Archief - Q: maya > image planes

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Xoliul

Legacy Member
Ja nog een topic van mij, bedenk net weer iets.
Bij mijn UT2004 Special edition zat er zo'n mooie DVD vol met video tutorials voor Maya, ik begin daar vol goede hoop aan, maar van in het begin loopt het mis.
Zij modeleren nml hun Dune Buggy op 3 achtergrondjes, één in X Y Z elk, maar leggen nergens uit hoe je dit moet doen, ze hebben het er gewoon al staan van in het begin. Toen heb ik het maar opgegeven aangezien dat wel redelijk essentieel was om een model te bouwen en ik niet vond hoe je dit moest instellen (ook in de help was dit onvindbaar).
Zou wel mooi zijn moest ik nu eindelijk eens iets kunnen doen met die DVD, dus any help ?

Robken

Legacy Member
boven elke viewport is er een kleine menubalk.

klik op 'view'

-image plane
-import image
-als ge nu nog aant lezen zijt, schaam u...tis te simpel om uit te leggen..

TheCrow7

Legacy Member
Ik zou eens overwegen een goed boek over Maya te kopen als je interesse hebt. Het programma is nogal vrij hermetisch t.o.v. beginners, maar eens zo evident als je de basis kent.

Xoliul

Legacy Member
Ok bedankt, en ja, ik heb het toen nogal vlug opgegeven.
Motivatie was toen niet zo groot, maar nu zou ik voor mijn studies (architectuur) wel veel met 3D-programmas gaan werken, dus ervaring met maya is ook wel welkom, zeker met die tutorial DVDs die ik heb.

lttuvix

Legacy Member
Xoliul zei:
Ok bedankt, en ja, ik heb het toen nogal vlug opgegeven.
Motivatie was toen niet zo groot, maar nu zou ik voor mijn studies (architectuur) wel veel met 3D-programmas gaan werken, dus ervaring met maya is ook wel welkom, zeker met die tutorial DVDs die ik heb.
net men digital tutors cds aangekregen en ik kan het u enken aanraden, die basic 2nd edition, 4 cds over 9 uur aan uitleg over de basis... heb nu de eerste 4 lessen gezien en ik ben impressed, hoe ze stapke per stapke uitleggen, en ze slaan niks over...

ik ben net als u begonnen met de ut2k4 dvd te leren maar als ge een beetje centjes wilt betalen (50dollar ong) hebde 4 cds's met STUKKEN meer (en imo gedetailleerder) uitleg als wa je op de ut2k4 dvd krijgt... ik had echt het gevoel alsof ik terug in een school zat :)

dresse

Legacy Member
ik snap wel ni waarom iemand die architectuur gaat studeren maya zou leren...
maya is heel goed als het aankomt op animatie en alles wat erbij komt kijken, maar modelling... nog niet veel goed over gehoord eerlijk gezegd.... en daarbij komt nog is als ge ooit architect zijt da ge dan een licentie van maya moet kopen, terwijl da pokkeduur is en ge 80% ervan ni eens gebruikt...

enfin, just my2cents...

Xoliul

Legacy Member
dresse zei:
ik snap wel ni waarom iemand die architectuur gaat studeren maya zou leren...
maya is heel goed als het aankomt op animatie en alles wat erbij komt kijken, maar modelling... nog niet veel goed over gehoord eerlijk gezegd.... en daarbij komt nog is als ge ooit architect zijt da ge dan een licentie van maya moet kopen, terwijl da pokkeduur is en ge 80% ervan ni eens gebruikt...

enfin, just my2cents...

Elke ervaring op vlak van 3D toepassingen is welkom.
En er worden wel degelijk veel verschillende programmas gebruikt op Sint Lucas hier, ze houden zich zelfs met Poser bezig.
Wat mij ook interesant lijkt is het feit dat Maya ook gebruikt wordt voor UT leveldesign, ik heb namelijk zo het verre idee van ooit eens mijn ontwerpen in een FPS te gieten om ze zo aan de lijve te ondervinden.
Is het niet voor ontwerpen voor te stellen op school, dan is het toch voor mezelf. (Zelf in je ontwerp rondlopen is wel wat meer dan de enkele renders die je normaal maakt). Dat is maar een gedacht, maar toch een mooi excuus om mijzelf weer iets aan te leren (daarvoor is het nooit te laat :)).

En die licentie, ik ben nog lang geen architect hoor, dus de personal learning licentie zal zeker voldoen :) En als het er dan ooit van komt, wordt die licentie betaald door het bureau waarbij je stage volgt.

LunchBox

Legacy Member
dresse zei:
en daarbij komt nog is als ge ooit architect zijt da ge dan een licentie van maya moet kopen, terwijl da pokkeduur is en ge 80% ervan ni eens gebruikt...
in zo'n geval kan je voor Complete gaan ipv Unlimited.

Maya Complete: 2099 EUR
Maya Unlimited: 7349 EUR

enkel de laatste bevat fluid/fur/cloth/live/hair als extra's, zaken die je dan als architect misschien inderdaad niet meteen gebruikt. qua modeler zijn er inderdaad zeker minpunten, maar om nu te zeggen dat het pakket enkel maar kan dienen voor animatie klopt ook niet helemaal. maya z'n modeler wordt ook steeds maar volwassener, en heeft zeker al z'n veren verdiend.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan