Archief - Belastingen bij dubbel loon

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Battou

Legacy Member
Ik heb het forum al afgezocht, maar ben niet onmiddellijk een bevredigend antwoord tegengekomen. Vandaar deze topic.


Vorige week heb ik m'n ontslag gekregen, en krijg hierdoor nu 3 maanden uitbetaald. Aangezien het een sales functie was, moet ik deze maanden niet volbrengen.
Vanochtend ben ik bij de hulpkas gaan informeren hoe en wat met m'n inschrijving (pas na die drie maanden inschrijven) en wat er dient te gebeuren indien ik tussentijds weer aan het werk zou gaan.
De dame aan de balie heeft het niet expliciet gezegd, maar liet me wel vrij duidelijk verstaan dat ze het een beetje afraadt om te werken, dit omdat de belastingen daarop zo fel zouden stijgen.

Uiteraard zal ik wel een centje overhouden aan het werken, maar kan er iemand me iets meer in detail vertellen hoe het juist zit? Ook ivm de belastingbrief van volgend jaar? Misschien kan ik beter een cursus volgen en zo een meerwaarde halen uit deze periode?

Aangezien ik in april waarschijnlijk niet in Belgie zal vertoeven, zouden het een paar interims van een week zijn.


PS, wel een pro-tip van de dame in kwestie. Op uw CV kan je gewoon de laatste dag van de uitbetaling als laatste werkdag nemen. Achteraf gezien wel logisch, maar in mijn geval had ik er niet aan gedacht.


alvast bedankt!

hyperon

Legacy Member
Wat belastingen betreft, worden al je inkomsten van het jaar 2012 gewoon opgeteld om je personenbelasting te berekenen in 2013. Het is dus niet zo dat een bepaald type arbeidsinkomen zwaarder belast wordt dan een ander.
Natuurlijk zal je wel in een hogere belastingschijf vallen naarmate je meer verdient op jaarbasis. Die verrekening gebeurt echter wel pas bij je eindafrekening van je belastingen en dus nog niet op je maandelijks loon (via de bedrijfsvoorheffing).
vb. je verdient 3000 euro/maand extra via een tijdelijke interim. Hierop wordt bedrijfsvoorheffing afgehouden alsof je iemand bent die elke maand 3000 euro/maand verdient. In realiteit heb je echter meer verdiend (door je ontslagvergoeding) waardoor je echteraf bij de eindafrekening meer belastingen zal moeten betalen.

eniac

Legacy Member
Klopt wat hyperon zegt.

Kleine toevoeging: als je al in de hoogste belastingsschijf zat, dan valt je volledige extra verdienste dus ook in de hoogste schijf. Als je dan 2 maand werkt en pakweg €6000 bruto verdient op die 2 maand, dan is dat hetzelfde als dat je een volledig jaar zou werken met een brutoloon dat +- €430 hoger ligt (6000/13.92).

Ik zie dus niet in waarom je het niet zou doen. Je aanvaardt toch ook loonsopslagen? :)

edit: nog een toevoeging: let wel goed op hoeveel men je afhoudt tijdens die 2-3 maanden tussentijds werk. Goed mogelijk dat daarvoor de minimumafhouding gebeurt. Hou in dat geval genoeg geld achter de hand voor de belastingen die volgend jaar dan op je deur komen kloppen.

Battou

Legacy Member
ah, schept al veel duidelijkheid. :)
Dat zou die dame van de hulpkas nu toch ook wel mogen weten .. :p

Dus gewoon het totaal dat telt, en niet het feit dat het 'een tweede job' is. Nice.


Ja het interimkantoor gaat het maximum afhouden bij mij, ik vraag dit altijd. Volgende week dan waarschijnlijk een weekje zonnepanelen installeren, kwestie van eens iets anders te doen :p

eniac

Legacy Member
Battou zei:
Ja het interimkantoor gaat het maximum afhouden bij mij, ik vraag dit altijd.

OK. Je kan het zelf ook redelijk berekenen. Eerst 13% RSZ eraf, daarna 50% voor de hoogste loonschaal (tenzij je nog niet in die hoogste schaal zit). Als het rond die bedragen zit, dan zit je goed voor volgend jaar.

JPV

Legacy Member
Battou zei:
Ja het interimkantoor gaat het maximum afhouden bij mij, ik vraag dit altijd.
beter alternatief: niet het maximum laten afhouden, maar het minimum. En het verschil rechtstreeks naar de spaarrekening.

Het maximum is trouwens 100% ;).

Ewiler

Legacy Member
tommie314 zei:
Ik denk dat voor een groot deel van de bevolking het beter is om teveel af te houden dan te weinig, dan leren ze leven met minder en zijn ze op het einde van het jaar gelukkig dat ze "terug krijgen van de belastingen"

Maar dan leert de staat leven met meer dan ze eigenlijk heeft en we weten allemaal hoe dat eindigt. :p

botchla

Legacy Member
eniac zei:
OK. Je kan het zelf ook redelijk berekenen. Eerst 13% RSZ eraf, daarna 50% voor de hoogste loonschaal (tenzij je nog niet in die hoogste schaal zit). Als het rond die bedragen zit, dan zit je goed voor volgend jaar.

Moest je het niet weten, de berekening zit zo:

100 * 13,07 RSZ
--------
86,93 BRUTO BELASTBAAR
86,93 * 50% Belasting
--------
43,47 NETTO

Het is dus niet 100 * 63,07% (thank God).

Er zijn veel mensen die denken dat dit bij elkaar geteld wordt en dan ineens berekend. Dit gaat er echt van uit dat dit stukje loon in de allerhoogste belastingvoet zit met geen enkele mogelijkheid tot vermindering.

@ JPV: akkoord, probleem is dat veel mensen niet kunnen omgaan met geld :).

eniac

Legacy Member
botchla zei:
Moest je het niet weten, de berekening zit zo:

...

Het is dus niet 100 * 63,07% (thank God).

Ik zeg dan ook "eerst 13% RSZ eraf, daarna 50%". Leek me toch duidelijk dat dat 2 opeenvolgende bewerkingen waren :p
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan