Archief - Q: Wat kan ik vragen voor evenementsfotografie

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

friggelke

Legacy Member
HOI,

Kzit eigenlijk al een hele tijd met de vraag van: wat kan ik ongeveer vragen aan de organisatie voor het fotograferen van een evenement?

Ik moet zowieso uit de kosten komen qua vervoer.
Ik moet mijn materiaal ook zelf betalen dus reken ik er een stukje van mijn afbetaling.

Wat is ongeveer de prijs van iemand die zon fotografie doet?

Bagietjeeuh

Legacy Member
Er is al een groot verschil tussen het feit of de organisatie naar jou toestapt en vraagt om foto's te nemen of jij die toestapt naar de organisatie. Bij Wannabes (ons concertfotografencollectief) gaan we als volgt te werk;

Het eerste jaar van een evenement (zo van die eendagsfestivalletjes, als het ware) werken we gratis, doen ons best zodat ze tevreden zijn en ons volgend jaar automatisch terugvragen en dán is het de kans om wat te vragen. Tegen dan weten ze al wat je hen kan bieden en gaan ze veel sneller een centje toegeven. Een portfolio voorleggen is immers niet altijd de beste overtuigingsact.

En om je een idee te geven van prijzen dat we in tijde bij een ander collectief gebruikten;
50€ per concert/evenement ... dan krijgen ze wel de foto's slechts in een heel klein formaat. Het werd zelden gevraagd, kzal het zo zeggen ;-)

50€ inclusief foto's in leefbaar formaat zal al vrij veel zijn, om te beginnen.

friggelke

Legacy Member
organisatie stapt naar mij toe :)
Als ik zie dat vele fotografen die denken dat ze evenementen kunnen fotograferen 400€ vragen dan stel ik daar vragen bij :)


Nuja tis gewoon een bijverdienste om uit de kosten te komen. Kben ook al ietwat ervaren met zon dingen. Met 50€ kan ik helaas niet toekomen omdat dit in antwerpen gelegen is. Kdacht eigenlijk aan zon 100 a 120 euro wat nog niet veel is :). Ma die 50€ voor dingen in de buurt lijkt mij zeer redelijk.

edit* Als je als professioneel fotograaf evenementen fotografeert en er niets voor vraagt gaan ze daarvan rap profiteren. Int begin dat je als professioneel fotograaf werkt is het wel belangrijk dat je toch iets vraagt voor zon dingen... anders zal et rap gedaan zijn :)

Bagietjeeuh

Legacy Member
Ik heb een jaar gratis concertfoto's aan groepen gegeven. Sinds kort vraag ik daar regelmatig een centje voor. Geen enkel probleem mee gehad, ze beseffen het zelf ook wel dat zo'n dingen niet gratis blijven.

Het cliché van profiteren bestaat, maar het is ferm overroepen. Van de 6 groepen waarmee ik regelmatig op stap ga, heeft het geen enkel ervan afgetrapt omdat ik nu wat centjes vraag.

Naar mijn weet heb ik trouwens nog nooit een evenement voor 400€ weten weggaan, wat niet wil zeggen dat het niet bestaat hé. Maar een photoshoot met een band voor een dag kan al voor 350€. Je moet dus ferm zot zijn om 400€ te vragen.
100 - 120€ is doenbaar, maar vergeet niet dat dergelijke organisatie's ook op studentjes uitkijken die het voor heel wat minder doen.

friggelke

Legacy Member
Kijken de mensen ook niet naar de kwaliteit van de foto's?

Doe jij enkel evenementsfotografie of doede dernaast ook nog niets :).

Ik start binnen dik een half jaar aan min bijberoep en zal eerst beginnen met alles mee te nemen waar ik kans toe heb.

Bagietjeeuh

Legacy Member
Studenten fotografie bedoelde ik wel, gewone studentjes met een compactje gaan ze nu ook weer niet nemen. Die werken heel vaak voor niets en met een gemakzucht bij de organisatie van: "er zullen er wel een paar goeie bijzitten" zijn ze op hun gemak. Er zijn natuurlijk een handvol organisatie's die uitkijken naar kwaliteit, dat spreek ik niet tegen. Op die dingen moet je springen :-)

Ik doe niet enkel evenementenfotografie, ben zelf vrij vaak bezig met portretten (ook vaak in samenhang met muziekgroepen) en probeer sinds kort ook wat meer de mens centraal in gewone foto's te plaatsen.

Joeri

Legacy Member
Uiteraard kijkt men ook naar de kwaliteit van de foto's.
Is het de eerste keer dat je zo'n evenement doet? Dan zou ik enkel je onkosten laten vergoeden.
Als men tevreden is en ze vragen je nog eens kan je een vergoeding vragen.
Als je een mooi portfolio van soortgelijke evenementen kan voorleggen kun je ook zeker geld vragen.

friggelke

Legacy Member
Ik denk dat ik niet meer kan zeggen dat ik beginner ben in zon dingen :) Heb al gefotografeerd voor knack roeselare (volleybalteam), roeselarelive (core of anger) en nog andere opdrachtjes...
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan