Archief - Trouwfotografie tips / huren van fotomateriaal

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

dresse

Legacy Member
Moet de trouw van mijn zus vastleggen. Hoe vaak ik ook gezegd heb dat ik geen pro ben en dat ze beter iemand nemen die daar ervaring mee heeft, het is ik of niemand zeggen ze. Ze hebben geen geld meer over voor ne pro...
En als ik iets doe wil ik het goed doen, dusja...

Weet iemand een goeie plaats kort bij Leuven waar ik fotomateriaal kan huren voor nikon?
Wat ik nodig heb:
- Extra batterij
Met 1 batterij ga ik niet toekomen voor de hele dag vrees ik
- 50-200 lichtsterke lens
met mijn 17-50 ga ik mss ook af en toe vloeken of de trouw storen door te kort bij het koppel te moeten staan...
- Extra SB600 of SB800
Ik dacht mijn SB600 op te stellen in de kerk kort bij het altaar als externe flits en dan een extra SB600 of 800 op mijn toestel voor als ik niet in de buurt van die externe trek... Mijn externe flits constant verplaatsen lijkt me nogal storend in een kerk... De kerk is wel vrij goed verlicht, dus het is eerder wat extra invullicht om toch een iets hogere sluitertijd en scherptediepte te hebben...
- mss ook een extra body :)
Van lenzen wisselen lijkt me ook niet handig, dus een extra D90 waar ik die 50-200 aanhang lijkt me wel handig.

Tips aan wat ik zeker moet denken op die dag of waar ik op moet letten of hoe ik het moet aanpakken zijn ook altijd welkom!
Ik heb een SDkaartje van 8gig en eentje van 1gig. Da zal wel voldoende zijn zeker... Ik pak men mac ook mee in de auto zodat ik tussen de kerk en de receptie of tussen de receptie en het avondfeest wel even mijn foto's op de laptop kan gaan zetten...

Greetz,
D.

dresse

Legacy Member
hehe...
De kerk is vlak aan men deur thuis, en het feest is in de walen... Zeker dat ge al die km's wilt doen voor ne mac waar al ne spiegel op kapot is gevallen? :)

Pixations

Legacy Member
Minstens 1 extra batterij (hoe meer hoe beter) en een tweede body zijn een must! Stel u voor dat uwe D90 plots niet meer wil werken...

Als je de kans hebt zou ik kiezen voor de Nikkor 70-200 2.8 (icm de 17-50). Geen idee waar je materiaal kan huren. Verder is het altijd een goed idee om een shoot voor te bereiden. Pieter Van Impe vind ik een heel goeie trouwfotograaf. Op zijn website vind je zeker enkele leuke voorbeeldfoto's.

Succes ermee!

LunchBox zei:
waar gaat ge uw auto parkeren?

Als ik het mij goed herinner hebben ze uit uw auto ooit een laptop gestolen :$

dresse

Legacy Member
Pixations zei:
Minstens 1 extra batterij (hoe meer hoe beter) en een tweede body zijn een must! Stel u voor dat uwe D90 plots niet meer wil werken...

Als je de kans hebt zou ik kiezen voor de Nikkor 70-200 2.8 (icm de 17-50). Geen idee waar je materiaal kan huren. Verder is het altijd een goed idee om een shoot voor te bereiden. Pieter Van Impe vind ik een heel goeie trouwfotograaf. Op zijn website vind je zeker enkele leuke voorbeeldfoto's.

Succes ermee!



Als ik het mij goed herinner hebben ze uit uw auto ooit een laptop gestolen :$

Idd, die lens is me ook in het oog gesprongen...
Maar waar huur ik het eh...

Heb wel een beetje schrik dat ik met die extra body en lens een beetje aan beweegelijkheid en snelheid ga missen... Belangrijkste vindk toch nog op de juiste plaats op het juiste moment zijn en als ge daar ni zijt maken dat ge er wel zijt en u dan in de meest gekke posities wringen om er toch maar een schoon cadrage uit te krijgen... Ma kan me wel inbeelden dat dat allemaal wa moeilijker is met een extra body en lens rond uwe hals :)

Pixations

Legacy Member
dresse zei:
@pixations: diene van impe is goed, maar toch ook niet zuinig met zijn vignetjes... zowieso dat die daar een paar macros voor heeft in photoshop

Die gebruikt dat idd redelijk veel. Ik vind hem vooral ne krak in het vastleggen van de liefde tussen twee personen :love:

m-be

Legacy Member
fotokonijnenberg verhuurt, wel ni echt in de buurt van leuven/gent, maarja...

/edit: op de blog van David Ziser kunt ge mss ook wel wat ideetjes opdoen: Digital ProTalk

LunchBox

Legacy Member
dresse zei:
Zeker dat ge al die km's wilt doen voor ne mac waar al ne spiegel op kapot is gevallen? :)

al was daar nen bentley op kapot gevallen, it's the mac i'm (uh ik bedoel: "they are") after ;) en dank u "Pixations" op me daar opnieuw aan te herinneren.. :cry: (op het eind van de dag kan zo'n laptop me gestolen worden, maar kunnen ze die hd er ni ff uitvijzen en achterlaten.. bronbestanden zijn heilig)

dresse

Legacy Member
oei, staat daar nu nog altijd Gent in mijn profiel... Daar woon'k al een tijdje ni meer...
Die blog van die david ziser is wel vet, merci!

en @lb: zit wel serieuze kras/groef in mijn mb nu :(

Pixations

Legacy Member
LunchBox zei:
en dank u "Pixations" op me daar opnieuw aan te herinneren..

Tot uw dienst! :woohoo:

LunchBox zei:
(op het eind van de dag kan zo'n laptop me gestolen worden, maar kunnen ze die hd er ni ff uitvijzen en achterlaten.. bronbestanden zijn heilig)


Edit:
da's idd het minste wat ze kunnen doen. Maar op dat vlak neem ik toch geen enkel risico. Ik heb van al mijn bestanden drie backups en die liggen in drie verschillende huizen :cool:

Strawberry

Legacy Member
Der is ook een groot verschil in beweeglijkheid en snelheid tussen 2 bodys met lichtsterke zoom of 2 bodys met ne prime op. Zeker ne 70 - 200 2.8 is nie echt bewegelijk meer. Weet dat veel fotografen ne 24 - 70 2.8 en ne 70 - 200 2.8 verkiezen, vinnet zelf totaal nie handig met ne 28/35 mm en ne 85 mm (op ff dan) gaat ge veel sneller zijn en bijna al dezelfde fotos kunnen maken en veel minder bedrijgend overkomen. De paparazo look en intieme fotografie gaat voor mij nie samen. Ge ziet er alleen minder professioneel uit ma een goede documentaire fotograaf is onzichtbaar en trekt enkel aandacht wanneer nodig. Ma zo dingen zijn persoonlijk, veel fotografen zien er graag uit alsof ze op safari zijn en hoe meer zoom hoe minder ze moeten bewegen.

dresse

Legacy Member
ik kan die 80-200 huren voor een weekend voor 60euro. Maar idd, na foto's ervan gezien te hebben... die lens is gigantisch :|
Ik moet het in mijn stijl van fotograferen eerder hebben van snel onopgemerkt te kunnen bewegen tussen de mensen enzo.. da zie ik mij met die 80-200 nog ni doen :)

Dus mss beter dit gaan huren:
D80 met 80mm f1.8 of D300 met 180mm f2.8 ?

Ik baseer me op wat zij hebben: Foto Degreef Edegem - foto & video

Ik zie eigenlijk ook een beetje op tegen een extra body... Perfect zou zijn als mijn lens net een beetje meer bereik zou hebben. Dus een 17-100mm ipv een 17-50 ofzo.. ma da ben'k precies nog nooit tegengekomen :)
Uiteindelijk is er wel ne maat mee met een D40, dus als mijn body zou haperen kunnen we nog wel verder met die van hem...

Strawberry

Legacy Member
180 op ne crop is toch al veel zn, 270mm dat is al meer een brandpunt afstand voor als ge echt niet dichter kunt, da gaat op van die spionage/paparazo fotos lijken, afwezige mensen omdat ze geen flauw idee hebben dat gij daar ergens staat. Denk dat ge 80 percent of meer van de fotos met uw 17-50 kunt doen en dan nen 80 1.8 das iets van 130mm en is lichtsterker voor teleportretten ma of da echt nodig is, de meeste mensen zullen wel nie 5 seconde blijven dus als ze even te ver staan kunt ge ze later nog eens gaan trekken. Als ge u daar bezighoud met goede foto's te maken en minder met lenzenwissels, extra bodys, flitsen enz gaat ge daar veel verder geraken ookal komt ge soms een paar milimeter te kort.
Materiaal dat ge zelf hebt kent ge ook goed en gaat ge waarschijnlijk ook betere fotos met maken. :)

Ken nieveel van nikon, ma D300 zou betere autofocus hebben maar of ge daar met een dag te huren echt zoveel meer uit zou halen. Bij canon zijn er alsinds veel trouwfotografen die het vooral doen met de 35 1.4 en 85 1.2, ze hebben wel nog wa zooms enz maar 90 percent van de tijd staan die erop. Lichtsterkte is wel interessant voor van die dingen.

Zitten een hoop dingen in die lijst waar er al goede fotos met gemaakt zijn op trouwfeesten.
Nikon 14-24 f2.8
Nikon 24-70 f2.8
Nikon 85 f1.8
Nikon 50 f1.4

D700 moest ge nog een body huren...

een 24-70 weegt btw ook al ne kilo, echt snel en handig is dat niemeer.

fredmiranda.com: Specialized in Canon - Nikon SLR Cameras, Forum, Photoshop Plugins, Actions, Reviews, Hosting and Digital Darkroom
Staan vrij veel lens reviews op.

j design

Legacy Member
Voor wat mijn menig er toe doet, als wanabe dan :).
Ik heb zowat fototje gaan maken bij een garage waarvoor ik de website verzorg.
Er moesten foto's gemaakt worden van de auto's, mensen, garage.
Ik heb een D60 18-55 en 55-200. Ik moest dus om de paar min wisselen van lens.
Helemaal niet leuk..
Dus zeker als je niet veel tijd hebt (trouw viering 1u?) moet je zeker zijn dat je alles direct kan vastleggen.

Joeri

Legacy Member
Een beetje planning van de gewenste shots kan je ook heel wat lens-wissels besparen. Ik doe nu niet zoveel huwelijken, maar de keren dat ik het deed ben ik toch nooit in problemen gekomen door slechts 1 body te gebruiken. Wel zorg ik er altijd voor dat mijn andere lenzen binnen handbereik zijn zodat een wissel max 5 seconden duurt ofzo.
De paparazzo-look heeft trouwens meer te maken met je attitude dan de grootte van je lenzen.

dresse

Legacy Member
mja, hoe meer ik erover denk hoe meer ik geneigd ben om gewoon met wat ik vertrouwd ben te gaan schieten... als ik ne close up wil moet ik daarna maar wa croppen. Tis toch 12mp voor iets eh... De helft van die fotos blijven toch gewoon op de pc staan van het koppel wss. misschien worden er twee of drie gedrukt...
Over die extra flitser ben ik wel nog serieus aant nadenken... en een extra batterij moet ik sowieso hebben.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan