Archief - Q: Photoshop cs > kleurverschil

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Sheen

Legacy Member
Hallo, ik werk al ff met photoshop 7.0 maar nu heb ik juist een nieuw systeem en ik had iets gemaakt, een flyer. maar er scheelt iets met mijn kleuren.
De flyer heeft een sepia foto links en goudkleurige tekst rechts..
als ik dit opsla als .pdf blijft de kleurenkwaliteit optimaal op mijn pc..
als ik in .jpeg of andere opsla is de kleur afgebleekt... het bizarre is dat als ik deze .pdf aan andere mense laat zien, ze ook een vergrijsde versie van mijn psd bestand zien..

Echt heel irri, iemand een idee waaraan dit kan liggen?
photoshop bestand is gewoon rgb kleuren ingesteld..dus dunno.
ma t is wel een drastisch probleem want kmoet mijn projecten voor school hier ook op tekenen, en als die A1's er dan grijs eruit komen is t ook veel geld weggegooid..




Mvg. Matthias

Sheen

Legacy Member
k heb al één ding opgemerkt. Bij een plan wat ik nog op andere pc had gemaakt ziet er op deze pc (in photoshop) ook geliger uit...
mss ergens instellingen van mijn videokaart ofzo photoshop zelf??

orez

Legacy Member
als andere mensen andere kleuren zien als jij, zal je wel ergens een fout hebben in u kalibratie ja

Sheen

Legacy Member
Ja, maar hoe pas ik het aan? heb al bij weergave instellen proef gekeken, maar.. alleen RGB windows trok er een beetje op..

Scimmio

Legacy Member
aangezien 't probleem m blijkbaar niet zit in RGB <> CMYK, probeer eens:
image > mode > 8 Bits/Channel

(werkt als bij mij m'n kleuren "grijzer" worden)

Sheen

Legacy Member
pff, nie echt verschil. ma kan da kwaad als k ipv cmyk die RGB window selecteer? nie dat dees dan ga verschillen met mijn orginele afdruk..

Erinyes

Legacy Member
CMYK: drukwerk
RGB: schermwerk

Als je een flyer maakt, kun je ze dus best in CMYK werken. De oplossing voor je probleem weet ik nie direct...

rtcwgorEbEl

Legacy Member
beeldschermkalibiratie

windows: start --> configuratiescherm : dubbelklik op adobe gamma (staat daar standaard na installatie van PS in Windows).
(Zorg dat de kleuren van het vierkantje zo goed mogelijk overeenkomen met die tussen de lijntjes).
White point: staat bij veel schermen in de handleiding van het scherm op wat je t moet instellen.

Of ge klikt gewoon op wizard

mac: apple --> systeemvoorkeuren --> apparatuur : beeldschermen --> tab:kleur --> knop: kalibiratie.

Of gewoon eens kijken of gamma er ook nie opstaat, ma k denk nie dat da bij mac erop staat. Excuse me if I'm wrong

Sheen

Legacy Member
en die CMYK kleuren die zet je best in 8 of 16 bit..?
als ge nieuw bestand maakt..? tis om A1's te plotten..

Rtcwgor ik denk wel dat da er iets mee te maken heeft, maar ik weet de White point niet direct in mijn handleiding. Ik heb een Syncmaster 913v vzn Samsung als iemand weet wat het probleem kan zijn..? want heb daar ook wa programma's zoals magic bright en naturalcolor bij moeten installen..

wrong`

Legacy Member
rtcwgorEbEl zei:
beeldschermkalibiratie

windows: start --> configuratiescherm : dubbelklik op adobe gamma (staat daar standaard na installatie van PS in Windows).
(Zorg dat de kleuren van het vierkantje zo goed mogelijk overeenkomen met die tussen de lijntjes).
White point: staat bij veel schermen in de handleiding van het scherm op wat je t moet instellen.

Of ge klikt gewoon op wizard

mac: apple --> systeemvoorkeuren --> apparatuur : beeldschermen --> tab:kleur --> knop: kalibiratie.

Of gewoon eens kijken of gamma er ook nie opstaat, ma k denk nie dat da bij mac erop staat. Excuse me if I'm wrong

dat geloof je toch zelf niet dat da juist is

calibratie moet adhv van hardware gebeuren en wordt veelal gecalibreerd met een printer van hoge kwaliteit ...

software calibratie is BS.

ON-topc : nooit vertrouwen op wat je op je scherm ziet tenzij je een Hardware gecalibreerd scherm hebt. dan kan je er al wat meer op vertrouwen. maar ik blijf erbij SOFTWARE calibratie gaat gewoon niet.
je zou allemaal verschillende profielen moeten hebben.

bv :
1: Kunstlicht
2: alsje in een donkere kamer zit
3: gewoon daglicht

in principe elke keer dat je je scherm in een nieuwe omgeving zet zou deze moetn aangepast worden. in hoever kan software dit realiseren mijn antwoordt niet. ben al naar conventies geweest over kleuren en daar wordt altijd gezegd dat je Hardwarematig moet calibreren.

enige informatie over kleurcalibratie :

http://www.lacie.com/products/product.htm?pid=10066

dit dingetje hang je voor je scherm dan gaat ie alle kleuren juist stellen voor jou en deze is zkr een correcte manier om de juist kleuren te verkrijgen. zoiets moet je om de maand doen alsje voortdurend achter je computer opmaak / web development doet.

mvg,

wrong :)

Sheen

Legacy Member
Da is 280 us dollar...
Ik moet gewoon weten waarom mijn jpeg's goede kleuren geven, en mijn photoshopbestanden zo vergeelde kleur weergeeft, waardoor als ik bijvoorbeeld een wand groen maak, die donkergroen gaat worden op mijn jpeg.. en als ik een psd inlaad van vroeger, die er gelig uitziet inb photshop :/

wrong`

Legacy Member
k'wou gewoon een punt maken dat software calibratie op nix slaat...

een pdf is normaal de "enigste" juiste kleurweergave naar print toe...

LunchBox

Legacy Member
wrong` zei:
k'wou gewoon een punt maken dat software calibratie op nix slaat...

een pdf is normaal de "enigste" juiste kleurweergave naar print toe...

waarom nog die laatste opmerking erbij, die pdf op een ongecalibreerd scherm is evenmin iets waard dan een tiff op datzelfde scherm als je over kleur-gelijkheid (scherm<>print) spreekt.. en iets eerder sprak je van een prijzig item dat calibratie voor zijn rekening neemt.. volgens jouw stelling zou dit dan enkel voor pdf nuttig zijn -- lijkt me sterk. (ge wilt waarschijnlijk iets zeggen over pdf en kleuren maar't komt er verkeerd uit)

verder gaat dat machientje ook de software drivers aanspreken dus zo'n bullshit zal software calibratie niet zijn lijkt me.. akkoord het machientje heeft er wellicht'n "beter oog op" maar voor de rest kan ik evengoed zeggen: "ok dit lijkt op mijn print, hiermee kan ik werken" daar heeft heus niet iedereen zo'n gadget voor nodig.

Sheen

Legacy Member
theeft iets met mijn adobe gamma te maken zoals rtcw zei denk ik. nu ga k eens testen door die helderheid aan te passen en dan uit te printen, hopelijk met succes. heb ook al die drivers eraf gegooid, magicbright, natural color.. ben eens benieuwd.

wrong`

Legacy Member
print =/= scherm da's toch een geheel onafhangkelijk iets tenzijn uw printerprofiel niet klopt...

Sheen

Legacy Member
mja, gewoon wa op mijn scherm sta.. de kleur, zo wil k het gewoon op mijne of welk andere printer/plotter.. want nu is alles ok, heb weergave op Windows rbg gezet, enige file die zich nog lichter toont op scherm is dan de .pdf

Piru

Legacy Member
kan ook zijn dat het met uw schermprofiel te maken heeft in ps zelf, daar heb je ook verschillende instellingen (zeker bij flatscreen is dit noodzakelijk)
check: edit > color settings, waar je bij rgb een gepast profiel selecteerd

rtcwgorEbEl

Legacy Member
Mjaah wrong' da heeft mij in ieder geval een pak geholpen.

Ik laat mijn scherm wel op mijnen bureau staan :).

Greetz rebel

wrong`

Legacy Member
rtcwgorEbEl zei:
Mjaah wrong' da heeft mij in ieder geval een pak geholpen.

Ik laat mijn scherm wel op mijnen bureau staan :).

Greetz rebel

sorry als dit waar dom overkomt é,

maar is da nu sarcastisch of serieus, anders thx,

en anders :$
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan