Archief - Q: Canon EOS 350D <-> Nikon D70s

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

FroFro

Legacy Member
Yo,

mijn vader wil dus een nieuw fototoestel kopen, en wil meteen een goei (of dattem da echt nodig heeft laten we even terzijde...). Nu issem aant denken aan de Canon EOS 350D en de Nikon D70s. Welk van de twee is 't beste, of hebbe jullie nog tips in deze prijsklasse? Als ge echte toppers weet voor minder geld zegt ge't natuurlijk ook maar :)

En zijn deze toestellen "noob-vriendelijk"? Want kzie nog altijd ni echt in wa mijn vader me zo'n pro-toestel moet, die trekt enkel vakantiefoto's... Ach, tzal de midlifecrisis zijn zeker :p


Greetz!

Neuskeutel

Legacy Member
Ik denk dat uw vader misschien beter is met een prosumer-model dan met een echt DSLR toestel. Bij een DSLR zoals de 350D of D70 horen dure lenzen, soms duurder dan de body van het toestel zelf.

Ge kunt misschien eens zien naar de Panasonic FZ-30. Prachtig toestelletje voor z'n prijs. 12X zoom, beeldstabilisator en zoveel meer functies die ook aanwezig zijn in de echte DSLR's voor een toch iets betere prijs.

Raadpleeg volgende site's voor meer info/reviews:
www.belgiumdigital.be (bezoek het forum)
www.dpreview.com
www.dcresource.com

Ps: Duidelijk een midlife-crisis geval:)

Joeri

Legacy Member
Als het alleen voor vakantiefoto's is zou ik toch ook zeker voor een prosumer gaan.

Indien hij toch zo graag dslr wilt; kijk ook eens naar de Minolta 5D.
Maar echt veel verschillen zijn er niet; 5D heeft beeldstabilisator, Canon minder last van ruis, Nikon wat uitgebreider qua sommige functies,...
Een miskoop kun je niet echt doen. Gewoon eens een winkel binnenstappen en zien wat het beste in de hand ligt. Uit deze 3 toestellen zou ik direct voor de Nikon kiezen, gewoon omdat ik de anderen te klein vind.

orez

Legacy Member
enkel vakantiefoto's? Don't buy DSLR. maar idd een prosumer, als je een noob vriendelijk toestel wilt zijn dit de beste. Een dSLR op automatisch instellingen brengt heus niet zo een mooi resultaten met zich mee als je wenst, + de ingebouwde flits is ook maar zozo indien je es een flits nodig hebt die iets wat meer range nodig heeft dan 3 - 4 meter.

En als hij het dan toch wilt kopen, Nikon D70s is veruit de beste. (heeft wel wat megapixels minder als de canon, maar voor vakantiefoto's is dit toch te verwaarlozen voor prints van 10x15 eventueel 13x18cm...). Bij vele vergelijkende tests zelfs al haalt de Nikon D70s iets minder megapixels komt hij nog altijd enkele punten boven de 350D uit die de 2e plaats bezet en een punt of 5-10 boven de Minolta.

Maar zoals gezegd. Koop uzelf een prosumer, geen DSLR. prijzenkaartjes hiervan zijn duur. De body, een deftige lens (niet de kitlens...), external flits eventueel, toch een groot geheugenkaartje... lig je al snel aan 2000 - 2500 EUR, terwijl voor een vakantiefotonemer het geen enkel voordeel biedt tegenover een prosumer toestel die mss 600 - 1000 EUR kost.

*edit: deze sony is trouwens een enorm krachtige prosumer en kost nog altijd minder als de goedkopere DSLR toestellen:http://www.dpreview.com/reviews/specs/Sony/sony_dsch5.asp

En trouwens... Er bestaat nog altijd een Nikon D50 ook

epsilon

Legacy Member
$peedy zei:
Ik heb een Nikon D70 en ben er heel content van... :)
En ik ben heel tevreden over de Canon 350D. Met de grip ligt hij redelijk goed in de hand.
Ook de mogelijkheden van het toestel zelf zijn heel goed.
Volgens mij kun je met beide geen miskoop doen hoor :)

Typhon`

Legacy Member
Ik ben heel tevreden van mijn Canon 350D.
Ik moet wel zeggen dat ik van een andere canon kwam (G5) en de keuze lag dus al direct vast doordat ik tevreden was van mijn G5.
Heb allesinds geen spijt van mn aankoop, derjust nog 2 lenzen besteld...

Sm00Ke

Legacy Member
bwa,dat de D70s veruit den besten is ben ik toch nie met eens..maar dat is offtopic zeker.. gelijkaardig is een beter woord imo.

Drossie

Legacy Member
Heb onlangs (vorige week) mij ook een DSLR gekocht.
Na lang zoeken en vergelijken is het de Nikon D50 geworden, goedkoper dan de D70s, iets minder functies, maar volgens verschillende fora zeker niet slechter dan D70!!

guRuh

Legacy Member
Met DSLR is er amper sprake van "de betere body" in deze prijsklasse. Maakt dus niet veel uit wat je koopt, zie gewoon dat je pa zich goed voelt bij de camera.
Advies van de verkoper zelf is altijd tricky: die heeft altijd wel een voorkeur voor de ene (meer winst, fanboy,...) dus laat je daardoor niet misleiden (vaders zijn daar sterk in he :ironic: )

Naast de G5 moet je zeker eens kijken naar de Sony DSC-R1.
1) u pa heeft iets leuk gezien, en wilt dat nu ook. Maakt niet uit wat het kan, als het er maar "dslr"stoer uitziet. De R1 ziet er best wel stoer uit ;)
2) De R1 heeft een veel grotere sensor dan de Canon, met als resultaat veel lagere ruis, en de beeldkwaliteit benadert DSLR kwaliteit. Er zit een stvige zoom lens op, wa t niet gezegd kan worden van de Canon.
R1 = the way to go zou ik zeggen

Nog veel plezier met uwe pa ;)

Voor ik het vergeet: de Konica Minolta Dynax 5D doet z'n werk hier voortreffelijk, geen reden tot klage voor mij

Typhon`

Legacy Member
guRuh zei:
Met DSLR is er amper sprake van "de betere body" in deze prijsklasse. Maakt dus niet veel uit wat je koopt, zie gewoon dat je pa zich goed voelt bij de camera.
Advies van de verkoper zelf is altijd tricky: die heeft altijd wel een voorkeur voor de ene (meer winst, fanboy,...) dus laat je daardoor niet misleiden (vaders zijn daar sterk in he :ironic: )

Naast de G5 moet je zeker eens kijken naar de Sony DSC-R1.
1) u pa heeft iets leuk gezien, en wilt dat nu ook. Maakt niet uit wat het kan, als het er maar "dslr"stoer uitziet. De R1 ziet er best wel stoer uit ;)
2) De R1 heeft een veel grotere sensor dan de Canon, met als resultaat veel lagere ruis, en de beeldkwaliteit benadert DSLR kwaliteit. Er zit een stvige zoom lens op, wa t niet gezegd kan worden van de Canon.
R1 = the way to go zou ik zeggen

Nog veel plezier met uwe pa ;)

Voor ik het vergeet: de Konica Minolta Dynax 5D doet z'n werk hier voortreffelijk, geen reden tot klage voor mij

Naar de G5 moet hij niet kijken hoor (is al lang uit handel dus ge bedoeld ws een andere camera :p), die R1 is wel uitstekend.
Geef hem die review: http://www.dpreview.com/reviews/sonydscr1/page28.asp
en em zal wel overtuigd zijn.

orez

Legacy Member
Heideroos zei:
Heb onlangs (vorige week) mij ook een DSLR gekocht.
Na lang zoeken en vergelijken is het de Nikon D50 geworden, goedkoper dan de D70s, iets minder functies, maar volgens verschillende fora zeker niet slechter dan D70!!

beiden vallen niet echt te vergelijken hoor... de D50 mist toch een aantal belangrijke functies voor als je toch iets wat meer ambitie hebt.

guRuh

Legacy Member
orez zei:
beiden vallen niet echt te vergelijken hoor... de D50 mist toch een aantal belangrijke functies voor als je toch iets wat meer ambitie hebt.

Veel mensen zeggen dit idd van de D50 (dat hij even goed is als de D70), tot als ze de D70(s) werkelijk hebben vastgehad :)

friggelke

Legacy Member
Ik was ook ooit van plan een D70s te kopen maar eenmaal ik de E-1 van olympus in mijn pollekes had wask verkocht. Ja em eft miss maar 5 megapixel, voor portret is dit ruim voldoende (blowup goed mooglijk tot 50 - 70)

ONT: Hier is et al gezegd geweest -> compactmodel all the way voor vakantiefoto's!

rMa *tic*

Legacy Member
Tis ook te zien wat voor vakantie dat is. Ik heb een canon IXUS 750 een compact naar mijn bescheiden mening goed fototoestel maar mijn vakanties zijn meestal trektochten door de alpen of eens gaan klimmen naar de ardennen en dan is zo'n groot fototoestel echt niet handig. Ik heb eens een trektocht gedaan met nen nikon dat ik gebruikte van iemand en dat is echt onhandig. Natuurlijk als ge een "rustige" vakantie neemt dan is dat allemaal geen probleem

orez

Legacy Member
rMa *tic* als je uzelf de juiste uitrusting niet aanschaft DAN is dat onhanding ja ;)

FroFro

Legacy Member
Bon, ff bumpe voor update;

't Is uiteindelijk dus nen EOS 350D geworden (nen oude vent kunt ge niet van gedacht veranderen :p), nl het pakket met;

Canon EOS 350D
Standaard lens
EF55-200mm lens
BG-E3 Battery Grip
Sandisk 1GB

voor 1.135 euro

Uiteindelijk vinnek et ni zo erg dattem deze heeft gekocht, want ik maggem ook gebruike zoveelek wil (en das wss meer dan hem), dus kga me es toeleggen op fotografie, da heeft me altijd geboeid :) 't Zieter wel wa ingewikkeld uit mabon, kzal wel ne cursus volge fzo :p (online cursusse zijn er wss ni? als ge'r toch weet, post maar ;))

Batterij is juist opgeladen en heb al wa getrokken, valt me wel op dattem enorm snel is.

epsilon

Legacy Member
FroFro zei:
Bon, ff bumpe voor update;

't Is uiteindelijk dus nen EOS 350D geworden (nen oude vent kunt ge niet van gedacht veranderen :p), nl het pakket met;

Canon EOS 350D
Standaard lens
EF55-200mm lens
BG-E3 Battery Grip
Sandisk 1GB

voor 1.135 euro

Uiteindelijk vinnek et ni zo erg dattem deze heeft gekocht, want ik maggem ook gebruike zoveelek wil (en das wss meer dan hem), dus kga me es toeleggen op fotografie, da heeft me altijd geboeid :) 't Zieter wel wa ingewikkeld uit mabon, kzal wel ne cursus volge fzo :p (online cursusse zijn er wss ni? als ge'r toch weet, post maar ;))

Batterij is juist opgeladen en heb al wa getrokken, valt me wel op dattem enorm snel is.

Ik heb hetzelfde setje :niceone:
Lees deze tutorial eens, daar staan veel interessante zaken in!
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan