Archief - hoe de kmo markt als zelfstandige benaderen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

ictdynamic

Legacy Member
Heb meer dan 20 jaar ICT ervaring, meerdere certificaten en spreek mijn drie talen. Omdat ik schrik heb om met mijn hoofdberoep in gevaar te komen (te weinig contracten) heb ik reeds mijn eigen kleine onderneming op gestart. Durf, zonder arrogant te willen overkomen, te beweren dat de crisis een stuk kleiner was geweest als iedereen even hard en dynamisch had gewerkt als ik vorig jaar heb gedaan maar besef dat mensen niet altijd de keuze hebben om nog heel wat extra uren te doen (zwaar werk, privé omstandigheden etc.)

Mocht er iemand nog tips hebben hoe KMO markt en/of startende bedrijven te helpen, laat graag iets weten.

Mooncat

Legacy Member
De gemakkelijkste en meet efficiënte methode is om je eigen contacten aan te spreken (mail, Linkedin) om te zien of er interesse bestaat voor je diensten. Als je degelijk werk aflevert is er niks zo sterk als mond-aan-mondreclame. Andere dingen die je kan doen is het bijwonen van evenementen om nieuwe contacten te leggen en het gebruiken van sociale media om op te vallen (makkelijker gezegd dan gedaan trouwens).

Estrebian

Legacy Member
Doe ook wat aan je website. Persoonlijk zou ik al afhaken na het bekijken van de homepage, die komt mijns inziens niet professioneel over.

ictdynamic

Legacy Member
Beste,
kan je dan ook constructieve suggesties doen ipv goedkope kritiek? Ik veronderstel dat je dan ook zelf een webstek hebt waar iedereen van achterover gaat vallen?
Zaakvoerder IctDynamic.

Estrebian

Legacy Member
Nee, dat heb ik niet en dat is volgens mij ook niet nodig om een oordeel te kunnen vellen over een site. Uw doelpubliek bestaat toch ook niet enkel uit webdesigners?

Voor ik met iemand samenwerk doe ik sowieso een backgroundcheck, een blik werpen op de website hoort daarbij.
Paar zaken die mij meteen opvallen:
- Afbeeldingen die ferm gestretched zijn
- Willekeurig gebruik van kleuren in de tekst, soms hoofdletters vergeten.
- Verscheidene afbeeldingen die totaal niet professioneel overkomen
- Taalgebruik, vb 'Geen bullshitting, geen geouwehoer maar getting the job done'
- Etc.

Riverdale27

Legacy Member
ictdynamic zei:
Beste,
kan je dan ook constructieve suggesties doen ipv goedkope kritiek? Ik veronderstel dat je dan ook zelf een webstek hebt waar iedereen van achterover gaat vallen?
Zaakvoerder IctDynamic.

Dat was toch constructieve kritiek? Geloof me hoor: veel mensen haken af als je website er niet professioneel uitziet. En dat hij zelf een geweldige website zou moeten hebben om "kritiek" te mogen uiten op de jouwe, daar snap ik al helemaal niks van. Moet ik zelf een mooie baard hebben voordat ik mag zeggen dat jouw baard lelijk is?

trX

Legacy Member
Inderdaad, eerste beeld van de site:

- Afbeeldingen die uit hun oorspronkelijk formaat getrokken zijn
- Lelijke buttons

erik verkelkere

Legacy Member
Allen,
als gepensioneerd zelfstandige weet ik hoe moeilijk het is om een eigen zaak op te starten. Ik wens de zaakvoerder van IctDynamic dan ook alle succes en wil toch ook positieve elementen benadrukken. Als inwoner van Kontich constateer ik dat IctDynamic goed google-vindbaar is gemaakt en ondertussen lijken er al enkele zaken verbeterd. Bovendien geeft hij zelf aan zich op een eenvoudige lay-out te focussen en ook ik vind de connotatie van eenvoud geen slechte connotatie. Succes van Erik Verkelkeren, gepensionneerd zaakvoerder.

ictdynamic

Legacy Member
Allen,
toch bedankt voor de feedback en ook de positieve commentaar. Ik heb de meeste zaken kunnen verbeteren. Voor die ballonnetjes hoop ik nog te kunnen samenwerken met iemand die grafische talenten heeft. Ik weet heel goed dat het wordpress theme en bvb mail hosting ook professioneler kunnen maar investeer mondjes maat en ga dus rationeel met de centen om.
Zaakvoerder IctDynamic.

Denmilitair

Legacy Member
talking to yourself?

de site zieter inderdaad niet echt goed uit, en als je dit al niet van kritiek kan aanvaarden...
We zeggen dit maar om je wijzen op punten die je kan verbeteren

Kitana

Legacy Member
ictdynamic zei:
Allen,
toch bedankt voor de feedback en ook de positieve commentaar. Ik heb de meeste zaken kunnen verbeteren. Voor die ballonnetjes hoop ik nog te kunnen samenwerken met iemand die grafische talenten heeft. Ik weet heel goed dat het wordpress theme en bvb mail hosting ook professioneler kunnen maar investeer mondjes maat en ga dus rationeel met de centen om.
Zaakvoerder IctDynamic.

De website komt gewoon onprofessioneel over.
Lijkt gemaakt door een kind ipv een volwassene. Ik heb het dan op zich niet over de lay-out (kan over gediscussieerd worden en de meesten hier zullen het niet goed vinden, maar voor uw doelpubliek is die goed en dat vergeten ze hier blijkbaar. Al is het taalgebruik ook niet altijd goed).
De reden dat het onprofessioneel overkomt is omdat er nergens iets staat over van wie de site is. Uw naam staat er niet, dat is iets dat argwaan opwekt. Ofwel blijf je anoniem en ga je minder mensen/bedrijven aantrekken ofwel moet je uw naam linken met uw bedrijf. Er staat ook geen btw nummer vermeld bv.

Verder vind ik het raar dat je na zoveel jaren geen contacten hebt.

Stimpy

Legacy Member
ictdynamic zei:
Beste,
kan je dan ook constructieve suggesties doen ipv goedkope kritiek? Ik veronderstel dat je dan ook zelf een webstek hebt waar iedereen van achterover gaat vallen?
Zaakvoerder IctDynamic.
LOL

Wat ne verwaande kwast zijt gij. Geheel onterecht trouwens want ge komt hier enorm dom over.

Riverdale27

Legacy Member
goodjob12 zei:
De website komt gewoon onprofessioneel over.
Lijkt gemaakt door een kind ipv een volwassene. Ik heb het dan op zich niet over de lay-out (kan over gediscussieerd worden en de meesten hier zullen het niet goed vinden, maar voor uw doelpubliek is die goed en dat vergeten ze hier blijkbaar. Al is het taalgebruik ook niet altijd goed).
De reden dat het onprofessioneel overkomt is omdat er nergens iets staat over van wie de site is. Uw naam staat er niet, dat is iets dat argwaan opwekt. Ofwel blijf je anoniem en ga je minder mensen/bedrijven aantrekken ofwel moet je uw naam linken met uw bedrijf. Er staat ook geen btw nummer vermeld bv.

Verder vind ik het raar dat je na zoveel jaren geen contacten hebt.

Ik vind dat ge wat overdrijft over die website. Zo erg ziet die er toch niet uit? Ok, een paar afbeeldingen die beter konden, maar ge moet niet overdrijven he.

Inco

Legacy Member
De treadstarter lijkt toch te luisteren want er zijn al een aantal punten verbeterd.

Nog enkele tips:
  • Bij de sectie about zou ik inderdaad ook iets kleins persoonlijks zetten over de werknemer(s), een kleine foto met een korte bio + referentie straalt direct meer profesionaliteit uit
  • Portfolio ziet er goed uit, eventueel het commentaar van de klant in perspectief (schuin lettertype of dergerlijk) zetten zodat deze meer opvalt als zijnde positieve feedback
  • Google Adwords sectie: via Google kan je zelf certificaten behandelen (Get AdWords certified | Google Certification Program) met het doel een volwaardige SEO te worden. Eens behaald kan je deze certificaten ook op je pagina toevoegen wat toch alweer een kleine meerwaarde aanbied & profesionaliteit uitstraalt.


Voor de rest:
  • Unieke businesspoint bepalen. In dit geval aanbieden van meerdere google-based services aan een degelijke prijs. Je unieke businesspoint bepaalt alles dus sta hier goed bij stil! (Vb: Ga je voor absolute kwaliteit of absoluut laagste prijs garantie, richt je jou op eenmanszaken in de buurt of schuw je geen werk over heel Vlaanderen, wil je zoveel mogelijk diensten aanbieden of specialiseer je je in enkele niche-diensten, etc).
  • Doelpubliek bepalen (= eenmanszaken & KMO's in dit geval)
  • Doelpubliek targetten, aangezien je voornamelijk eenmanszaken & KMO's wil benaderen zal mond-op-mond reclame het best werken. Begin met potentiële klanten uit je eigen netwerken aan te spreken (IRL & linkedin is een goed begin) & de bal zal op deze manier zelf wel aan het rollen slaan indien je kwaliteit aflevert voor een degelijke prijs.


Ik wens je alvast veel succes toe, laat gerust een post of PM achter indien je nog verdere vragen hebt!

samsonite

Legacy Member
Op zijn website zou ik graag willen lezen wat hij gestudeerd heeft (hoger onderwijs) en hoelang in welke sector/functie hij heeft gewerkt. Dat zou mij toch wat meer vertrouwen geven.

sneax

Legacy Member
Ik zou er ook niets aan vragen met zo ne lelijke site ... doet mij denken aan de frontpage websites van 10 jaar geleden. Op zich is dat niet ZO erg, maar als ge diensten aanbiedt die ook maar iets te maken hebben met online presence, dan is dat toch wel belangrijk.

ictdynamic

Legacy Member
Allen,
bedankt voor de feedback. Ondertussen zijn de ballonnetjes ook weer vervangen door iets toepasselijker. Mijn volgende stap zou zijn om de wordpress.com om te zetten naar een wordpress.org waar je dus zelf fonts, plugins en themes kan wijizgen/toevoegen. Mbt anonimiteit probeer ik momenteel een overeenkomst te vinden met mijn werkgever, vandaar dat dat element nog niet is vermeld.
Finaal, uiteindelijk was mijn vraag vooral gesteld om beter potentiële klanten te vinden. Bedankt voor de bekomen suggesties, zelf probeer ik nu inderdaad kennissen en vriendenkring en reken ik ook op LinkedIn (owner IctDynamic). Heb helaas geconstateerd dat bussen van folders en Google Adwords niet echt rendeert.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan