Archief - vragen over Grafische Vormgeving

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

kult

Legacy Member
Ik doe momenteel regentaat Nederlands - Engels. Ik had verwacht om creatief om te gaan met de leerstof en deze op een leuke en originele manier te geven aan de leerlingen. Nu zijn we 7 maanden verder en van die verwachtingen is nog niet veel ingelost. Ik snap natuurlijk dat er veel moet gestudeerd worden maar wat me het meeste ergert aan deze richting is dat ik voor elk stukje dat ik creatief mag/ kan zijn (taken, proeflessen geven,..), ik een heleboel reflecties en administratieve zaken moet invullen of volgen zoals het leerplan.

Tot daar even de inleiding. Ik zou nu graag wat meer te weten komen over Grafische Vormgeving (eventueel Reclame Vormgeving). Ik hoop dat ik daar mijn creativiteit ten volle kan benutten. Ik ben geen tekenwonder maar ik maak graag dingen met Photoshop (en ben er zo slecht nog niet in naar mijn voorzichtige mening) zoals flyers voor ons JH en andere dingen. Ik kan genieten van mooie fotografie, originele en kunstzinnige affiches, etc.

Nu heb ik er een paar vraagjes bij. Kan je in die richting mee als je er erg veel motivatie voor hebt maar op dit moment geen tekenwonder bent? Is er een toelatingsproef om die richting te kunnen volgen zoals ik heb opgevangen? Heb je daar veel administratief werk buiten het grafische?


Mensen die deze richting volgen en kunnen antwoorden op deze vragen of wat meer informatie erover geven, zou ik enorm kunnen appreciëren

syndrom

Legacy Member
hmm ik studeer academische grafische vormgeving op sint lucas gent. Nu dat is wel heel anders dan wat je ziet in het algemeen straatbeeld. Dus wat voor richting wil je uit?

Er is nu zaterdag een infodag op onze school dus kom gerust eens langs om eens te zien met wat wij daar bezig zijn.

FurtiveDuck

Legacy Member
reavX zei:
hmm ik studeer academische grafische vormgeving op sint lucas gent. Nu dat is wel heel anders dan wat je ziet in het algemeen straatbeeld. Dus wat voor richting wil je uit?

Er is nu zaterdag een infodag op onze school dus kom gerust eens langs om eens te zien met wat wij daar bezig zijn.

Zou u misschien even willen uitleggen wat Academische Grafische Vormgeving dan wel is? Ik moet straks ook gaan verder studeren en ik ben stilletjes aan op zoek naar een grafische richting. (websites ontwerpen, affiches, logo's,...) Niet dat ik over veel talent beschik, maar dat is volgens mij wel wat ik later wil doen.

kult

Legacy Member
reavX zei:
hmm ik studeer academische grafische vormgeving op sint lucas gent. Nu dat is wel heel anders dan wat je ziet in het algemeen straatbeeld. Dus wat voor richting wil je uit?

Er is nu zaterdag een infodag op onze school dus kom gerust eens langs om eens te zien met wat wij daar bezig zijn.

Mijn droom zou zijn om mijn creativiteit kwijt te kunnen in affiches, flyers, logo's, tshirtdesigns, etc. De zaken die ik op de Sint Lucas site van antwerpen heb bekeken leken mij zeer leuk om te doen en ik zie mij die werkjes ook nog wel maken. Ik heb enkel schrik omdat ik niet super goed kan tekenen maar kan wel met photoshop en illustrator omweg maar dat zie je niet echt terug op die werkjes op de site..

Da's ideaal! Dan zal ik waarschijnlijk eens een kijkje komen nemen

syndrom

Legacy Member
FurtiveDuck zei:
Zou u misschien even willen uitleggen wat Academische Grafische Vormgeving dan wel is? Ik moet straks ook gaan verder studeren en ik ben stilletjes aan op zoek naar een grafische richting. (websites ontwerpen, affiches, logo's,...) Niet dat ik over veel talent beschik, maar dat is volgens mij wel wat ik later wil doen.

Op sint lucas gent heb je proffesionele graf vormgeving en academische.
Prof is 3 jaar en is meer gericht naar de de dingen je wel vaker tegenkomt maar toch met de sint lucas touch. Academische is 4 jaar en is echt redelijk expirmenteel te noemen. Ik kan het moeilijk uit leggen, best is gewoon es komen kijken naar de ateliers op de infodag en zelf het verschil zien.


kult zei:
Mijn droom zou zijn om mijn creativiteit kwijt te kunnen in affiches, flyers, logo's, tshirtdesigns, etc. De zaken die ik op de Sint Lucas site van antwerpen heb bekeken leken mij zeer leuk om te doen en ik zie mij die werkjes ook nog wel maken. Ik heb enkel schrik omdat ik niet super goed kan tekenen maar kan wel met photoshop en illustrator omweg maar dat zie je niet echt terug op die werkjes op de site..

Da's ideaal! Dan zal ik waarschijnlijk eens een kijkje komen nemen
Over sint lucas antwerpen kan ik weinig zeggen, maar in gent krijg je in academische waarnemingstekenen, en daar leer je van het begin tekenen. De basis wordt uitgelegd en ze bouwen daarop verder. Nu in ons grafisch atelier is er van tekenen niet veel sprake. We gebruiken vooral foto's en tekst voor ons werk.

FurtiveDuck

Legacy Member
reavX zei:
Op sint lucas gent heb je proffesionele graf vormgeving en academische.
Prof is 3 jaar en is meer gericht naar de de dingen je wel vaker tegenkomt maar toch met de sint lucas touch. Academische is 4 jaar en is echt redelijk expirmenteel te noemen. Ik kan het moeilijk uit leggen, best is gewoon es komen kijken naar de ateliers op de infodag en zelf het verschil zien.

Over welke vakken gaat het hier dan? Is deze richting erg algemeen te (af en toe eens Photoshop, Illustrator en ook hardware, programmeren enzo) of is het echt constant werken met de grafische programma's? (websites maken enzo.)

perre

Legacy Member
Wat st lucas Antwerpen betreft (ik doe reclamevormgeving. dat kan trouwens enkel in a'pen als ik mij niet vergis, in bxl en gent zit dat min of meer bij grafische):
Je moet geen tekenwonder zijn. Het is wel handig dat als je een koe tekent, het er niet uitziet als een muis wanneer je start, maar meer hoeft niet. Je wordt vrij individueel begeleid door de atelierleerkrachten waarneming wat dat betreft: Als je van niks vertrekt, en je maakt een goeie vooruitgang op een jaar tijd (wat als je een beetje talent hebt, maar nog nooit echt getekend hebt echt wel zal gebeuren) hebben ze dat veel liever dan wanneer je wél al kan tekenen maar eigenlijk je grenzen niet verlegt of niet naar de les komt. evolutie is het keyword in alls op st lucas :). Je hebt twee waarnemingsvakken: schetsen en model, beide 3 uur per week.

De toelatingsproef komt vooral aan op motivatie. Je gaat daar die dag moeten tekenen, dingen verzinnen, een 'opstel' schrijven en zo meer. Maar wat je vooral moet doen is de docenten in kwestie overtuigen dat je de richting met volle goesting wil gaan doen.

De opendeurdag was vorige zaterdag, maar je kan ook nog altijd eens komen kijken op een van de tentoonstellingsdagen op het einde van het jaar als je die gemist zou hebben. Als je interesse hebt kan je je ook best al inschrijven voor die toelatingsproef. Der zit een stop op bij 400, en ze zaten blijkbaar al over de 100 na de opendeurdag. Beter inschrijven en dan toch niet gaan dan niet meer kunnen inschrijven denk ik dan :)

Strawberry

Legacy Member
Ik zit in academische st lucas gent
Ge moet u geen zorgen maken om uw kennis en kunde op voorhand. Die richtingen zijn gemaakt om van 0 te beginnen. Meeste is hier al gezegd.

Als ge veel en graag met taal bezig zijt kan de academische wel heel interessant zijn want daar kunt ge heel ver gaan in uw interesse gebied en echt iets doen met taal en typografie. Veel belangrijke mensen uit de geschiedenis van de typografie zijn trouwens mensen die met taal bezig waren. Dichters die hun gedichten grafisch wouden versterken zoals Mallarmé. Er is daar ook een master jaar dat ge volledig zelf moet invullen.

Waar moogt ge u aan verwachten:
Jan en Randoald
Inge Ketelers
Bold Italic 2009

Xavez

Legacy Member
Ik denk inderdaad dat die toelatingsproeven vooral dienen om mensen eruit te halen die in de loop van hun carrière echt moeite gaan hebben met iets op papier te zetten... Als je gemotiveerd bent, dan komt dat vast en zeker tot uiting in die toelatingsproef, er wordt uiteraard niet verwacht dat je de meest fantastische werken aflevert, want quite frankly, daarvoor ga je uiteindelijk die drie-vier jaar op school zitten hé :). Je mag vooral geen schrik hebben om gewoon te beginnen...

Ik zou ook niet al te veel waarde hechten aan labeltjes. OK, tussen een professionele en een academische opleiding zit meestal wel een verschil, in die zin dat je in een professionele opleiding normaal gezien meer met praktijkgerichte zaken bezig bent en in een academische opleiding meer met het concept, het idee. Maar dat is ook enkel in theorie zo; ik weet dat de PHL in Hasselt bijvoorbeeld een academische opleiding aanbiedt, waar je je na de 2 eerste maanden al meteen moet gaan specialiseren en waarbij ze vooral hameren op een goede uitwerking van whatever your idea might be. In mijn ogen is dat dan een "professionele" opleiding. Wat ik dus wil zeggen is dat die naampjes in feite weinig uitmaken :). Als je wil beslissen zou ik naar een paar opendeurdagen gaan en kiezen voor de school waarin je je het meeste thuis voelt (en waarbij de visie van de docenten duidelijk naar voren komt)...

Strawberry

Legacy Member
Allez bij ons zit daar toch serieus verschil in. Ma ge hebt gelijk dat ge de richtingen gewoon op zich moet zien en dat de ene academische daar mss meer zal lijken op de professionele daar. En ge kunt da zelf nog wa invullen. Ge kunt bij ons ook professioneel werken bvb. Belangrijkste zijn de docenten denk ik, die gaan bepalen hoe ge binnen 4 jaar omgaat met grafisch ontwerp of ge da nu wil of niet.

Xavez

Legacy Member
Maar jullie hebben de luxe om beide richtingen in één school te hebben ;). Met andere woorden: dan kan er wel gemakkelijker een duidelijk onderscheid gemaakt worden, aangezien het beleid min of meer door dezelfde mensen wordt uitgestippeld... (wat wel positief is in mijn ogen)

En inderdaad: het zijn vooral je docenten die gaan bepalen hoe je met grafisch ontwerp zal omgaan...

Xavez

Legacy Member
Neen, gewoon niet docent over zijn contenten.

Tom, eerlijk gezegd vind ik dat we toch echt niet zo hard te klagen hebben? Okay, typografie is wel een probleempunt op dit moment, maar daar wordt aan gewerkt heb ik horen fluisteren =)...

FurtiveDuck

Legacy Member
Ik heb net even zitten rondneuzen op de website van Sint-Lucas Gent en het spreekt mij allemaal zeer erg aan. Ik zou het wel zien zitten om een Academische Bachelor opleiding te doen, maar ben je dan verplicht om alle ateliers te volgen of mag je 1 uitkiezen? Grafisch ontwerp spreekt mij dan wel het meest aan! Verder vroeg ik me nog 1 iets af. Je krijgt een toelatingsexamen en daar wordt er dus van je verwacht dat er zomaar iets uit je vingers gaat vloeien of krijg je daar wat voorbereidingstijd voor enzo? Zou er iemand me eens precies kunnen uitleggen wat je daar dan allemaal moet uitspoken op zo'n toelatingsexamens, want een tekentalent ben ik helemaal niet en als er iemand op mijn vingers zit te kijken lukt het al helemaal niet!

syndrom

Legacy Member
welja op je atelier vraag, als je wil grafisch ontwerp doen neem dan gewoon academische bachelor grafisch ontwerp é :p

toelatingsexamen is chill gewoon gemotiveerd uit de hoek komen en dat komt wel goed. Wat je best doet is gewoon es naar de open atelier dag gaan in mei en daar wordt alles goed uitgelegd.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan