Archief - Handelswetenschappen / Kinesitherapie

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Mat23

Legacy Member
Hallo,

Ik ben nu bezig met mijn zesde jaar middelbaar in de richting economie-talen, en ik heb wat vragen omtrent verdere studies.
Mijn voorkeur gaat naar handelswetenschappen, wat van hogeschool naar universiteit zal veranderen. Ik kom namelijk uit een richting met slechts 3u wiskunde, dus wou ik graag eens weten of de wiskunde in handelswetenschappen zwaar is. Ik heb reeds met iemand gesproken die ook uit de 3u komt en handelswetenschappen studeert, en die zei dat het zeker te doen is, al hangt dat natuurlijk af van persoon tot persoon.
Wat mijn capaciteiten betreft kan ik mezelf moeilijk inschatten. Tijdens het jaar doe ik niet erg veel, en voor de examens begin ik meestal een dag of vier op voorhand, waarmee ik in het vijfde jaar ongeveer 68% haalde.

Een heel andere mogelijkheid die ik wel interessant vind is kinesitherapie. Dat is waarschijnlijk veel biologie etc. Daarvoor kom ik natuurlijk niet uit de ideale richting, ik heb namelijk 2u natuurwetenschappen in de week, wat biologie, chemie en fysica inhoudt. Bio en fys vormen geen groot probleem voor mij, maar met chemie heb ik het vaak moeilijk. Dus is mijn vraag hierbij of chemie een belangrijke rol speelt in de studie kinesitherapie.

Alvast bedankt.

Profitable

Legacy Member
Ik was en ben zelf ook een luiere student en volg nu TEW en kom van eco MT 3uur wiskunde. Daar overal beweerd wordt dat de wiskunde moeilijker is bij TEW in vergelijking met HW, zou ik mij geen zorgen maken. Als je gewoon veel oefeningen maakt en goed volgt in de les, komt het wel goed.

Van vrienden hoor ik dat de wiskunde ook meer economisch getint is, dus het is geen pure wiskunde. Eerder ideale productiehoeveelheden bepalen enzovoort. Dat maakt het volgens mij interessanter en minder abstract waardoor je het beter zult snappen.

Over dat andere kan ik niets zeggen, maar met HW (en TEW) zit je sowieso goed en kan je later nog alle kanten uit. Als Kinesitherapie u niets blijkt na enkele jaren zit je vast.

xversex

Legacy Member
Mat23 zei:
Hallo,

Ik ben nu bezig met mijn zesde jaar middelbaar in de richting economie-talen, en ik heb wat vragen omtrent verdere studies.
Mijn voorkeur gaat naar handelswetenschappen, wat van hogeschool naar universiteit zal veranderen. Ik kom namelijk uit een richting met slechts 3u wiskunde, dus wou ik graag eens weten of de wiskunde in handelswetenschappen zwaar is. Ik heb reeds met iemand gesproken die ook uit de 3u komt en handelswetenschappen studeert, en die zei dat het zeker te doen is, al hangt dat natuurlijk af van persoon tot persoon.
Wat mijn capaciteiten betreft kan ik mezelf moeilijk inschatten. Tijdens het jaar doe ik niet erg veel, en voor de examens begin ik meestal een dag of vier op voorhand, waarmee ik in het vijfde jaar ongeveer 68% haalde.

Een heel andere mogelijkheid die ik wel interessant vind is kinesitherapie. Dat is waarschijnlijk veel biologie etc. Daarvoor kom ik natuurlijk niet uit de ideale richting, ik heb namelijk 2u natuurwetenschappen in de week, wat biologie, chemie en fysica inhoudt. Bio en fys vormen geen groot probleem voor mij, maar met chemie heb ik het vaak moeilijk. Dus is mijn vraag hierbij of chemie een belangrijke rol speelt in de studie kinesitherapie.

Alvast bedankt.

HW moet lukken :) Mijn zus deed ook eco-talen int middelbaar en ze is er ook door voor haar wiskunde :) Uit haar klas waren er een stuk of 5 die aan HW begonnen zijn en ze zijn er allemaal doorgeraakt voor wiskunde.

Snowyflake

Legacy Member
Over de wiskunde van HW: Hangt van persoon tot persoon, je moet gewoon genoeg discipline hebben om het wekelijks bij te houden en alle oefeningen te maken en dat is het goed te doen :D Als je er het hele semester niet naar omkijkt dan zijn je slaagkansen al een pak minder. Maja dat is in alle richtingen met meerdere vakken wel zo denk ik :p

Over kiné: Tjah dat is een persoonlijke keuze he, als jouw dat interesseert kan je dat doen maar zoals iemand hierboven al zei, je hebt niet veel mogelijkheden dan, je moet kinesist worden, of docent. En meestal tegen dat je doorhebt dat je het niet heel je leven wilt doen heb je al stages en zit je al enkele jaren ver en is het al te laat om nog te veranderen. Dus kiné lijkt me meer iets voor mensen die dat echt willen dan iets waar je met twijfels aan begint.

gaurentlarnier

Legacy Member
houd er rekening mee dat ge met kine maar een zeer nauw spectrum van jobs kunt uitoefenen. Ge gaat er zeker werk mee vinden, maar je hebt niet de brede waaier van jobmogelijkheden die je met andere diploma's, zeker HW, hebt.

ik snap echt niet waarom kine zo'n populaire richting is...

Kentisc

Legacy Member
Ik ben vorig jaar afgestudeerd in de richting economie-talen. Nu doe ik Kinesitherapie aan de KUL. De wetenschapsvakken zijn inderdaad heel belangrijk, vooral in het eerste jaar. Chemie is een semestervak in het eerste jaar en de moeilijkheidsgraag valt goed mee. Fysica daarentegen is een jaarvak en is een PAK zwaarder. Maar het valt allemaal te doen als je gewoon je lessen bij houdt.

Snowyflake

Legacy Member
gaurentlarnier zei:
houd er rekening mee dat ge met kine maar een zeer nauw spectrum van jobs kunt uitoefenen. Ge gaat er zeker werk mee vinden, maar je hebt niet de brede waaier van jobmogelijkheden die je met andere diploma's, zeker HW, hebt.

ik snap echt niet waarom kine zo'n populaire richting is...

Mijn ex studeerde kiné en zij en heel wat van haar vriendinnen uit haar jaar wouden eigenlijk allemaal geneeskunde studeren maar zijn niet door het ingangsexamen geraakt. Dus er zijn er die na het buizen van ingangsexamen geneeskunde heel andere kant opgaan (mijn zus is dan veranderd naar rechten) maar anderen blijven in dezelfde sector en dan is kiné geen slechte keuze.

Dan langs de andere kant kom ik zelf van sportschool en ongeveer 90% uit mijn klas bleef in die sector bij de stap naar het hoger en toen was de hierarchie (slimsten gingen naar kiné en lic lo, derest naar ergo en reg lo etc ...)

gaurentlarnier

Legacy Member
Snowyflake zei:
Dus er zijn er die na het buizen van ingangsexamen geneeskunde heel andere kant opgaan (mijn zus is dan veranderd naar rechten) maar anderen blijven in dezelfde sector en dan is kiné geen slechte keuze.

het beroep kinesist ligt mijlenver van het beroep van dokter... dan lijkt verpleegkunde mij een veel logischere switch.

Jammer genoeg is verpleegkunde geen universitair onderwijs. Maar als je zo ziet zijn er verpleegkundigen in een ziekenhuis die een zeer interessant takenpakket hebben, en ook veel verantwoordelijkheid krijgen.

Ik zou liever (een goeie) verpleger zijn op een boeiende dienst dan een kinesist.

Snowyflake

Legacy Member
gaurentlarnier zei:
het beroep kinesist ligt mijlenver van het beroep van dokter... dan lijkt verpleegkunde mij een veel logischere switch.

Jammer genoeg is verpleegkunde geen universitair onderwijs. Maar als je zo ziet zijn er verpleegkundigen in een ziekenhuis die een zeer interessant takenpakket hebben, en ook veel verantwoordelijkheid krijgen.

Ik zou liever (een goeie) verpleger zijn op een boeiende dienst dan een kinesist.

Dat kan zijn maar inderdaad zoals je zelf zegt word verpleegkunde jammer genoeg te vaak onderschat en kan kinésist "prestigeuzer" overkomen. En met gelijke sector bedoel ik ook een richting waar ze met anatomie en fysiologie en al dienen zever bezig zijn :p

RubeVL

Legacy Member
Zit nu in men eerste jaar HW en er zijn der toch wel (heel) veel van EcMt die nu al niks meer begrijpen van wiskunde (ja, ook het deel dat netjes naar de les komt). Er zijn er wel die het nog aankunnen maar dat is toch het kleinere deel.

Dus, als je nu al redelijk goed in wiskunde bent voor je richting en je doet volgend jaar wat moeite, moet dat wel lukken.

xversex

Legacy Member
RubeVL zei:
Zit nu in men eerste jaar HW en er zijn der toch wel (heel) veel van EcMt die nu al niks meer begrijpen van wiskunde (ja, ook het deel dat netjes naar de les komt). Er zijn er wel die het nog aankunnen maar dat is toch het kleinere deel.

Dus, als je nu al redelijk goed in wiskunde bent voor je richting en je doet volgend jaar wat moeite, moet dat wel lukken.

Toch niet wiskunde I-A? Da is toch echt megasimpel, zelfs voor een 3uurs :p

[TFT]Poky

Legacy Member
zit zelf in de sector en vind kine toch wel dichter liggen als verpleegkundigen Zenne :). Als ge dit al kunt vergelijken natuurlijk.

Mat23

Legacy Member
tja, nu zegt iemand dat het zeker te doen is en de ander dat bijna niemand uit ecmt er iets van snapt :p

RubeVL

Legacy Member
xversex zei:
Toch niet wiskunde I-A? Da is toch echt megasimpel, zelfs voor een 3uurs :p
Wiskunde I-A wordt hier nie als benaming gebruikt.
"Wiskunde met bedrijfseconomische toepassingen I" heet het hier.

Mat23

Legacy Member
en wat de inhoud van handelswetenschappen betreft, is dit meer algemeen economisch gericht of meer op het boekhoudkundige?

Snowyflake

Legacy Member
RubeVL zei:
Wiskunde I-A wordt hier nie als benaming gebruikt.
"Wiskunde met bedrijfseconomische toepassingen I" heet het hier.

In Gent is het Wiskunde 1 A in het eerste semester dan Wiskunde 1 B in tweede semester en dan wiskunde 2 in het tweede jaar. Vroeger was het in het eerste jaar ook gewoon Wiskunde 1 in 1 semester en dan het andere semester geen wiskunde maar door het te splitsen over 2 semesters is de drempel lager geworden voor mensen die in het middelbaar minder wiskunde hadden. Vind ik wel goed zo, uiteindelijk zie je evenveel wiskunde in het eerste jaar maar gespreider.

Mat23 zei:
en wat de inhoud van handelswetenschappen betreft, is dit meer algemeen economisch gericht of meer op het boekhoudkundige?

Meer economisch gericht dan boekhoudig. Je hebt misschien maar 1 boekhoudvak per semester. Let wel op in Gent heb je in het eerste jaar vennootschapsboekhouden wat wel een buisvak is. Als je als afstudeer richting accountancy kiest zal je wss in derde bach en master ook meer boekhoudgericht krijgen. Maar eerste twee jaar wegen recht en wiskunde etc ... evenveel door

Ellen1989

Legacy Member
3e bach + master accountancy-fiscaliteit ook amper boekhouden hoor, vooral fiscaliteit...
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan