Archief - chemie/biochemie&biotech/farmacie/geneeskunde

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

just

Legacy Member
Hallo iedereen!
Ik zit momenteel in het 6de middelbaar. Ik volg de richting wetenschappen-wiskunde met 8 uur wiskunde, 3 uur fysica, 2 uur chemie, 2 uur biologie.
Ik ben momenteel volop bezig met mijn studiekeuze, maar geraak er niet echt uit. Ik ben erg geïnteresseerd in de vakken chemie, wiskunde en moleculaire biologie (DNA, celcyclus…). De medische wereld spreekt me ook erg aan, met name de ontwikkeling van vaccins, geneesmiddelen…
Ik twijfel tussen de richtingen
- chemie
- biochemie en biotechnologie
- farmaceutische wetenschappen
- geneeskunde

Mijn vragen:
-Ligt de nadruk bij farmaceutische wetenschappen op de verkoop/controle van geneesmiddelen of toch nog de ontwikkeling? Of is de opleiding chemie beter geschikt voor de ontwikkeling van geneesmiddelen?
-Ik ben vooral geïnteresseerd door de chemie van de levende materie = biochemie , maar chemie wordt veel meer gevraagd op de arbeidsmarkt en is een bredere opleiding waar zowel de chemie van levende als van niet-levende materie wordt behandeld. Kunnen jullie me helpen bij dit dilemma?
-Als ik onderzoek wil verrichten, welke richting is dan de meest geschikte?
- Zijn er studenten van deze richtingen die wat meer kunnen vertellen over de inhoud/nadruk bij hun richting?
- Waar liggen precies de verschillen bij deze richtingen?

Silmarunya

Legacy Member
Kijk zeker ook eens naar bio-ingenieur!

Ik zat een beetje in hetzelfde schuitje als jij: We-Wi 8 en een brede wetenschappelijke interesse. Na lang twijfelen (vooral chemie leek me erg interessant) heb ik gekozen voor bio-ingenieur:

- Veel meer wiskunde dan de richtingen die je overweegt en daarbij ook wat informatica en fysica
- Veel aandacht voor biologie/biochemie, zeker in de hogere jaren
- De master cel&genbiotech kan afhankelijk van je keuzevakken erg medisch gericht zijn.

Om op je vragen te antwoorden (ik ga niets zeggen over geneeskunde, ik ken niemand die dit doet en heb geen cursussen gezien enzo):

- Farmacie: een beetje van alletwee, je hebt immers een afstudeerrichting geneesmiddelenontwikkeling en een afstudeerrichting die je naar een klassieke apotheek leidt.
- Als je graag biochemie doet en je zorgen maakt over je carrièremogelijkheden eventueel bio-ir overwegen (ingenieursopleidingen doen het zeer goed). Maar ook met biochemie zal je wel werk vinden hoor, minstens even makkelijk als met een master chemie als je per se in de biotech terecht wilt.
- Ze zijn allemaal min of meer onderzoeksgericht
- Verschillen:

* Chemie focust op alle velden van de chemie, niet enkel op het levenstechnische.
* Biochemie legt sterk de nadruk op biochemie (duh) -> specifieker dan chemie
* Farmaceutische wetenschappen: nadruk op geneesmiddelen (en minder/niet op zaken als genetica en dergelijke, die je eerder bij biochemie en bio-ingenieur vindt)

thomas86

Legacy Member
Als je met de "chemie die veel op de arbeidsmarkt gevraagd wordt" de BASF's, Exxon's, Total's, ... bedoelt. Vergeet dan ingenieurswetenschappen chemie niet.
Dat is het typische profiel voor de processingenieur.
Verder komen alle andere ingenieursdiploma's daar ook aan de bak.
Job als processingenieur heeft verder niet zoveel met de schoolbankchemie te maken. Meer over energiestromen enzovoort, er zijn vaak maar een beperkt aantal reacties.

Mr. Freakazoid

Legacy Member
Wat hierboven staat kan ik in grote lijnen bevestigen.

Ik denk dat je zelf al een redelijk beeld hebt welke richting je uit wil gaan, ikzelf zat in het 6e middelbaar met een vergelijkbaar dilemma. Ik kan je enkel aanraden om naar de verschillende infodagen op de universiteit(en) van je keuze te gaan en daar een klapke te doen met studenten/profs/... De keuze zal er zichzelf wel vormen tijdens die gesprekken.

Verder nog veel succes!

tom1

Legacy Member
Vergeet niet dat er in biochemie (als wetenschap) bitter weinig chemie aan te pas komt. Dat is eerder biologie op moleculaire schaal dan echte chemie.

De chemische kant van biochemie ga je eerder in bio-ingenieur of chemie zien.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan