Archief - Hoeveel kost leven in Vlaanderen?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Pizza Monster

Legacy Member
Kan iemand mij vertellen wat men per jaar kwijt is als student wonende in Vlaanderen? Ik weet dat het heel erg veel verschilt, maar in welke orde moet ik denken? Ik weet dat het collegegeld rond de 500 euro per jaar is, maar wat kost de rest (kamer, eten etc).

Alvast bedankt.

Fliblit

Legacy Member
Verschrikkelijk veel godverdomme

[youtube]kcsNbQRU5TI[/youtube]

Orchidee

Legacy Member
Als je beursstudent bent, zal je normaal maar 100 euro collegegeld moeten betalen. Dus het kan al interessant zijn om dit uit te zoeken. Als je een beetje zoekt, kan je best wel een kot onder de 300 euro vinden.

voor mij is het:
kot: 230 euro/maand
eten + uitgaan: 50 euro/week
collegegeld: 100euro/jaar
boeken: 250-300 euro dit jaar

vergeet ook niet: abonnement de lijn (voor bus en tram) en campuskaart trein, indien deze dingen nodig zijn voor je.

Ikzelf heb mijn abbonement van de lijn het goedkoopst kunnen aanschaffen door de gezinskorting voor grotere gezinnen, maar indien je maar met 1 of 2 kinderen bent, zal dit wellicht goedkoper kunnen door korting die via school wordt gegeven (bij ons geven ze bv. 50% korting).
Indien je op kot gaat en dus enkel 1x heen en terug per week met de trein, zal je normaal goedkoopst met een aangevraagde campuskaart van school kunnen reizen. Ik moet altijd een uur met de trein doen en betaal hier minder dan 1euro per rit voor. Zeer voordelig dus. ;)

Estrebian

Legacy Member
Kot: 270 à 350 euro per maand, van mij persoonlijk 310 + EGW
Eten: Dit is vnl afhankelijk van het feit dat je in school eet of niet, ik zou toch al snel 25 à 40 euro rekenen. Uitgaan is persoonsgebonden & hangt van veel factoren af, dus dat schat je best zelf in. Van mij varieert het ook teveel van week tot week.
Inschrijvingsgeld: 560 euro blijkbaar
Boeken: ik koop (en verkoop!) alles tweedehands dus dat is flink wat goedkoper. Door terug te verkopen en een deel te recupereren denk ik dat de boeken ongeveer 40 à 50 euro kosten.
Vervoer met de trein naar Gent: jaarlijks zo'n 70 euro.

Straddle

Legacy Member
Voor mij als student, twee jaar terug:

kot: 270
eten + uitgaan: 50
boeken: 200 a 300
vervoerskosten: op jaarbasis toch zeker een go-pass plus nog buskaartjes, dus ongeveer 100 euro

xyus89

Legacy Member
Eten + uitgaan 50 euro?
dan moogt gij mij uitleggen hoe ge dat doet.

Zat altijd aan 80 euro per week.

EternalSilence

Legacy Member
xyus89 zei:
Eten + uitgaan 50 euro?
dan moogt gij mij uitleggen hoe ge dat doet.

Zat altijd aan 80 euro per week.

idd
Ik denk dat ik zelf met €50 maar net toekom om voor 7 dagen eten te kopen.
als je gaat eten in je school, + fruit koopt + deftig water + versnaperingen + ...

scel

Legacy Member
EternalSilence zei:
idd
Ik denk dat ik zelf met €50 maar net toekom om voor 7 dagen eten te kopen.
als je gaat eten in je school, + fruit koopt + deftig water + versnaperingen + ...

deftig water? Is het kraanwater in Belgie zo vervuild?

BeeLz

Legacy Member
Hangt er gewoon vanaf.

Kot: 300-400€
Studiegeld: Reken op 50€ per maand, inschrijving, boeken, kopies, ...
Eten+drinken+uitgaan: Bij mij is dit een 200€ per week en ik zit niet op kot maar ik leef nu niet echt zuinig :p

Straddle

Legacy Member
xyus89 zei:
Eten + uitgaan 50 euro?
dan moogt gij mij uitleggen hoe ge dat doet.

Eten: s'morgens niets, s'middags een broodje t.w.v. 2 a 2,5 euro. S'avonds meestal spaghetti of iets dat ik van thuis meenam op zondagavond. Dan ook nog 1 a 2 keer per week in de alma voor 3 euro. Ik ging meestal op stap in de fakbars in leuven, dat was 1 euro voor een pintje en 1,5 euro voor een Duvel waar ik ging.

Straddle

Legacy Member
scel zei:
deftig water? Is het kraanwater in Belgie zo vervuild?

Afhankelijk van waar je zit. Bij mij thuis in Limburg is het van de kraan net zo goed als van uit de winkel. Op mijn studio in Leuven is het niet te drinken, ik word er haast ziek van als ik het probeer te drinken.

@XeSs

Legacy Member
Inschrijvingsgeld: € 580 (éénmalig)
Kot: € 200/maand
Geld om de maand door te komen: € 80-100/maand
Boeken zullen over het gehele jaar ook wel rond de € 500 uitkomen.

sneax

Legacy Member
Deftig water ... das 40cent per dag (voor van die louise flessen). In een studentenresto kunde eten voor 3eur en dan nog een brood en wa kaas of hesp, das amper 5eur per dag. Ik snap niet hoe sommigen zoveel geld uitgeven aan eten.

Ik kwam met gemak rond met 15eur ofzo voor eten en drinken toen ik op kot zat, de rest was om te zuipen :D

Natuurlijk, als ge vanalle voorgeprepareerde shit van de Spar koopt en u ni kunt inhouden bij elke automaat die ge passeert dan loopt het snel op.

Mudi

Legacy Member
Brek zei:
Ik drink eigenlijk altijd van de kraan, ook in Leuven. :unsure:

²

Er is niks mis mee met die water. Er zit gewoon meer kalk in, maar zoveel kwaad kan da niet zijn.

Verder moet je idd vragen of je in aanmerking voor beurs. Ik kom bijvoorbeeld wel in aanmerking en moet maar 100 euro aan inschrijvingsgeld betalen.
Ik zit in een residentie van KUL en betaal 110 per maand.
Ik betaal bijna niks voor mijn boeken. Ik vraag steeds of ik cursussen van voorbije jaren mag lenen en geef ze terug op het einde van het jaar.
Voor eten hangt het echt af van hoeveel je eet. Ik eet 5 a 6 keer per dag, maar betaal toch maar tussen de 5 en 10 euro per dag!

Alles hangt af van hoe goed je omgaat met je geld. Ik spendeer mss 200 tot 250 per maand voor het studeren aan de KUL (ik betaal ook wel alles zelf (school, eten, kot, kleren, hobby's, ...)), terwijl anderen gemakkelijk boven de 500 euro komen.

NotoriousP

Legacy Member
BeeLz zei:
Eten+drinken+uitgaan: Bij mij is dit een 200€ per week en ik zit niet op kot maar ik leef nu niet echt zuinig :p

Ik hoop dat ge daar zelf voor werkt, zo'n geld verspilling.

Ik kom rond met 50€/week aan eten & drinken zonder hier zuinig te zijn, uitgaan betaal ik zelf maar boven de 80€/week kom ik nooit.

Meitzl

Legacy Member
NotoriousP zei:
Ik hoop dat ge daar zelf voor werkt, zo'n geld verspilling.

Ik kom rond met 50€/week aan eten & drinken zonder hier zuinig te zijn, uitgaan betaal ik zelf maar boven de 80€/week kom ik nooit.

30 euro per week voor uit te gaan?

Damn, ik snap echt niet hoe sommigen dat doen :p. Stel je dat met een man of 5 op café zit, iedereen geeft 2x een rondje. Tegen 1.7€/pint zit je aan 17 euro..

En als je gaat feesten is het toch snel 30 euro voor 1 avond?


Hoewel dat natuurlijk mijn definitie van uitgaan is. Toen ik nog een "gewone" student was durfde ik hier een daar eens wat lessen overslaag, en ging dus veel weg tot een een uur of 4-5. Nu ik volle dagen aan mijn thesis werk, gaat dat niet meer en ben ik idd veel minder geld kwijt :).

tragezot

Legacy Member
Kot: € 310/maand
Eten: € 60/week, ik sport en maak elke dag vers eten klaar. Ik krijg ook € 60/week van m'n ouders.
Uitgaan: € 20/week cafégeld. Een avondje uitgaan alleen al kan al rap € 40 zijn.
Overig: gem. € 20 euro andere. Boek kopen, herstelling aan m'n fiets, bevliegingen, restaurant, ...
(en dan nog schoolboeken, inschrijvingsgeld, etc.)

Ik krijg € 60/week van m'n ouders. De rest komt uit eigen zak wat ik verdiend heb met m'n studentenjob (€ 80/week).

BeeLz

Legacy Member
NotoriousP zei:
Ik hoop dat ge daar zelf voor werkt, zo'n geld verspilling.

Ik kom rond met 50€/week aan eten & drinken zonder hier zuinig te zijn, uitgaan betaal ik zelf maar boven de 80€/week kom ik nooit.

Uiteraard, ik werk 2-3x in de week.
ik besef ook wel dat het geldverspilling is maar waarom zou ik sparen zolang ik student ben?
En geldverspilling is relatief, iets deftig eten kost nu eenmaal geld, zelf als je het in de winkel gaat kopen.
Een dagje univ kost me makkelijk 15€, dan daarna iets gaan eten en 's avonds uitgaan.
Hou er ook rekening mee dat ik in Antwerpen woon, daar heb je geen fakbars met pintjes voor 1€ en als er al zo'n acties zijn dan zit daar 200man binnen. Dan ga ik wel liever ergens rustig zitten voor 1.80€ de pils.
Ik hecht er veel waarde aan dat ik als student kan doen wat ik wil zonder op elke euro te moeten zien.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan