Archief - Q: Blender3d

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Geerdy

Legacy Member
Hey,

Loont het de moeite om blender3d te leren als noob?
Heb al jaren intresse in 3d en dit programma is "gratis"
In samenwerking met the gimp(voor textures enzo) lijkt dit wel wat voor me

Wat denken jullie hiervan?

Ik reken toch al zekers een 3tal maanden voor er goed met te leren werken

Robken

Legacy Member
wat blender de laatste tijd getoond heeft is echt wel impressionant voor een gratis pakket, dus aan die kant zou ik zeker zeggen "ja, leer blender".

aan de andere kant wordt het door zeer weinig studios professioneel gebruikt, dus als je wil doordoen in 3D dan zou ik een ander pakket voorkeur geven.

het val te bezien wat je wil doen met je pakket, gebaseerd daarop moet je dan een keuze maken, wij kunnen die keuze niet voor u maken.
er zijn natuurlijk fanboys die gaan zeggen "dit pakket is beter" maar uiteindelijk komt et allemaal op 't zelfde neer en moet je kijken bij welk pakket jij je het beste voelt.

dresse

Legacy Member
voor modellen enzo maakt het al niet veel uit imo wa ge leert, das in elk pakket ongeveer tzelfde. Als ge het kunt in 1 pakket is het een weekendje werk om het ook te leren in een ander.
Al de rest, zoals robken zegt... ik zou zien welk pakket het meest gebruikt wordt in belgische studios en dat dan leren. Moest het dan blijken dat ge een groot talent zijt op 3d vlak kunt ge later nog een job versieren zonder een ander pakket te moeten leren. :)

als ge u alleen gaat toeleggen op modellen en renderen (stills) zou ik wel voor modo201 gaan. Aan de filmkes te zien wordt da toch wel een zaaaalig programmake :). En later komt waarschijnlijk ook ne modo animate uit, dus tegen dan kunde al modellen en renderen, hebt ge de workflow van modo door en kunt ge u goe beginnen toeleggen op het animeren... :)

The recycleload

Legacy Member
die filmkes op dat forum van modo zijn echt kwijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjlen
maar voor het te leren maakt het niet echt uit ahoewel het gemakkelijker is om
een bekend pakket zoals maya of 3dmax, lightwave xsi of c4d te leren omdat daar veel boeken en tutorials voor bestaan.
ander voor deel is dat er ook verschillende plug-ins voor bestaan voor de bekendere
pakketen blender is echt niet slecht voor gratis te zijn maar zoals robke zij word het bijna niet in de industrie gebruikt

LunchBox

Legacy Member
:offtopic:
kvond modo ook super, maar de trial crasht om de vijf botte en dah's bijzonder jammer.. bovendien pretenderen ze dat het overzetten van configuraties naadloos werkt (met hun XML structuur) maar kheb dat eens grondig bekeken en het werkt allesbehalve op mijn systeem. (tis zelfs extreem messy als je de file bekijkt, lijkt wel een XMLwriter functie van studenten secundair)

hopelijk wordt die 201 wat stabieler.. de manier waarop material opgebouwd wordt heeft veel van photoshop weg maar met wat knutselen is het binnen de node structuur van maya of de mapping-methodes van max ongeveer hetzelfde. uv pelting is ook niet nieuw in latest releases van concurrerende producten, enfin afwachten maar. (ps: het excuus dat het maar een demo was zou zwak zijn, ook die moeten stabiel zijn anders koop ik het niet)

:ontopic: (die smiley zou ook moeten bestaan verdikkeme)
kheb geen ervaring met blender (buiten dat'k het ooit heb geïnstalleerd maar vijf minuten later op zoek ging naar unwise.exe), maar dat je jezelf een leerperiode van 3maand toekent is al'n begin al denk ik dat het zeer ambitieus is.. enfin na die tijd ga je dat zelf wel merken en is de interesse zo groot dat je'r hopelijk mee verdergaat he.

misschien moet je voor modeling ook WINGS 3D en SILO eens bekijken. (links te vinden in de software sticky)

dresse

Legacy Member
bij mij crasht modo niet zo vaak meer... en als ge die autosave in een apparte map opzet om de 5sec hebt ge daar ook amper last van.
Ma tis idd te hopen dat ze veel aandacht hebben besteed aan stabiliteit in den 102...

wat ik vooral zo leuk vindt aan modo is hun omgang met hung user community. Ge moet maar ne kleine request posten op het forum en ge zult de functie vinden in de volgende versie... en die filmkes die ze elke vrijdag van de week posten over hun progress en nieuwe functies zijn idd zalig :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan