Archief - Concretiseren van mijn project

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

GlennvanK

Legacy Member
Hallo,

ik ben nieuw hier, dus het spijt me als ik dit misschien op het verkeerde deel van het forum heb gepost, als dit het geval zou zijn mag je me gerust redirecten.

Ikzelf ben een 20 jaar oude tew-student uit Gent en ben sinds kort op een business idee gekomen.

Wat dat idee precies is zal ik natuurlijk niet meedelen, maar wel zou ik willen vragen om eventuele hulp in hoe ik het nu verstandig moet aanpakken inzake het registreren en uitwerken.

Ten eerste wil ik dat me'n idee niet kan overgenomen/gestolen worden door iemand anders. Dit stelt het eerste probleem daar ik een student ben en dus €0 ter beschikking heb om het te patenteren of dergelijke meer. Ik heb wel iets gelezen over het I-depot, dit lijkt me betrouwbaar, iemand hier ervaring mee?, of zijn er andere mogelijkheden om je idee toch ietwat te beschermen?bv een document opstellen bij een notaris/advocaat? Bovendien moet je om het te werkelijk te patenteren een daadwerkelijk product kunnen voorleggen en niet enkel een idee. ....wat ons breng tot het tweede punt.

Aangezien ik een economie-student ben weet ik dus alles over cijfers, maar zeer weinig over recht en ict. Het laatste is waar het idee over gaat, dus zie ik mij genoodzaakt om de hulp van een derde in te schakelen. Hoe zou ik dit best doen? Ga ik opzoek naar een student of eerder naar een bedrijf die ik misschien kan overhalen om het project te maken in ruil voor een later % aandelen in het bedrijf? Ik weet ook niet of iemand hier ervaring mee heeft? Andere suggesties zijn uiteraard welkom.

Ten derde ben ik als student niet in staat om een dergelijk project te financieren. Volgens mij maakt het niet uit hoeveel vakantiejobs en/of weekendwerkjes je neemt. Het feit blijft dat dit project tot over de duizenden euro's kan gaan. Een jaar stopen met school en gaan werken om dan eventueel een financiering te krijgen lijkt me ook zeer dom aangezien ik ook niet 100% weet of het concept zou aanslaan. Dus: zijn er subsidies, durfkapitalisten, ed? (ik weet over de business angels maar die doen niet in techo), over subsidies kan ik niets terugvinden.....

Ten laatste zou ik willen weten voor ik aan dit alles begin of er een markt voor is....hier kom ik weer op hetzelfde probleem namelijk geen geld dus geen mogelijkheid om een marktonderzoek te laten uitvoeren door een bureau. Zou ik dit zelf doen en kan ik als het correct is uitgevoerd ook rekenen op mijn resultaat? Hierover twijfel ik, omdat dit nogal een ingewikkelde taak is (imo).


Alvast bedankt voor eventuele opmerkingen en/of suggesties!

Groeten

Dubbelpunt

Legacy Member
Ieder project moet groeien. En dat kan enkel via investeren.
Zonder geld zal je dus nergens geraken, tenzij je alles zélf kan doen.

YaMo

Legacy Member
Ideeën op zich kun je niet beschermen, denk ik. Alleen de uitwerking ervan.

stinky

Legacy Member
De UGent, waar jij vermoedelijk studeert, heeft een ondernemersstatuut speciaal voor studenten en ook wat ondersteunende infrastructuur...

Ik ben ooit eens naar een lezing daarvan gegaan. Op die lezing kwam den baas van Mobile Vikings spreken. Deze zei dat hij altijd geïnteresseerd was in dergelijke projecten. Hij is zelfs met een paar mensen van de zaal gaan eten om alles eens te bespreken. Ik weet niet juist wat ervan geworden is, maar je kan altijd eens horen...

Moby

Legacy Member
Vanuit een universiteit kan je meestal wel als een spinoff starten waar je de benodigde begeleiding krijgt.

Misschien om je even te ontnuchteren... Een idee op zich is niets waard. Het is de commerciele uitwerking er van! En ik zeg dit zelfs als techneut. Bij een startup is het belangrijk dat je business model goed zit. Om de techniek juist te krijgen heb je tijd zat.

Als je denkt aan business angels, venture caputalists, etc... Dan moet je goed voorberid zijn. Zorg dat je gans je business case op 5" uitgelegd krijgt, anders is het niet de moeite voor hun.

Tip : Business Model Canvas - Wikipedia, the free encyclopedia




By the way, een patent is ongeveer 20k om het op te zetten (per regio) en 5k per jaar om het te behouden. Hierin beschrijf je een bepaalde / concrete werking van iets. In het Oosten hebben ze verder nog een andere cultuur, waar copyright als tegennatuurlijk aanschouwd wordt. Zie gewoon dat je voordeel hebt met de snelheid van marktpenetratie. Patenten klinken mooi, alleen is het niet weggelegd voor startups. Als je idee echt goed is, wordt je opgeslorpt, en doet die firma het "voor je".

Estrebian

Legacy Member
Ga eens praten met het Centrum voor Ondernemen in Gent. Mits een kleine vergoeding (een 500tal euro als ik mij goed herinner), kan je studenten Handelswetenschappen & Industrieel ingenieur inschakelen om een businessplan te schrijven rond jouw idee. Dit alles gebeurt adhv een contract met confidentialiteitsclausules waardoor jouw idee dus ook beschermd blijft.

Het zijn allemaal zeer aangename mensen die daar werken die ook voldoende connecties hebben, dus ze kunnen je zeker op weg helpen.

tom1

Legacy Member
Homepagina

De intellectuele eigendom van UGent wordt daarbij beheerd. Je kan daar altijd advies vragen.
i-depot is trouwens voor copyrights te registreren, niet voor uitvindingen. Copyright is voor software, muziek, literatuur, databases,...

Als je wat advies wil omtrent welke intellectuele eigendom je moet nemen, moet je dus eerst uitleggen in welke categorie je project valt.
Een uitvinding? Ontwerp? Software? ..?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan