GlennvanK
Legacy Member
Hallo,
ik ben nieuw hier, dus het spijt me als ik dit misschien op het verkeerde deel van het forum heb gepost, als dit het geval zou zijn mag je me gerust redirecten.
Ikzelf ben een 20 jaar oude tew-student uit Gent en ben sinds kort op een business idee gekomen.
Wat dat idee precies is zal ik natuurlijk niet meedelen, maar wel zou ik willen vragen om eventuele hulp in hoe ik het nu verstandig moet aanpakken inzake het registreren en uitwerken.
Ten eerste wil ik dat me'n idee niet kan overgenomen/gestolen worden door iemand anders. Dit stelt het eerste probleem daar ik een student ben en dus €0 ter beschikking heb om het te patenteren of dergelijke meer. Ik heb wel iets gelezen over het I-depot, dit lijkt me betrouwbaar, iemand hier ervaring mee?, of zijn er andere mogelijkheden om je idee toch ietwat te beschermen?bv een document opstellen bij een notaris/advocaat? Bovendien moet je om het te werkelijk te patenteren een daadwerkelijk product kunnen voorleggen en niet enkel een idee. ....wat ons breng tot het tweede punt.
Aangezien ik een economie-student ben weet ik dus alles over cijfers, maar zeer weinig over recht en ict. Het laatste is waar het idee over gaat, dus zie ik mij genoodzaakt om de hulp van een derde in te schakelen. Hoe zou ik dit best doen? Ga ik opzoek naar een student of eerder naar een bedrijf die ik misschien kan overhalen om het project te maken in ruil voor een later % aandelen in het bedrijf? Ik weet ook niet of iemand hier ervaring mee heeft? Andere suggesties zijn uiteraard welkom.
Ten derde ben ik als student niet in staat om een dergelijk project te financieren. Volgens mij maakt het niet uit hoeveel vakantiejobs en/of weekendwerkjes je neemt. Het feit blijft dat dit project tot over de duizenden euro's kan gaan. Een jaar stopen met school en gaan werken om dan eventueel een financiering te krijgen lijkt me ook zeer dom aangezien ik ook niet 100% weet of het concept zou aanslaan. Dus: zijn er subsidies, durfkapitalisten, ed? (ik weet over de business angels maar die doen niet in techo), over subsidies kan ik niets terugvinden.....
Ten laatste zou ik willen weten voor ik aan dit alles begin of er een markt voor is....hier kom ik weer op hetzelfde probleem namelijk geen geld dus geen mogelijkheid om een marktonderzoek te laten uitvoeren door een bureau. Zou ik dit zelf doen en kan ik als het correct is uitgevoerd ook rekenen op mijn resultaat? Hierover twijfel ik, omdat dit nogal een ingewikkelde taak is (imo).
Alvast bedankt voor eventuele opmerkingen en/of suggesties!
Groeten
ik ben nieuw hier, dus het spijt me als ik dit misschien op het verkeerde deel van het forum heb gepost, als dit het geval zou zijn mag je me gerust redirecten.
Ikzelf ben een 20 jaar oude tew-student uit Gent en ben sinds kort op een business idee gekomen.
Wat dat idee precies is zal ik natuurlijk niet meedelen, maar wel zou ik willen vragen om eventuele hulp in hoe ik het nu verstandig moet aanpakken inzake het registreren en uitwerken.
Ten eerste wil ik dat me'n idee niet kan overgenomen/gestolen worden door iemand anders. Dit stelt het eerste probleem daar ik een student ben en dus €0 ter beschikking heb om het te patenteren of dergelijke meer. Ik heb wel iets gelezen over het I-depot, dit lijkt me betrouwbaar, iemand hier ervaring mee?, of zijn er andere mogelijkheden om je idee toch ietwat te beschermen?bv een document opstellen bij een notaris/advocaat? Bovendien moet je om het te werkelijk te patenteren een daadwerkelijk product kunnen voorleggen en niet enkel een idee. ....wat ons breng tot het tweede punt.
Aangezien ik een economie-student ben weet ik dus alles over cijfers, maar zeer weinig over recht en ict. Het laatste is waar het idee over gaat, dus zie ik mij genoodzaakt om de hulp van een derde in te schakelen. Hoe zou ik dit best doen? Ga ik opzoek naar een student of eerder naar een bedrijf die ik misschien kan overhalen om het project te maken in ruil voor een later % aandelen in het bedrijf? Ik weet ook niet of iemand hier ervaring mee heeft? Andere suggesties zijn uiteraard welkom.
Ten derde ben ik als student niet in staat om een dergelijk project te financieren. Volgens mij maakt het niet uit hoeveel vakantiejobs en/of weekendwerkjes je neemt. Het feit blijft dat dit project tot over de duizenden euro's kan gaan. Een jaar stopen met school en gaan werken om dan eventueel een financiering te krijgen lijkt me ook zeer dom aangezien ik ook niet 100% weet of het concept zou aanslaan. Dus: zijn er subsidies, durfkapitalisten, ed? (ik weet over de business angels maar die doen niet in techo), over subsidies kan ik niets terugvinden.....
Ten laatste zou ik willen weten voor ik aan dit alles begin of er een markt voor is....hier kom ik weer op hetzelfde probleem namelijk geen geld dus geen mogelijkheid om een marktonderzoek te laten uitvoeren door een bureau. Zou ik dit zelf doen en kan ik als het correct is uitgevoerd ook rekenen op mijn resultaat? Hierover twijfel ik, omdat dit nogal een ingewikkelde taak is (imo).
Alvast bedankt voor eventuele opmerkingen en/of suggesties!
Groeten
