dezelfde som gebruiken?

Thx :p

ik gebruik nu al paar maanden een rekensom om bots tegen te houden en ik heb geen spam inmijn inbox laat staan dat de bots zich nog lid kunnen maken van u site.., maar hier zullen ze ook wel iets tegen vinden :sad:

El_L4mor

Legacy Member
hmm keb mijn rekensommetje erop gezet zie. Het werkt ook niet met javascript btw, dus @xavez het werkt ook voor blinden. Ik controleer eerst of de uitkomst van de som juist is (met php), en dan pas wordt het form verwerkt.

hopelijk werkt het :)

RpR

Legacy Member
Vraag gewoon of dat ze akkoord zijn met de gebruikers voorwaarden en dat ze eenmalig een yes in een tekstvak moeten schrijven en dat je dan een cookie opslaat.

Devastate

Legacy Member
RpR zei:
Vraag gewoon of dat ze akkoord zijn met de gebruikers voorwaarden en dat ze eenmalig een yes in een tekstvak moeten schrijven en dat je dan een cookie opslaat.

gebruikersvoorwaarden voor een gastenboek?
is dat niet een beetje extreem :unsure:

thondermonst

Legacy Member
reCAPTCHA is een opensource CAPTCHA-sevice die vrij eenvoudig te gebruiken is (als ge natuurlijk niks hebt tegen CAPTCHA) én die nog nuttig is ook.

http://recaptcha.net

El_L4mor

Legacy Member
nja maar die captcha's zijn niet safe he... elke captcha wordt vroeg of laat toch wel 'verbroken'?
En die gebruiksvoorwaarden vind ik ook ietwat extreem. + dan moetje weer met cookies werken enzo.

Nu (met die php rekensom) is't gewoon een heel simpele en mooie oplossing. 2 lijntjes extra php ofzo, en qua html enkel een extra form field. ALS het nu nog werkt, is het ook voor de bezoeker de simpelste, netste oplossing :) (met de nadruk op als :p)

Rvl

Legacy Member
rekensom is veel minder "safe" als captcha hoor;). Hiervoor zijn vrij eenvoudige algoritmen te schrijven, voor een captcha ligt dit toch een pak moeilijker

Bram

Legacy Member
Rvl zei:
rekensom is veel minder "safe" als captcha hoor;). Hiervoor zijn vrij eenvoudige algoritmen te schrijven, voor een captcha ligt dit toch een pak moeilijker

standaard spambots die op zoek gaan naar guestbooks gaan toch geen algoritmes bevatten die een rekensom gaan opzoeken etc...
en doen ze het wel, zet dan de rekensom in een gif ofzo...

Rvl

Legacy Member
Ik zei gewoon dat een algoritme schrijven om een som te berekenen veel simpeler was dan een string uit een image isoleren. Je rekensom in een gif zetten is juist hetgeen je niet wilt aangezien je van de "captcha" methode afwil:)

thondermonst

Legacy Member
in 99% van de gevallen ga je zowel met een CAPTCHA als met de rekensom goed zitten, de meeste spambots gaan gewoon verder op zoek als het wat te moeilijk wordt.

@El_L4mor: Wat de "extreme gebruiksvoorwaarden" van reCAPTCHA betreft, dat moet je toch eens uitleggen? reCAPTCHA gebruikt geen cookies, enkel PHP & javascript, een public & een private key. En de woordopgaven zijn zelfs voor mij zelfs duidelijk leesbaar. Ik heb met veel andere CAPTCHA-services wel moeite. Plus je helpt er een goed doel mee vooruit, de woorden die geïdentificeerd moeten worden zijn afkomstig van digitalisering van boeken uit het Internet Archive, dat volledig publiek toegankelijk is.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan