Archief - Q: Belgische Wetgeving

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

MajorWintersEC

Legacy Member
Hello,

Ik run sinds kort mijn eigen website maar vroeg me het volgende af:

Als je advertising programma's aanbied (bv banner main page voor 50€/maand) Valt dit dan onder handelspraktijken?
Moet je hiervoor je eigen zaak opstarten?

Heb namelijk al wat gezocht op google ma niks gevonden :s

p.s. Webserver staat in de US

Alvast bedankt

Omg typen valt nie mee vandaag :crazy:

Radiance

Legacy Member
- Heb je een contract met een specifieke firma waarvoor je die banners plaats ? Ja, dan zal die firma vragen naar een factuur, voor hen is dit reclame die zij "aankopen" (het kan natuurlijk ook worden weggefoefeld in hun reclamebudget).
- Bedoel je iets in de stijl van Google ads of andere internetbedrijfjes die ja als particulier toelaten een extra euro te verdienen (en dat zal heus geen 50 euro zijn tenzij je goed bezochte site hebt). Dit is gericht naar particulieren en dan ook geen probleem.

Tenzij je in het eerste geval zit is dit geen enkel probleem hoor.
Waar de webserver staat is bij mijn weten irrelevant.

Mr.Alien

Legacy Member
Van het moment dat je onder één van de volgende punten valt moet je dus een eigen zaak starten als je niet onder zwartwerk wilt vallen.
- niet eenmalige inkosten die worden opgetrokken over een termijn > 3 maanden
- Het verkochte product is aangekocht met als doel om te verkopen

Er waren nog enkel kleinere regels die ik mij niet meer kan herinneren maar deze 2 zijn de voornaamste.

Mr.Alien

Legacy Member
In jou geval zou je een onder nemings nummer moeten gaan aanvragen bij kruistpuntbank van acerta of unizo. Als dit je enige inkomsten zijn kan je vrijstelling krijgen voor de sociale zekerheid en kan je ook vrijstelling krijgen op de BTW en zal je dus enkel inkomensbelastingen moeten betalen.

Indien je deze vrijstelling krijgt zal je ook wel jaarlijks je boekhouding (listing) moeten bijhouden.

PAS wel OP als je nog kindergeld krijgt dat je deze rechten niet verliest.

Vergeet ook niet het dubbele te vragen als je een factuur moet maken.

Radiance

Legacy Member
Nu we toch over ondernemingen bezig zijn. Kan iemand eens een idee geven van de complexiteit van het opstarten van een zaak als student.

Als ik dit lees :
http://www.startersservice.be/viewobj.jsp?id=125713 lijkt het allemaal nog wel mee te vallen (ik ben 21 & student). Maar welke kosten en rompslomp kijk ik waarschijnlijk over het hoofd ?
- belastingen moeten niet betaald worden bij inkomsten lager dan € 5400, dat zou zeker het geval zijn
- sociale bijdragen zijn niet van toepassing bij winst (na aftrek van kosten) < &#8364; 1100, dat valt wel te regelen :s
- uiteraard heb ik wat uiteenlopende kosten, qua bank etc., maar gaat over webdevelopment, kosten blijven maw beperkt, tenzij die moeten gemaakt worden.
- zou een een eenmanszaak zijn, inkomsten worden gewoon ingegeven op mijn eigen belastingsbrief en dat was het dan ? Ik heb een schoolse kennis van hoe & wat rekeningen & balans opgesteld worden en kan zoiets zelf wel bijhouden. Maar ben normaal dus niet verplicht mijn boeken in te dienen ? Als ik een boekhouder moet nemen voor zoiets is 't verloren moeite, die kost mij waarschijnlijk bijna zoveel als ik inkomsten zou hebben :)

Eventueel verliezen van kindergeld is niet echt een probleem, dit is mijn voorlaatste jaar studeren & tegen de tijd dat daarnaar gekeken wordt zal ik fulltime aan 't werken zijn.
Voor wie die reactie wil posten : het is uw goed recht te vinden dat je dit soort zaken niet op een forum moet vragen, maar het lijkt mij geen slecht idee te weten waar ik ongeveer voor sta.

frenzal

Legacy Member
het geen je beschreven hebt is ongeveer wat ik vorig jaar heb gedaan:

geen belastingen bij inkomsten lager dan 5400 klopt, je moet geen btw aanrekenen maar kan ook niks aftrekken

sociale bijdragen, als student krijg je niet automatisch statuut van bijberoep, maar een gelijkstelling aan bijberoep moet je erna nog aanvragen. Omdat het de eerste jaar is worden normaal minimum bijdragen aangerekend. Als je zeker denkt te zijn onder de 1100 netto over te houden kan dat misschien lukken, maar ik denk dat je op zn minst 60/kwartaal ga moeten betalen. Als je er toch onder zit krijg je het geld uiteindelijk wel terug.

Boekhouding belastingsbrieven en al die zever, het is echt niks voor mij. Ik heb een boekhouder waar ik terecht bij kan, hij houd mij administratief in orde en als ik vragen heb (en die ga je zeker hebben) kan ik daar terecht. Door alles goed bij te houden (facturen/kosten/uitgaven) heeft een boekhouder aan een klein eenmanszaak echt niet zoveel werk.

Als je onder de 5400 gaat blijven verlies je ook geen kindergeld, je moet gewoon opletten wat je opschrijft op die kinderbijslag formulieren. Die vragen hoeveel uur je werkt, er was een bepaald maximim om onder te blijven (ik denk 80 per maand) dus dat moet goed ingevuld zijn.
Toen ik pas zelfstandig werd verloren we kindergeld maar ik moest gewoon papieren van school doorsturen om te bewijzen dat ik ook nog student ben en dat was allemaal geen probleem.


dus uiteindelijk ist allemaal vrij simpel, maar ik raad een boekhouder hebben wel aan.

Mr.Alien

Legacy Member
Even nog duidelijk maken dat je vrijstelling van BTW ook moet aanvragen.

voor een eenmanszaak moet je geen dubbele boekhouding doen en dus ook geen jaarlijkse balans enzo maken. Als je vrijgesteld van btw bent is een jaarlijkse listing van alle inkomsten en kosten voldoende.

LSDsmurf

Legacy Member
MajorWintersEC zei:
Hello,

Ik run sinds kort mijn eigen website maar vroeg me het volgende af:

Als je advertising programma's aanbied (bv banner main page voor 50€/maand) Valt dit dan onder handelspraktijken?
Gevoelsmatig zou ik zeggen dat het in dit geval niet nodig is, zeker als dit slechts een eenmalige inkomst is. Wat de wet voorschrijft voor zo'n kleine bedragen weet ik niet juist, maar ik vind het maar zot om een onderneming op te richten voor misschien 200-400 euro inkomen per jaar.

En by the way, een zaak oprichten gaat nog niet lukken aangezien je nog geen 18 bent.

Bovendien heb je om een zaak op te richten ook een getuigschrift bedrijfsbeheer nodig. In sommige richtingen krijg je dat op het einde van het 6de middelbaar maar in de meeste niet. Als je dat niet hebt dan moet je dat ook nog behalen (hoewel daar ook wel oplossingen voor zijn).
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan