Archief - Advies zelfstandig in bijberoep

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Toppie

Legacy Member
Ik ben op zoek naar iemand die advies kan geven om zelfstandig in bijberoep te worden. Ik zoek personen die meer informatie kunnen geven over documenten, rechtsvormen,...

Ga ik in dit geval best naar een bank, boekhouder, ondernemersloket...?

azx

Legacy Member
Naar unizo gaan? ->> Zeker niet doen, die geven enkel advies wanneer je ervoor betaald. Ga eens kijken op de website van Acerta (ondernemingsloket). Die hebben voor vele beroepen een fiche waar je aan moet voldoen ... Boekhouder helpt ook die zijn gratis bij het eerste gesprek.

Ik zou zelfstandige in bijberoep afraden als je niet van plan bent naar voltijds te evolueren en er weinig tijd voor hebt.

- Veel tijd en administratie (BTW (maandelijks), Kasboeken dagelijks, ...)

- Veel verborgen kosten:
* Provincie belastingen (200 euro forfaitair)
* Gemeente belastingen (150 euro forfaitair)
* Kosten boekhouder (??? naargelang grote)
* Opstart kosten (200 +/-)
* Verzekeringen (BA etc. ook paar honderd euro per jaar)
* enz...

Kortom wil je klein blijven werk in de grijze zone ;)

Wat wil je eigenlijk starten? :)

Stimpy

Legacy Member
azx zei:
Naar unizo gaan? ->> Zeker niet doen, die geven enkel advies wanneer je ervoor betaald. Ga eens kijken op de website van Acerta (ondernemingsloket). Die hebben voor vele beroepen een fiche waar je aan moet voldoen ... Boekhouder helpt ook die zijn gratis bij het eerste gesprek.

Ik zou zelfstandige in bijberoep afraden als je niet van plan bent naar voltijds te evolueren en er weinig tijd voor hebt.

- Veel tijd en administratie (BTW (maandelijks), Kasboeken dagelijks, ...)

- Veel verborgen kosten:
* Provincie belastingen (200 euro forfaitair)
* Gemeente belastingen (150 euro forfaitair)
* Kosten boekhouder (??? naargelang grote)
* Opstart kosten (200 +/-)
* Verzekeringen (BA etc. ook paar honderd euro per jaar)
* enz...

Kortom wil je klein blijven werk in de grijze zone ;)

Wat wil je eigenlijk starten? :)
O_o
in limburg is het 70 euro gemeentebelasting / jaar ongeveer
Gemeente is afhankelijk per gemeente natuurlijk
Boekhouder idd naargelang grote. Als je wat groter bent kan je het ook wel betalen lijkt me.
Opstartkosten was ook maar iets van een 66 euro dacht ik.
Verzekering is niet verplicht. Mijn BA kost 150 per jaar (heb wel de makelaar kunnen uitsluiten en rechtstreeks aan de maatschappij via connecties)

RSZ kan je nog kiezen of je die betaalt met die 5000 euro regeling of wat was het. (Maar dat vind ik niet interessant).

Zo duur is het echt niet hoor. De belasting is duur ja. Maar da's alleen op je winst dus in feite kan je dat betalen.

JPV

Legacy Member
azx zei:
Naar unizo gaan? ->> Zeker niet doen, die geven enkel advies wanneer je ervoor betaald.
betaalt. En ze geven best wel advies als je geen lid bent. Ik ben daar zelf ooit geweest omdat ik niet wist of ik me als zelfstandige moest aansluiten.
azx zei:
...
Ik zou zelfstandige in bijberoep afraden als je niet van plan bent naar voltijds te evolueren en er weinig tijd voor hebt.
...Kortom wil je klein blijven werk in de grijze zone ;)
leg uit hoe dat grijs zou kunnen zijn?

Stimpy zei:
O_o
in limburg is het 70 euro gemeentebelasting / jaar ongeveer
Gemeente is afhankelijk per gemeente natuurlijk
ik veronderstel dat je in je eerste zin provinciebelasting bedoelt. En gemeente én provinciebelasting heb je als persoon en evetnueel ook als onderneming/zelfstandige (afhankelijk van provincie/gewest & gemeente). Dat kan duizenden euro's zijn.
Stimpy zei:
RSZ kan je nog kiezen of je die betaalt met die 5000 euro regeling of wat was het. (Maar dat vind ik niet interessant).
ik veronderstel dat je BTW bedoelt?

Stimpy

Legacy Member
ja en ja :p
en dat laatste verwarde ik met de RSZ vrijstelling van onder de 13xx euro winst

was te rap aant typen

azx

Legacy Member
Stimpy zei:
O_o
in limburg is het 70 euro gemeentebelasting / jaar ongeveer
Gemeente is afhankelijk per gemeente natuurlijk
Boekhouder idd naargelang grote. Als je wat groter bent kan je het ook wel betalen lijkt me.
Opstartkosten was ook maar iets van een 66 euro dacht ik.
Verzekering is niet verplicht. Mijn BA kost 150 per jaar (heb wel de makelaar kunnen uitsluiten en rechtstreeks aan de maatschappij via connecties)

RSZ kan je nog kiezen of je die betaalt met die 5000 euro regeling of wat was het. (Maar dat vind ik niet interessant).

Zo duur is het echt niet hoor. De belasting is duur ja. Maar da's alleen op je winst dus in feite kan je dat betalen.

In mijn gemeente betaal je 180 euro forfaitair als zelfstandige en de provincie belastingen komen hier in Oost-Vlaanderen op 118 euro forfaitair. Beide nemen inderdaad toe naargelang de grote van je bedrijf :)

Een BA is inderdaad niet verplicht, maar wel aan te raden. Ik zou niet in je plaats willen zijn als je door een (dom) ongeval een persoon een lichamelijk letsel toebrengt of de buur zijn nieuwe BMW beschadigd.

TIP: omschrijf zeer precies wat je doet als bedrijf...

Wat die BTW regeling van 5000 euro betreft, dat is gewoon de overheid een greencard geven om in je financiën te snuffelen.

Toppie

Legacy Member
@azx

bedoeling is om later te evolueren naar een voltijdse zelfstandige functie. Ik vond het op dit moment niet verstandig om direct deze stap te wagen, ik heb nog graag de zekerheid van mijn vast werk.

en waarom moet je zo precies omschrijven wat je juist doet?

Bl4ckburn

Legacy Member
zeer verstandig om het zo te doen eerst in bijberoep , in welke sector ga je beginnen?
nu ik kan je ook alleen maar aanraden om bij unizo langs te gaan , de info is gratis ze helpen je zo wel voort , je kan ook op hun site gaan kijken en langs gaan bij hun "starters dagen" .
ze helpen je heel goed met alles , en altijd heel vriendelijk .

van kosten weet ik zo direkt niet maar wat hierboven staat klopt wel ongeveer ..... om eerlijk te zijn dit is bijna niets vind ik persoonlijk .
grootste kost is voor mij men boekhouder (ook omdat ik liever mijn tijd in het werk steek dan in papierwerk) maar dit is niet verplicht dacht ik

Anoniem15

Legacy Member
Boekhouder valt ook nog mee, ik betaal € 150 per kwartaal + btw.

Toppie

Legacy Member
@Bl4ckburn - Ben van plan om iets in verband met online marketing te gaan doen.

Nog een vraagje: als je voor een eenmanszaak kiest, is het mogelijk om zelf de vereenvoudigde boekhouding te doen, of is het toch beter om een boekhouder hiervoor te gebruiken?

Bunecarera

Legacy Member
Je kan het, maar als je er niet nu al veel van kent, laat het dan gewoon.

Een goede boekhouder verdient zichzelf terug en jij hebt veeeeel minder administratief klote werk.

Bl4ckburn

Legacy Member
inderdaad ik zou toch ook opteren voor een boekhouder (zelf ook eenmanszaak) .
gewoon een boekhouder kent veel meer dan iemand anders en een 2de reden is dat het inderdaad klote werk is , scheelt een hoop frustraties .
zou eventueel wel eens rondvragen in je buurt of iemand een goede boekhouder kent die niet al te veel kost (als dat mogelijk is) ....... want met een slechte boekhouder sta je nog geen stap verder :)

Gina

Legacy Member
Vreemd te lezen hoeveel mensen door verwijzen naar Unizo. Terwijl Unizo net de organisatie is die tegen de bijberoepers is. In het verleden heeft Unizo immers tot drie maal toe voorstellen bij de regering ingediend om het aantal bijberoepers terug te dringen.

Recent nog (n.a.v. de berichtgeving dat er veel ZIB in België zijn) lanceerde een regeringslid het voorstel om steunmaatregelen uit te vaardigen voor ZIB'ers die naar hoofdberoep willen overstappen. Zelfs dat voorstel heeft Unizo gekelderd.

Als je best ergens wegblijft als bijberoeper, is het wel bij Unizo.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan