Archief - enquête holebi's secundair onderwijs

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

kimdesutter

Legacy Member
Hoi,

Ik ben een jonge toekomstige leerkracht die een werk rond 'het bespreekbaar maken van wel jong niet hetero' in de klas.
Naar mijn mening wordt hier veel te weinig aandacht aan besteed.

Jullie zouden mij een enorm plezier doen om de enquête hieronder in te vullen.

Heel erg bedankt
Kim
Jongeren - holebi's op school

eS

Legacy Member
Als toekomstig leerkracht moet je weten dat nalezen steeds een must is, er staat een gigantische typo in de eerste zin van de enquête. ;)

Edit: leer eerst maar eens deftig een enquête opstellen, niet elke vraag hoeft een open antwoord te zijn (integendeel, met multiple choice kunt ge uw resultaten veel beter verwerken).

Silmarunya

Legacy Member
Vreemde enquête. Ten eerste krijg je geen vraag of je zelf holebi bent (een aantal vragen waren niet direct van toepassing voor mij omdat ik zelf homoseksueel ben) en ten tweede zijn veel vragen wel ERG open. Misschien wat meer werken met mutiple choice?

Wel terechte opmerking, het thema komt inderdaad amper aan bod in het onderwijs.

sneax

Legacy Member
Ingevuld.

En: door cinema te maken rond holebis maakt ge het alleen maar specialer en dus moeilijker voor de persoon met 'verwarde gevoelens'. Vergeet gewoon het woord 'holebi', vergeet dat er aandacht moet aan gegeven worden, maak geen issue waar er geen hoeft te zijn.

Alle leerkrachten (alle mensen gewoon) zouden eerder bij zichzelf moeten beginnen, stop met denken in 'man vrouw'. Verwacht dat elke persoon die ge tegenkomt met iemand van hetzelfde geslacht kan zijn. Probeer eens niet verrast te zijn als uw collega van wie ge 'het niet verwacht had' daar toch met zijn vriend blijkt te zijn. Probeer het niet 'niet te verwachten' of omgekeerd. Begin is bij uzelf. Als alle boeken en alle uitspraken zelfs van in de kleuterklas eens gewoon zonder die 'hokjes' zouden zijn, dan zijn we pas waar we moeten zijn. En dan gaan kinderen opgroeien met het idee dat het doodnormaal is dat ge iemand hebt met 2 papa's of 2 mama's, gaan ze zonder issues de puberteit in, met een open mind, en hoeven ze zich zelfs helemaal niet te outen. Dan zult ge het wel zien na een fuif wie op wie valt, zonder dat ge u hoeft te 'outen' gewoon smossen met diene kerel die toevallig ok op u valt en waar ge al de hele tijd zit naar te loeren. Of ge nu zelf een meisje of ook ne jongen zijt.

lantaarnpaal

Legacy Member
Ingevuld, komt te weinig aan bod in het onderwijs, en als het aan bod komt, ontspoort dat gesprek altijd. Zou wat serieuzer over moeten gepraat worden.

Silmarunya

Legacy Member
Mogen we deze thread ook als discussieplaats gebruiken? Indien ja, zou ik graag Sneax wat nuanceren (hoewel ik met veel van wat hij zegt volmondig akkoord ga!).

Put_met_keren

Legacy Member
"Bedankt om deel te nemen aan dit onderzoek"

De typo is wel een beetje grappig ja :)
"Enquête betreffende het al dan niet bestaan van voordelen tov holeb's"

Silmarunya

Legacy Member
Put_met_keren zei:
"Bedankt om deel te nemen aan dit onderzoek"

De typo is wel een beetje grappig ja :)
"Enquête betreffende het al dan niet bestaan van voordelen tov holeb's"

Geen typo, das bewust. Holeb zijn (wat is een holeb?) heeft immers niks dan voordelen. Pluimenboa's enzo...

Nerath

Legacy Member
Heb de enquête ook ingevuld, de vragen zijn inderdaad niet bepaald goed geformuleerd.

Om dan toch even verder te gaan met de discussie/het onderwerp denk ik persoonlijk dat actieve sensibilisering the way to go is.

Wat ik hiermee bedoel is; te veel leerkrachten zitten zelf nog in de kast en doen zelf niet aan sensibilisatie. Zelf probeer ik dit aan te pakken door enerzijds - wanneer partners ter sprake komen in een welbepaalde les/kennismakingsles - eerlijk te zijn hierover.

Een iets subtielere manier, maar zeker even belangrijke, is het gebruik van same-sex couples in allerhande oefeningen. Spreek niet enkel over Jan en zijn vriendinnetje, maar evenzeer over Jana en haar vriendin.

Silmarunya

Legacy Member
Nerath zei:
Heb de enquête ook ingevuld, de vragen zijn inderdaad niet bepaald goed geformuleerd.

Om dan toch even verder te gaan met de discussie/het onderwerp denk ik persoonlijk dat actieve sensibilisering the way to go is.

Wat ik hiermee bedoel is; te veel leerkrachten zitten zelf nog in de kast en doen zelf niet aan sensibilisatie. Zelf probeer ik dit aan te pakken door enerzijds - wanneer partners ter sprake komen in een welbepaalde les/kennismakingsles - eerlijk te zijn hierover.

Een iets subtielere manier, maar zeker even belangrijke, is het gebruik van same-sex couples in allerhande oefeningen. Spreek niet enkel over Jan en zijn vriendinnetje, maar evenzeer over Jana en haar vriendin.

Dat laatste is de methode waar ik in geloof. Zeker als dit al vanaf kleuterschool/basisschool wordt ingevoerd. Een onderwijssysteem dat het volledige spectrum van seksualiteit al vanaf dag 1 als normaal voorstelt, voedt een generatie op die eindelijk eens verder kunnen kijken dan dat labeltje.

In die actieve methode geloof ik niet zo, zeker als ze pas vanaf het middelbaar begint. Dat eindigt dan met klasgesprekken waar een derde niet meedoet, een derde lege platitudes die de leerkracht graag wilt horen spuit en een derde zijn mannelijkheid wilt bewijzen met flauwe opmerkingen. Geloof me, ik spreek uit ervaring.

Nerath

Legacy Member
Mijn ervaring is dan toch wel positiever op dat vlak, heb er nog nooit negatieve reacties over gehad (uiteraard heb ik wel de machtspositie, maar toch). Ook BSO-leerlingen maken hier geen probleem van.
De enige groep waar ik het er niet over gehad heb zijn OKAN-klassen, dit omdat de leerlingen in kwestie nauwelijks Nederlands verstonden.

Ik doel dan niet zozeer op een klasgesprek, maar eerder op een vertellen van wat je gedaan hebt met je vriend/vriendin of wat je plannen zijn tijdens vakanties.
Dit omdat ik sowieso aanzetten en voorbeelden moet geven en gewoon "casual talk" binnen mijn lessen, indien men de correcte taal gebruikt, een zeer goede oefening zijn.

Klasgesprekken over dit onderwerp kun je ook niet in elke les justifiëren. Eventueel wel binnen vakken zoals biologie, geschiedenis en zedenleer, maar nogal lastig binnen vakken zoals wiskunde en technologie.
Taalvakken zijn een schemerzone waar je de zaken wat kunt sturen, dat geluk heb ik dan nog.

Volgend jaar hang ik er waarschijnlijk een sensibiliseringscampagne aan vast over de hele school in samenwerking met andere collegae en enkele leerlingen. Stereotypen doorbreken maar ook bekrachtigen samen met de subtielere aanpassingen kan best een goed effect gaan hebben. Hoop ik ;)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan