Archief - Q: Custom typeface integreren

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

CrUsH

Legacy Member
Hallo,

Als ik van 1 of andere site een lettertype download dat dus niet standaard is en gebruik in mijn site dan zal de bezoeker dit lettertype niet kunnen zien.

Is er eventueel een manier dat de bezoeker dit lettertype wel zal zien?? Zo ja, hoe dan??

Alvast bedankt !!

Zero Grav

Legacy Member
SiFR

Waarschijnlijk niet wat jij zoekt aangezien deze tactiek enkel in zeer beperkte hoeveelheden gebruikt dient te worden. Ze is namelijk nogal cpu-intensief. Met zeer beperkt bedoel ik bijvoorbeeld titels en een paar tussentitels, maar geen hele blokken tekst.

Als je dus een gewone paragraaf in een vreemd lettertype wilt.. Don't! Het zal er waarschijnlijk toch maar slecht uitzien, fonts zoals verdana,arial, microsoft sans serif, tahoma, helvetica lenen zich nog steeds het beste tot situaties als bovenvernoemde.

En natuurlijk, goed dat je het vermeld Zelete, even het meest evidente vergeten.

Zelete

Legacy Member
Als het voor een page-titel ofzo is kan je gewoon een image maken.

Als het voor de content is doe je er best aan een ander lettertype te gebruiken.

orez

Legacy Member
Zelete zei:
Als het voor een page-titel ofzo is kan je gewoon een image maken.

Als het voor de content is doe je er best aan een ander lettertype te gebruiken.

sIFR vind ik dan persoonlijk nog altijd simpeler ;)

Is niet veel werk om te doen werken. En alles wat je tussen een bepaalde tag zet (bv h1) wordt automatisch in da lettertype gezet... bespaart je al het werk om die images te maken ;)

Zero Grav

Legacy Member
Hangt dan ook weer af van site tot site. Als je een site hebt met een effen achtergrond die redelijk statisch is (op vlak van secties that is) vind ik het best overdreven om die siFR techniek te gaan integreren.

Nuja, ik heb ze zelf nog nooit toegepast en heb er zelfs nog geen documentatie over gelezen dus laat ik er niet over in discussie treden. :p

orez

Legacy Member
kzou zeggen, lees er eens over, is zeer mooie techniek ;) en niet zo CPU belastend of je wel denkt.

+ achtergrond speelt geen rol met sIFR, handelt enkel uw lettertype af, background = transparent ;)

Fr3aK

Legacy Member
Het is ook mogelijk via de output buffer in PHP...
Je document bevat bvb <hx> tags, dan laat je die via de output buffer omvormen tot images gemaakt met de gd library.
Voordeel is dat de opmaak in je document behouden blijft (dus <h1> blijft daar als <h1> staan) alleen de visuele weergave wordt dmv van images opgemaakt.

Kzal direct link posten van waar het scriptje staat...

EDIT:
Hier is al één voorbeeld ivm PHP image replacement (niet wat ik bedoel): http://www.alistapart.com/articles/dynatext/
Als ik de link vind naar die php output buffer image replacement zal ik hem nog posten maar heb em momenteel ni meer...

CrUsH

Legacy Member
ok bedankt alvast, eens kijken wat ik met die sifr kan doen al.

orez

Legacy Member
die methode van u Fr3ak is nog CPU intensiever (voor de server) en is niet voor iedereen weggelegd... je moet al PHP host hebben, sIFR kan je zelfs op je pandora space gaan zetten.

en je structuur blijft ook behouden met dit hoor...

Fr3aK

Legacy Member
orez zei:
en je structuur blijft ook behouden met dit hoor...
Weet ik, ik wou gewoon duiden op het feit dat je ook met PHP + GD images kunt werken zonder dien output buffer waardoor je code niet meer zo schoon blijft.

Ik heb voor geen enkele methode een voorkeur aangezien ik liever gekende lettertypes gebruik...
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan