Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.


azx zei:Naar unizo gaan? ->> Zeker niet doen, die geven enkel advies wanneer je ervoor betaald. Ga eens kijken op de website van Acerta (ondernemingsloket). Die hebben voor vele beroepen een fiche waar je aan moet voldoen ... Boekhouder helpt ook die zijn gratis bij het eerste gesprek.
Ik zou zelfstandige in bijberoep afraden als je niet van plan bent naar voltijds te evolueren en er weinig tijd voor hebt.
- Veel tijd en administratie (BTW (maandelijks), Kasboeken dagelijks, ...)
- Veel verborgen kosten:
* Provincie belastingen (200 euro forfaitair)
* Gemeente belastingen (150 euro forfaitair)
* Kosten boekhouder (??? naargelang grote)
* Opstart kosten (200 +/-)
* Verzekeringen (BA etc. ook paar honderd euro per jaar)
* enz...
Kortom wil je klein blijven werk in de grijze zone
Wat wil je eigenlijk starten?![]()

betaalt. En ze geven best wel advies als je geen lid bent. Ik ben daar zelf ooit geweest omdat ik niet wist of ik me als zelfstandige moest aansluiten.azx zei:Naar unizo gaan? ->> Zeker niet doen, die geven enkel advies wanneer je ervoor betaald.
leg uit hoe dat grijs zou kunnen zijn?azx zei:...
Ik zou zelfstandige in bijberoep afraden als je niet van plan bent naar voltijds te evolueren en er weinig tijd voor hebt.
...Kortom wil je klein blijven werk in de grijze zone![]()
ik veronderstel dat je in je eerste zin provinciebelasting bedoelt. En gemeente én provinciebelasting heb je als persoon en evetnueel ook als onderneming/zelfstandige (afhankelijk van provincie/gewest & gemeente). Dat kan duizenden euro's zijn.Stimpy zei:
in limburg is het 70 euro gemeentebelasting / jaar ongeveer
Gemeente is afhankelijk per gemeente natuurlijk
ik veronderstel dat je BTW bedoelt?Stimpy zei:RSZ kan je nog kiezen of je die betaalt met die 5000 euro regeling of wat was het. (Maar dat vind ik niet interessant).
Stimpy zei:
in limburg is het 70 euro gemeentebelasting / jaar ongeveer
Gemeente is afhankelijk per gemeente natuurlijk
Boekhouder idd naargelang grote. Als je wat groter bent kan je het ook wel betalen lijkt me.
Opstartkosten was ook maar iets van een 66 euro dacht ik.
Verzekering is niet verplicht. Mijn BA kost 150 per jaar (heb wel de makelaar kunnen uitsluiten en rechtstreeks aan de maatschappij via connecties)
RSZ kan je nog kiezen of je die betaalt met die 5000 euro regeling of wat was het. (Maar dat vind ik niet interessant).
Zo duur is het echt niet hoor. De belasting is duur ja. Maar da's alleen op je winst dus in feite kan je dat betalen.

