Archief - Hogeschool zonder middelbaar diploma

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

PersonalJesus

Legacy Member
Hallo jongens en meisjes

Ik doe deze periode mijn examens voor de centrale examencommissie, maar door omstandigheden zou het kunnen dat ik niet aan alle examens kan deelnemen. Nu heb ik al opgevangen van mensen die hogeschool volgen en tijdens het jaar dan de attesten voor desbetreffende vakken behalen. Op de site van bijvoorbeeld artevelde vind ik hier niets over terug ... weet iemand hier het fijne van?

bedankt :)

JPV

Legacy Member
In theorie kan je via een creditcontract of een examencontract al vakken afleggen.

Ik dacht echter wel dat de meeste hogescholen/universiteiten ook daar een diploma secundair vragen, tenzij je (zoals je nu ook kan voor een voltijdse hogeschoolopleiding) een uitzondering aanvraagt om zonder secundair onderwijs aan een hogeschool/universiteit te beginnen.

NotoriousP

Legacy Member
Je moet normaal gezien voor de examentzittijd (januari) uw diploma hebben, dit was in mijn tijd toch wat ze mij op de KUL vertelden...

PersonalJesus

Legacy Member
JPV zei:
In theorie kan je via een creditcontract of een examencontract al vakken afleggen.

Ik dacht echter wel dat de meeste hogescholen/universiteiten ook daar een diploma secundair vragen, tenzij je (zoals je nu ook kan voor een voltijdse hogeschoolopleiding) een uitzondering aanvraagt om zonder secundair onderwijs aan een hogeschool/universiteit te beginnen.

Indien je geen diploma secundair onderwijs hebt en de leeftijd van 21 jaar bereikt hebt, vluchteling of ontheemd bent, dan kun je je inschrijven na een toelatingsonderzoek. Voor meer informatie hierover kun je terecht op de dienst studieadvies ([email protected], 09 235 20 05).

Hier kan ik absoluut niet aan voldoen. Best eens mailen/bellen dan gewoon? :p

puni

Legacy Member
NotoriousP zei:
Je moet normaal gezien voor de examentzittijd (januari) uw diploma hebben, dit was in mijn tijd toch wat ze mij op de KUL vertelden...

Correct. Als ik het mij goed herinner (ik heb het op dezelfde manier gedaan), is de tweede zittijd ergens in oktober/november. Zolang ge voor uw eerste examenperiode in het hoger onderwijs (januari) uw diploma hebt, is er geen probleem.

PersonalJesus

Legacy Member
puni zei:
Correct. Als ik het mij goed herinner (ik heb het op dezelfde manier gedaan), is de tweede zittijd ergens in oktober/november. Zolang ge voor uw eerste examenperiode in het hoger onderwijs (januari) uw diploma hebt, is er geen probleem.

Klopt. Wel goed nieuws als het zo is. :) Zal het voor de zekerheid nog eens navragen maar dit stemt me al gunstig. :D

puni

Legacy Member
PersonalJesus zei:
Klopt. Wel goed nieuws als het zo is. :) Zal het voor de zekerheid nog eens navragen maar dit stemt me al gunstig. :D

3.1. Bepalingen die gelden voor alle opleidingen en opleidingsonderdelen

3.1.1. Algemeen

Art. 42. Voor toelating tot een opleiding of opleidingsonderdelen aan de K.U.Leuven geldt dat de student in elk geval moet voldoen aan de decretale voorwaarden met de hierna bepaalde aanvullingen. Aan deze voorwaarden moet voldaan zijn bij aanvang van het academiejaar. Uitzonderlijk kan een kandidaat-student tot de aanvang van de eerste examenperiode uitstel krijgen om aan de diplomavoorwaarden te voldoen. Als hij op dat ogenblik niet voldoet aan deze voorwaarden wordt hij uitgeschreven en hiervan op de hoogte gebracht.

Dit komt uit het reglement van de KULeuven. Ik ga ervan uit dat de reglementering van andere universiteiten en hogescholen vergelijkbaar zal zijn.

Er mag dan wel uitzonderlijk staan, ik betwijfel of ze hier moeilijk over zouden doen.

Carrion

Legacy Member
Aan de Khlim is het zo dat ge moogt beginnen zonder secundair diploma maar ge moet dit wel in uw 1sta bachelor halen via examencommissie.

leau

Legacy Member
Hoi iedereen,

Heeft iemand van jullie al zo'n bekwaamheidstest afgelegd via SELOR (dus niet middenjury, maar door gebruik te maken van de mogelijkheid om onder afwijkende toelatingsvoorwaarden in te schrijven)? Hoe verloopt zo'n test?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan