Archief - Rhino 3D

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

CtrlAshDel

Legacy Member
Hey, ik ben al een tijdje bezig met rhino te leren en begin het al deftig onder de knie te krijgen maar er is nog altijd iets dat ik niet goed begrijp en dat zijn die mesh settings, als er iets organisch gemoddeld moet worden of zo dan heb ik het altijd voor dat waar de surfaces raken er 'hiaten' zijn, kleine spleetjes, als ik dan men mesh settings op smooth en slower zet zijn ze een beetje verdwenen maar nog niet altijd. Zijn er soms goeie custom mesh settings die dit oplossen want ik kan die custom wel allemaal op 0 zetten bij de max angle en edge length heel klein dan is het 'bijna' verdwenen maar nog niet helemaal. Of ben ik verkeerd bezig met modellen?

bijv. een patch surface met een loft surface en dan een fillet surface
1.jpg

2.png

3.png

Flipkikker

Legacy Member
Heeft niets te maken met je mesh settings,
dat ligt aan je opbouw van je model...

Naked edges, dit betekent dat je surfaces (fillets, patches etc etc) niet joined zijn..
Er zitten dus letterlijk gaten in je surfaces...

De kans is groot dat je nu "join" bent vergeten aan te vinken bij de Fillet functie, dus alle surfaces selecteren en "join" intypen in de commandline zou dit probleem kunnen verhelpen. Daarnaast kan het zijn dat er nog steeds naked edges aanwezig blijven:

Rhino is niet bepaald een goed nurbs modelling programma :x
Het ene moment heb je geen enkel probleem en kun je alles vlot tekenen,
het andere moment verspil je uren aan het oplossen van die naked edges, die meestal nog es een fout zijn van het programma :s
(veel hangt ook af van je eigen werkwijze, maar solidworks heeft bij mij nog geen naked edges veroorzaakt :ironic: )


Daarnaast: Mesh settings zijn énkel belangrijk voor het renderen, als je die enorm hoog zet, zorg dan dat er een reden voor is: organische vormen die te hoekig worden bvb, anders hou je die beter wat lager (minder zwaar model om te renderen...)

Je kunt controleren of je naked edges hebt door bij Analyse naar Show Edges te gaan ofzo, let wel op: enkel closed polysurfaces zullen geen naked edges hebben, een vierkant surface bvb zal vanzelfsprekend 4 naked edges hebben aangezien die niet gejoined zijn,
maar met deze functie kun je wel zien wààr er naked edges zijn, en als die op vreemde plekken zitten kun je er ook wel iets aan doen :)

CtrlAshDel

Legacy Member
Ha zalig, ik wist niet dat ge uw surfaces moest joinen ik liet die gewoon apart, problem solved precies. Heb nog niet echt dermate grote problemen gehad buiten dat dus. Maar nu dat ik weet dat ik moet joinen is er voorlopig geen probleem. En heel handig die show naked edges. Thx very much! :bow:
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan