Archief - Invloed van games op de studieprestaties bij studenten.

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

aarsgarnaal

Legacy Member
Hallo,
Ik zit in mijn laatste jaar secundair onderwjs en ik doe een onderzoek naar de invloed van games op de studieprestaties van studenten. Ik heb al wat bronnen gevonden maar de echt bruikbare die je op het internet vindt zijn betalend. Kent iemand soms een goede gratis bron (boek, thesis, artikel,...) dat aansluit bij mijn onderzoek? Alvast bedankt.
(Is dit trouwens het juiste forum voor een topic als deze?)

Dragonix

Legacy Member
maak mss een soort van enquete en dan heb je ineens zelf resultaten. Ik denk dat hier genoeg gamers zijn die nog student zijn of in ieder geval kunnen meespraken uit al dan niet een positieve ervaring

Voor mij persoonlijk beinvloedde het wel :p

aarsgarnaal

Legacy Member
Ik heb al enquêtes afgenomen maar ik heb ook informatie nodig over het onderwerp om mijn resultaten te vergelijken enzo, begrijpt ge?

Antares

Legacy Member
ik zal uw thesis is onder handen nemen!
gamen heeft een gigantisch slechte invloed op het studeren.
door mijn gamekunsten ga ik dit jaar blijven plakke omda gamen veel plezanter is as leren. as simple as that. ge kunt u gwn ni concentrere wnr ge aant lere bent.

Licargon

Legacy Member
Antares zei:
ik zal uw thesis is onder handen nemen!
gamen heeft een gigantisch slechte invloed op het studeren.
door mijn gamekunsten ga ik dit jaar blijven plakke omda gamen veel plezanter is as leren. as simple as that. ge kunt u gwn ni concentrere wnr ge aant lere bent.

Not sure if sarcasm, but:

Of ge kweekt wa discipline en ge leert gewoon? Not that hard :)

Boemkool

Legacy Member
Gaat het specifiek over de invloed van games op 'leerprestaties'?
Veel beter zul je niet leren als je gamet natuurlijk, maar games kunnen wel een positieve invloed hebben op leervermogen vind ik.

Om een heel simpel voorbeeld te geven: Een Pokémon spelletje op de gameboy, in een pokémongevecht vechten er twee pokémons tegen elkaar met elk 100hp. Als je weet dat de vijandelijke pokémon jou twintig dmg doet per keer, heb je vijf beurten om hem te doden. --> Kinderen leren vermenigvuldigen en delen zonder het te beseffen.

Ander voorbeeld: World of Warcraft, auction house: Vraag, prijs, aanbod,... kopen en verkopen met winst enzovoort.

Zeus, Total War games, age of empires of wat nog allemaal -> Op een toffe manier met geschiedenis/cultuur spelen

Klinkt misschien allemaal wat flauw maar je zou er nog van verbaasd zijn van wat je allemaal onbewust opsteekt door te gamen

Racing_Genk

Legacy Member
Zeer negatieve invloed. Int middelbaar ging ik na school altijd zo'n negen uur gamen (van 17u tot 02u snachts, verslavende MMORPG) Gelukkig is da voorbij :p

SysRq

Legacy Member
Licargon zei:
Of ge kweekt wa discipline en ge leert gewoon? Not that hard :)

*zucht*

Discipline nodig om te leren? Ge leert het beste spelenderwijs, alleen hebben sommige mensen de neiging leren te zien als een straf. Met willen leren komt ge verder dan met moeten leren.

Snowyflake

Legacy Member
SysRq zei:
*zucht*

Discipline nodig om te leren? Ge leert het beste spelenderwijs, alleen hebben sommige mensen de neiging leren te zien als een straf. Met willen leren komt ge verder dan met moeten leren.

Dat klopt, maar het klopst slechts voor een deel. Zowel in het middelbaar als aan de hogeschool als aan de universiteit gelijk welke richting is er altijd wel een vak dat je niet ligt of dat je geen interesse in hebt. Dus als je dan moet kiezen tussen een spelletje spelen of dat vak te studeren, kan discipline en besef van de noodzaak wel van pas komen ..

In het middelbaar had gamen dan ook een negatief effect op mijn studiegedrag. Omdat het mij niets kon schelen en al dienen 'tiener-rebel-fuck-school-mentaliteit' . Nu ik in het hoger zit en toch voor een deftig diploma ga ben ik wijs genoeg om eerst mijn boeken open te doen voordat ik een spel opstart :D

Ammon

Legacy Member
Persoonlijk vind ik console games niet echt een te zware invloed hebben op je studieprestaties..
Wel die online games zoals counterstrike en die mmorpg's.
Console spelletjes speelde ik max. 2 uurtjes per dag,
Counterstrike kon gemakkelijk 5-6 uurtjes per dag en volgende dag te laat naar school gaan of zelfs ''ziek'' melden... In 1 schooljaar ben ik meer ziek geweest dan een gemiddeld persoon levenslang :D

Licargon

Legacy Member
SysRq zei:
*zucht*

Discipline nodig om te leren? Ge leert het beste spelenderwijs, alleen hebben sommige mensen de neiging leren te zien als een straf. Met willen leren komt ge verder dan met moeten leren.

Als ge u jaar laat falen omda "gamen zoveel toffer is dan leren" dan hebde 2 opties

1. Stopt gwn me studeren
2. Man the fuck up en kweekt de discipline om ni na 5 min leren terug te grijpen naar een paar uur gamen

Spelenderwijs leren ben ik absoluut voorstander van, maar 5u WoW of Call of Duty spelen terwijl ge eig bedrijfscommunicatie zout moeten blokken heeft ook geen nut :D

Vio

Legacy Member
Licargon zei:
Als ge u jaar laat falen omda "gamen zoveel toffer is dan leren" dan hebde 2 opties

1. Stopt gwn me studeren
2. Man the fuck up en kweekt de discipline om ni na 5 min leren terug te grijpen naar een paar uur gamen

Spelenderwijs leren ben ik absoluut voorstander van, maar 5u WoW of Call of Duty spelen terwijl ge eig bedrijfscommunicatie zout moeten blokken heeft ook geen nut :D

Wat een optie, gewoon stoppen ja! En dan op den dop ganse dagen gamen ofzo? :s Verder studeren todat ge tot het besef komt dat ge niet goed bezig zijt lijkt mij dan toch net een betere optie.

kirdefer

Legacy Member
Als je toegang hebt tot dit soort artikelen kan je altijd eens kijken naar http://psycnet.apa.org/psycinfo/1986-15744-001

Nu zou ik wel een beetje opletten met je vraag:; effect van X op Y impliceert een causaal verband en zo eenvoudig ligt het nu eenmaal niet. Als je onderzoek gaat over personen -18 jaar dan zit je sowieso met iets als "ouderlijke invloed" of meer algemeen invloed van de sociale context die waarschijnlijk minstens even belangrijk is mbt tot schoolprestaties. De effectvraag van games (evenzeer bv. de geweldvraag) is een beetje een kromme vraag omdat mensen veel meer doen dan games spelen alleen....
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan