Archief - Architectuur Sint Lucas Gent

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

J.mesrine

Legacy Member
Hallo allemaal , heb me pas geregistreerd puur om wat informatie te krijgen omtrent het willen studeren van Architectuur. Heb wat informatie gezocht op dit forum en weet al een beetje hoe het in elkaar zit.

Zoals in de titel vermeldt wil ik dat in Gent studeren omdat ik hier gewoonweg woon.
Nu mijn vragen, ik doe momenteel Humane wetenschappen 3 uur wiskunde wekelijks , is dit haalbaar?

Heb me al geïnformeerd bij mensen en die beweerden dat het echt niet goedkoop is om al het gerief te kunnen betalen.
Ik kom niet echt uit een rijke familie.. en ik vraag me af hoeveel de kosten eigenlijk zijn ? ( maandelijks? jaarlijks?)

Is er dan ook een alternatief voor ?

Mvg J.mesrine,

Rasvatri

Legacy Member
Aangeraden wordt meestal om geen bachelor architectuur te doen maar ne master, of eerst ind ing tenzij dat ge als assistent van een architect aan de slag wil.

schm1nky

Legacy Member
Gerief is idd niet echt goedkoop ..
Ik zat toch makkelijk aan 50 euro per maand , soms meer

JackM

Legacy Member
Bah, kheb het zo gehad met stlucas. Als ek wist wat ek nu weet, had ek beter direct naar ergens anders gegaan.
Voor de naam hoeft get ook al niet te doen, want daar teren ze nog op de oude jaren. Nu lopen ze hopeloos achter.

Kostprijs maakt ge uiteindelijk zo duur als ge wilt. Ge moet wel wa materiaal kopen, maar een proefmaquette uit een pizzadoos is even goed als bristolkarton met wa plexi in en boompkes rond. Daar maken ze ook geen probleem over.
Uiteindelijk geeft ge wel maar bitterweinig uit aan cursusmateriaal vergeleken met andere richtingen.

J.mesrine

Legacy Member
JackM zei:
Bah, kheb het zo gehad met stlucas. Als ek wist wat ek nu weet, had ek beter direct naar ergens anders gegaan.
Voor de naam hoeft get ook al niet te doen, want daar teren ze nog op de oude jaren. Nu lopen ze hopeloos achter.

Kostprijs maakt ge uiteindelijk zo duur als ge wilt. Ge moet wel wa materiaal kopen, maar een proefmaquette uit een pizzadoos is even goed als bristolkarton met wa plexi in en boompkes rond. Daar maken ze ook geen probleem over.
Uiteindelijk geeft ge wel maar bitterweinig uit aan cursusmateriaal vergeleken met andere richtingen.

Hoezo?

Wat zijn de negatieve punten aan st lucas gent?
en wat raad je me dan best aan?

JackM

Legacy Member
J.mesrine zei:
Hoezo?

Wat zijn de negatieve punten aan st lucas gent?
en wat raad je me dan best aan?

Digitaal komen ze weer eeuwen achter. Ge moet zelf u dings zien te vinden met de gewonen autocad .. waar geen enkele architect nog mee werkt binnen dit en een paar jaar. Revit bvb is maar een keuzevak int 4e of zelfs het 5e.
Verder is zijn hun ontwerpen en ontwerpstudio's gebaseerd op theoretische nonsens waar ge in de echte wereld geen zak mee zijt.

De laatste 2 - 3 jaar hoor ik niks anders dan slechte commentaar van mensen uit de praktijk, bureaus, .. dat de afgestudeerden van stlucas niks kunnen (en ze nen dikke nek hebben). Helaas moet ek ze gelijk geven ..

Al moet ek u zeggen, ik die interieurarchitectuur en geen gewoon architectuur, maar wat ik hoor van de meeste is dat ze toch dezelfde lijn volgen in hun aanpak bij de ontwerpvakken.
Behalve 'out of the box' denken heb ik daar niks bijgeleerd. Kheb meer kennis van technieken vanuit het middelbaar en zelf met techniek bezig te zijn, dan dat ek daar oude zever zou bijgeleerd hebben. Kheb verdorie al 4 keer de docenten mogen verbeteren omdat ze met cursussen van 8 jaar oud afkwamen :oink:

Volgend academiejaar ben ik naar het PHL in Diepenbeek men master gaan doen, dat ek toch iets kan als ek men diploma heb.

J.mesrine

Legacy Member
JackM zei:
Digitaal komen ze weer eeuwen achter. Ge moet zelf u dings zien te vinden met de gewonen autocad .. waar geen enkele architect nog mee werkt binnen dit en een paar jaar. Revit bvb is maar een keuzevak int 4e of zelfs het 5e.
Verder is zijn hun ontwerpen en ontwerpstudio's gebaseerd op theoretische nonsens waar ge in de echte wereld geen zak mee zijt.

De laatste 2 - 3 jaar hoor ik niks anders dan slechte commentaar van mensen uit de praktijk, bureaus, .. dat de afgestudeerden van stlucas niks kunnen (en ze nen dikke nek hebben). Helaas moet ek ze gelijk geven ..

Al moet ek u zeggen, ik die interieurarchitectuur en geen gewoon architectuur, maar wat ik hoor van de meeste is dat ze toch dezelfde lijn volgen in hun aanpak bij de ontwerpvakken.
Behalve 'out of the box' denken heb ik daar niks bijgeleerd. Kheb meer kennis van technieken vanuit het middelbaar en zelf met techniek bezig te zijn, dan dat ek daar oude zever zou bijgeleerd hebben. Kheb verdorie al 4 keer de docenten mogen verbeteren omdat ze met cursussen van 8 jaar oud afkwamen :oink:

Volgend academiejaar ben ik naar het PHL in Diepenbeek men master gaan doen, dat ek toch iets kan als ek men diploma heb.
Dit ontmoedigt mij..

Verder heb ik gehoord dat er heel veel competitie is ... klopt dit?

JackM

Legacy Member
Bwa, dunno hoe dat in archi zit (wslk wel ongeveer hetzelfde) maar bij interieur hebt ge wel het traditioneel kliekskes vormen. Met verloop van tijd waarbij den enen de anderen niemeer kan luchten etc. Ge hebt da wel overal, maar bij zo'n richting valt da mss wel meer op omdat ge veel (lees: bijna altijd) in groep zit. Daar zou ik het sowieso niet voor laten aangezien ge da overal tegenkomt.

Nee ma serieus, als ge architectuur wilt doen, doe het niet op st lucas, ook al zijde van gent. Vroeg of laat gaat ge er spijt van krijgen als ge doorhebt wat ge niet kunt vergeleken met studenten in andere scholen.

LeSec

Legacy Member
Ik heb moderne talen - economie gedaan en wiskunde was voor mij ook niet echt een probleem. Dus ik vermoed dat humane ongeveer vergelijkbaar is van niveau qua wiskunde. Sure ge zult wat harder moeten 'blokken' dan degenen die uit wetenschappen-wiskunde komen ma tis absoluut niet onoverkoombaar.

De negatieve punten die hier reeds aangehaald zijn kloppen voor een stuk. Voor sommige vakken, vooral in de bachelors dan is de informatie gedateerd en niet relevant meer. Communicatie en organisatie loopt stroef. Maar ik merk enige verbetering hier en daar. In de marterjaren heb ik die problemen niet meer. De cursussen nu zijn van een hoog niveau, vooral management dan. Ook de electives zijn vaak erg goed, maar ge moet de juiste weten te kiezen.

Het is waar dat ge soms aan uw lot wordt overgelaten maar moesten ze me alles met de lepel aangegeven hebben zou ik helemaal niet zoveel weten/kennen als nu. Ik ben achteraf gezien blij dat het soms zo slecht liep. Ik heb veel meer zélf initiatief genomen en zaken gaan leren. Tuurlijk vloekt ge daar terwijl op en denkt ge dat het op andere scholen beter is maar ondertussen hoor je ook verhalen van op andere scholen. Tzijn voorbeeld een stuk of 4 mensen uit diepenbeek naar Gent gekomen om hun master te doen en die lopen toch ook niet positief op over PHL. Idem met Artesis in Antwaarpe.

Wat ik belangrijk vind is welke docenten er lesgeven. De beste docenten die ik reeds gehad heb voor atelier hebben allen een eigen praktijk en heb ik immens veel van geleerd. Die kennis is onbetaalbaar en vind je volgens mij minder op andere scholen. Het duurt even voor je die personen leert kennen en dat je er in contact mee komt maar voor mij is dit de reden om op sint-lucas te blijven.

In elk geval, voor mij mag het zowat blijven, ik beschouw het als een natuurlijke selectie. Ge moet er zelf hard voor werken en zelf het touw in handen nemen. Hoe vroeger ge da leert hoe beter imo. Int leven later gaat het er ook zo naartoe. Niemand zit te wachten op u.

Competitie? Snap niet goed hoe je dat bedoelt? Beetje gezonde competitie kan geen kwaad vind ik. Kheb ook graag de beste resultaten uit mijn atelier of jaar. Geef mij extra motivatie in elk geval.

Qua kosten is het zoals JackM reeds zei: maakt ge zo duur ge zelf wilt. Kheb al maquettes van 10-20 euro als finale ingediend maar ook van 400-500 euro. Kiest ge zelf wat en kunt ge grotendeels wel onder controle houden. Voor de rest hebde qua cursussen niet zo een grote kost als op unief.

Al bij al ben ik dus tevreden over sint-lucas ook al heb ik jaren erop liggen vloeken en het meermaals verwenst. Het is op elke school wel wat. Maar ik heb er een heleboel interessante personen en contacten leren kennen en heel wat bijgeleerd. Uiteindelijk hangt het puur van uzelf af en hoe gemotiveerd ge zelf zijt. Als het echt uw passie is zijt ge er constant mee bezig en gaat ge ver buiten het curriculum dingen opzoeken en leren.

Als je graag meer weet of wat dingen wil zien qua cursussen/ontwerpopdrachten of praktische zaken wil weten stuur gerust een bericht.

PS: JackM, autocad wordt nog vaak gebruikt maar ze zouden meer mogen inzetten op VectorWorks, Rhino & Vray etc.. Revit suckt monkeyballs -_- :p

JackM

Legacy Member
stlucas is een autodeskschool, dus op vectorworks moete nie gaan rekenen :p
Kheb het mijzelf geleerd. Maar Revit is best een goe programma ze als ge ermee kunt werken. Maakte op nen halve dag tgeen waar de meeste nu een week of 2 aan bezig zijn.

Intrerieur moede sowieso NIET komen doen. Hier suckt het gewoon punt. Heeft ook niks te maken met zelf dingen opzoeken naast tschool, anders deed ek wel alles op mezelf.

Wel waar van management, goeie docenten, maar vergeleken met de rest is da nie moeilijk dat die goed zijn.

thibi-game

Legacy Member
3 wiskunde is idd wel wat weinig, maar als je gemotiveerd bent kan je dat volgens mij wel ophalen. Het nadeel misschien is dat bepaalde termen, begrippen en formules aan bod komen dat je dan nog niet gezien hebt, maar alvast succes !

J.mesrine

Legacy Member
thibi-game zei:
3 wiskunde is idd wel wat weinig, maar als je gemotiveerd bent kan je dat volgens mij wel ophalen. Het nadeel misschien is dat bepaalde termen, begrippen en formules aan bod komen dat je dan nog niet gezien hebt, maar alvast succes !
Geloof me , ben echt gemotiveerd
Maar heb het gevoel dat k in mijn 1ste jaar nie ga slagen ...:/

Tips over studiemethode , hoe ik me kan voorbereiden etc.. zijn zeker meer dan welkom.

@LeSec : heb je toegevoegd , hoop je daar dan te spreken

@JackM: Kan je meer informatie geven over dat programma , ga er maar van uit dat bijna alles onbekend is voor mij..

JackM

Legacy Member
J.mesrine zei:
Geloof me , ben echt gemotiveerd
Maar heb het gevoel dat k in mijn 1ste jaar nie ga slagen ...:/

Tips over studiemethode , hoe ik me kan voorbereiden etc.. zijn zeker meer dan welkom.

@LeSec : heb je toegevoegd , hoop je daar dan te spreken

@JackM: Kan je meer informatie geven over dat programma , ga er maar van uit dat bijna alles onbekend is voor mij..

Ik had ook 3u wiskunde en int 1e en 2e jaar was da hetzelfde als architectuur. De wiskunde is echt niet moeilijk.

Revit en Vectorworks werken voornamelijk vanuit 3d modellen. Ge maakt uw 3d model en daar haalt ge dan met een paar klikskes uw snedes, aanzichten, grondplan, details, renders, meestaven, .. uit. Niet gelijk in autocad daje alles in lijntjes zelf begint te tekenen en de 1001 foutmeldingen en errors begint weg te klikken en 3 weken bezig zijt om een basishoeveelheid aan materiaal te hebben.
Zelf ben ek liefhebber van vectorworks, zeker sinds ze hun c4d engine geïntegreerd hebben.

@Lesec: De meesten schakelen toch over of zullen dat wel doen in de toekomst. Autocad is een ingenieursprogramma, geen architectentool :p

J.mesrine

Legacy Member
JackM zei:
Ik had ook 3u wiskunde en int 1e en 2e jaar was da hetzelfde als architectuur. De wiskunde is echt niet moeilijk.

Revit en Vectorworks werken voornamelijk vanuit 3d modellen. Ge maakt uw 3d model en daar haalt ge dan met een paar klikskes uw snedes, aanzichten, grondplan, details, renders, meestaven, .. uit. Niet gelijk in autocad daje alles in lijntjes zelf begint te tekenen en de 1001 foutmeldingen en errors begint weg te klikken en 3 weken bezig zijt om een basishoeveelheid aan materiaal te hebben.
Zelf ben ek liefhebber van vectorworks, zeker sinds ze hun c4d engine geïntegreerd hebben.

@Lesec: De meesten schakelen toch over of zullen dat wel doen in de toekomst. Autocad is een ingenieursprogramma, geen architectentool :p
Lijkt me handig..
Hoeveel kost zo'n programma ?
En als het aan de profs zou liggen , mag dit ?

JackM

Legacy Member
J.mesrine zei:
Lijkt me handig..
Hoeveel kost zo'n programma ?
En als het aan de profs zou liggen , mag dit ?

Als student kost u da niks. Gewoon de studentenversie op de site downloaden. Kan wel zijn dat ge een scan van een studentenkaart moet ingeven fzo. Anders gewoon een 30 dagen trial.

Docenten maken daar geen probleem van, iedereen doet er toch wat ze willen. En anders van uwen tak maken :p

kinkajoes

Legacy Member
Rasvatri zei:
Aangeraden wordt meestal om geen bachelor architectuur te doen maar ne master, of eerst ind ing tenzij dat ge als assistent van een architect aan de slag wil.

waarom is het beter om met ind. ing. bouwkunde te beginnen?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan