Archief - Is er werk voor archeologen?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

kenny0225

Legacy Member
Nu ik bijna eigenaar ben van een bachelor diploma in het bedrijfsmanagement ga ik proberen te gaan voor een master. Het probleem is dat ik nog niet weet de welkste.

Ik heb wat zitten rond snuisteren op de studiekiezer van Ugent (Studiekiezer ? Universiteit Gent) en doordat geschiedenis mij boeit sprong de opleiding archeologie mij in het oog.

Er zijn natuurlijk 2 problemen: het eerste is dat ik daarna nog eens 3 jaar moet studeren (i.p.v. 2 jaar voor TEW of HW). Maar de grootste vragen stel ik mij bij de werkopportuniteiten die een opleiding archeologie bieden.

Dus als er mensen zijn met ervaring in deze richting of vrienden die in deze richting zijn afgestudeerd: waar werk je (of uw maat) en vond je (of uw maat) makkelijk werk in de sector?

tldr: is er werk in België voor archeologen?

De Wouter

Legacy Member
Ik kan me moeilijk voorstellen dat je daar werk mee gaat vinden, zeker hier in België. Met veel geluk misschien bij de politie om haartjes enzo te zoeken op crime scenes. :p

Nahrtent

Legacy Member
De Wouter zei:
Ik kan me moeilijk voorstellen dat je daar werk mee gaat vinden, zeker hier in België. Met veel geluk misschien bij de politie om haartjes enzo te zoeken op crime scenes. :p

Praat alsjeblieft niet over zaken waar je geen fluit van afweet. Archeologie heeft niets met forensisch onderzoek te maken. Dank bij voorbaat.

@TS: Sinds de opkomst van de noodarcheologie en het 'vernieler betaalt'-principe uit de conventie van Malta is er meer en meer werk voor archeologen in België buiten de academische instanties. Er zijn meer en meer privé-bedrijfjes die bv. sites waar steden een ondergrondse parking willen aanleggen grondig onderzoeken. Een voorbeeld hiervan is de gloednieuwe parking onder de hopmarkt in Aalst: hier is jaren aan opgravingen en onderzoek aan voorafgegaan vooraleer de aanleg kon beginnen. Dit werk is natuurlijk verre van even aantrekkelijk of spectaculair als de academische opgravingen in bv. Griekenland en Italië (de privé-bedrijven in die landen, voor zover ze er zijn, werken liever met archeologen van eigen - no pun intended - bodem) want doorgaans graaf je niet veel meer op dan wat middeleeuwse paalgaten, af en toe een fundering van een muur, of wat grachten. Verder zijn er ook wel wat mogelijkheden bij bijvoorbeeld musea, waar je dan kan helpen inventariseren en onderzoeken en gidsen en dergelijke meer. Pijnpunt bij uitstek is dat je als archeoloog 6 maand ervaring moet hebben voor je mag opgraven. Dat betekent doorgaans dat je dus 6 maanden gratis moet gaan werken vooraleer je een job kan aannemen.

Conclusie is dat de jobvooruitzichten in de specifieke sector allesbehalve positief zijn. Ze zijn er wel, maar ze zijn absoluut niet wat je je er bij voorstelt. De beste kans op een mooie job als archeoloog is eigenlijk verbonden proberen blijven aan de universiteit. Anders kan je natuurlijk ook gewoon met je academische master een andere richting inslaan, bv. de ambtenarij.

- Ik ben zelf student archeologie en bereid me in stilte voor op een job buiten de sector :p.

Hiapoe

Legacy Member
Wel een zeer interessant beroep, lijkt me...

Maar heel geromantiseerd beroep. De leek z'n idee van archeoloog = Indiana Jones :D

Nahrtent

Legacy Member
Hiapoe zei:
Wel een zeer interessant beroep, lijkt me...

Bwah... staan graven in de regen, wind en kou, terwijl het interessantste dat je dan vindt wat verkleurde aarde is die een paalgat moet voorstellen... Soms heb ik het gevoel dat je eigenlijk gewoon aan veredelde bouwvakker bent.

Het hangt er natuurlijk ook wat vanaf welke specialisatie je kiest. Belgische steen- en bronstijdarcheologie komt er zo goed als altijd op neer dat je aarde zit te zeven op zoek naar silexfragmenten en/of verkoolde pollen van planten. Kies je voor Grieks-Romeins is er dan weer veel minder kans op werk, echter als je het vindt is het wel 9/10 een veel mooiere job :p.

Hiapoe

Legacy Member
SinDweller zei:
Bwah... staan graven in de regen, wind en kou, terwijl het interessantste dat je dan vindt wat verkleurde aarde is die een paalgat moet voorstellen... Soms heb ik het gevoel dat je eigenlijk gewoon aan veredelde bouwvakker bent.

Het hangt er natuurlijk ook wat vanaf welke specialisatie je kiest. Belgische steen- en bronstijdarcheologie komt er zo goed als altijd op neer dat je aarde zit te zeven op zoek naar silexfragmenten en/of verkoolde pollen van planten. Kies je voor Grieks-Romeins is er dan weer veel minder kans op werk, echter als je het vindt is het wel 9/10 een veel mooiere job :p.

En geheime schatten specialisatie? Bestaat dat niet? :p
Of Holy Grail specialisatie!!! :D

Nahrtent

Legacy Member
Hiapoe zei:
En geheime schatten specialisatie? Bestaat dat niet? :p
Of Holy Grail specialisatie!!! :D

Ik ga je moeten teleurstellen :p. Qua 'schattenjacht' komt de Midden- en Zuid-Amerikaanse archeologie nog het dichtst in de buurt. Met de opkomst van nieuwe technieken zoals LiDAR die door het bladerdek van de jungle kunnen kijken komt daar nu de ene spectaculaire vondst na de andere aan het licht. Dat zou echt een droombestemming voor mij zijn, maar die mannen beschouwen Europese archeologen een beetje als conquistadores die daar hun precolumbiaanse schatten nogmaals komen wegroven. En in Europa kan je dan nog enkel in Leiden een master Amerikaanse archeologie volgen.

Coolguy

Legacy Member
Goh, mijn overbure is toch al jaren geleden moeten verhuizen naar Nederland om aan de bak te komen als archeoloog.

kenny0225

Legacy Member
Daar vreesde ik dus al voor. Ik wil eigenlijk liever iets doen wat mij boeit (geschiedenis is oneindig veel interessanter dan economie, iedereen die zegt dat ze economie interessant vinden liegt :p) maar perspectief op een job vind ik ook belangrijk + hw is maar 2 jaar ipv de 3 voor archeologie...

Pfff dilemma's dilemma's...

Ikkina

Legacy Member
kenny0225 zei:
Daar vreesde ik dus al voor. Ik wil eigenlijk liever iets doen wat mij boeit (geschiedenis is oneindig veel interessanter dan economie, iedereen die zegt dat ze economie interessant vinden liegt :p) maar perspectief op een job vind ik ook belangrijk + hw is maar 2 jaar ipv de 3 voor archeologie...

Pfff dilemma's dilemma's...
Ik zou zeggen, hou archeologie/geschiedenis tot je hobby en probeer met HW brood op de plank te krijgen. Ik denk dat het in dit geval beter is om niet je hart, maar je verstand te volgen.

stinky

Legacy Member
kenny0225 zei:
Daar vreesde ik dus al voor. Ik wil eigenlijk liever iets doen wat mij boeit (geschiedenis is oneindig veel interessanter dan economie, iedereen die zegt dat ze economie interessant vinden liegt :p) maar perspectief op een job vind ik ook belangrijk + hw is maar 2 jaar ipv de 3 voor archeologie...

Pfff dilemma's dilemma's...

Als ge iets over economie wilt leren, moete dan ook geen HW gaan doen hé.

flyingdutchman

Legacy Member
kenny0225 zei:
Daar vreesde ik dus al voor. Ik wil eigenlijk liever iets doen wat mij boeit (geschiedenis is oneindig veel interessanter dan economie, iedereen die zegt dat ze economie interessant vinden liegt :p) maar perspectief op een job vind ik ook belangrijk + hw is maar 2 jaar ipv de 3 voor archeologie...

Pfff dilemma's dilemma's...

Economie is echt razendinteressant, de scheidslijn met politiek, sociologie, geschiedenis, beleid en iets wat uiteindelijk miljoenen mensen indirect of direct raakt is toch echt verschrikkelijk interessant?

TEW/HW/HIR zijn eigenlijk geen echte economische richtingen. De Nederlandse naamgeving is eigenlijk geschikter en laat veel meer zien dat het eigenlijk totaal andere richtingen zijn: Bedrijfskunde/Bedrijfseconomie en Technische Bedrijfskunde.

Het bedrijf staat centraal, met al zijn boekhouding/finance/marketing/logistiek e.d.

EW en TEW in Leuven delen enkel het eerste jaar van de bachelor ongeveer, daarna zijn ze totaal anders en delen quasi geen vakken meer. Het is 1 letter verschil, maar het verschil qua inhoud is echt groot, hoewel je met majoren e.d. het verschil nog wat kunt wegwerken.

Waarom ga je niet voor HW om daarna te schakelen naar EW? Ik weet van een assistent van vorig jaar die dat ook gedaan had. Je moet dan nog eventjes door HW 'heen bijten' maar kunt daarna verder met EW. De vraag naar EW'ers is volgens onze proffen altijd 'enorm hoog' dus ik neem aan dat er genoeg jobs zijn bij nationale/supranationale instellingen.

EDIT: ik kan u wel zeggen dat de master EW naar het schijnt niet min is. Zeer wiskundig. Genoeg doen de master TEW vanwege (naar het schijnt) minder zwaar en betere aansluiting jobmarkt.

kenny0225

Legacy Member
Ik heb enkele dagen geleden een gesprekje gehad met een studie-adviseur van Universiteit Gent en toen ik vertelde dat ik twijfelde tussen tew, hw en archeologie was een van de eerste dingen dat ze me vroeg "Welke richting volgde je in het middelbaar". Doordat ik economie-talen volgde (3u wiskunde/week) en ook niet uitblink in wiskundige richtingen wees ze er mij op dat tew toch heel wat moeilijker is op wiskunde gebied dan hw.

Daarom durf ik zelf nog niet te denken aan ew.

Silmarunya

Legacy Member
kenny0225 zei:
Ik heb enkele dagen geleden een gesprekje gehad met een studie-adviseur van Universiteit Gent en toen ik vertelde dat ik twijfelde tussen tew, hw en archeologie was een van de eerste dingen dat ze me vroeg "Welke richting volgde je in het middelbaar". Doordat ik economie-talen volgde (3u wiskunde/week) en ook niet uitblink in wiskundige richtingen wees ze er mij op dat tew toch heel wat moeilijker is op wiskunde gebied dan hw.

Daarom durf ik zelf nog niet te denken aan ew.

Vriendin van mij komt uit handel met dezelfde wiskundige vooropleiding als jij (op onze school kregen ec-mt en handel samen dezelfde wiskunde). Ze wou TEW doen en is er nu vlot door voor haar eerste jaar. Maar:

1) Ze heeft een zomercursus gevolgd
2) Ze kreeg gedurende het hele jaar bijles van mij en haar lief.
3) Ze heeft keihard moeten werken voor wiskunde.

Het kan dus (de wiskunde in TEW is, in eerste bach toch, niet zó moeilijk), maar je moet je afvragen of je hard wilt werken (en enige aanleg hebt). Als je zoals jij al maar half en half gemotiveerd bent is (T)EW een no go vrees ik.

Longee

Legacy Member
Silmarunya zei:
Vriendin van mij komt uit handel met dezelfde wiskundige vooropleiding als jij (op onze school kregen ec-mt en handel samen dezelfde wiskunde). Ze wou TEW doen en is er nu vlot door voor haar eerstejaar. Maar:

1) Ze heeft een zomercursus gevolgd
2) Ze kreeg gedurende het hele jaar bijles van mij en haar lief.
3) Ze heeft keihard moeten werken voor wiskunde.

Het kan dus (de wiskunde in TEW is, in eerste bach toch, niet zó moeilijk), maar je moet je afvragen of je hard wilt werken (en enige aanleg hebt). Als je zoals jij al maar half en half gemotiveerd bent is (T)EW een no go vrees ik.

Wiskunde van 2e bach is nog stuk moeilijker, meesten struikelen daarover. En zoals hier reeds aangehaald is HW bedrijfskunde en niet economie.

kenny0225

Legacy Member
Ik zou doordat ik reeds een bachelordiploma bezit kunnen deelnemen aan de schakelprogramma's. (Omdat jullie waarschijnlijk niet weten welke vakken dit precies inhouden: zo zien de lessenroosters voor het eerste semester er uit voor TEW imgur: the simple image sharer en zo voor handelswetenschappen imgur: the simple image sharer)

Misschien hebben mijn eerdere reacties een andere indruk nagelaten maar ik ben eigenlijk wel gemotiveerd om voor TEW te kiezen. Ik heb in het verleden altijd de makkelijke keuze genomen en heb nu zin om mezelf eens te testen door de iets moeilijkere keuze te maken.

Longee

Legacy Member
kenny0225 zei:
Ik zou doordat ik reeds een bachelordiploma bezit kunnen deelnemen aan de schakelprogramma's. (Omdat jullie waarschijnlijk niet weten welke vakken dit precies inhouden: zo zien de lessenroosters voor het eerste semester er uit voor TEW imgur: the simple image sharer en zo voor handelswetenschappen imgur: the simple image sharer)

Misschien hebben mijn eerdere reacties een andere indruk nagelaten maar ik ben eigenlijk wel gemotiveerd om voor TEW te kiezen. Ik heb in het verleden altijd de makkelijke keuze genomen en heb nu zin om mezelf eens te testen door de iets moeilijkere keuze te maken.

Wat is je voorkennis wiskunde? Rest maakt niet zoveel uit.

kenny0225

Legacy Member
Zoals ik al zei, heel beperkt, ik heb in het middelbaar economie-moderne talen gevolgd waardoor ik maar 3u wiskunde per week had.

Maar waarom heb ik eigenlijk concreet een voorkennis wiskunde nodig voor deze richting? Wordt de leerstof niet uitgelegd tijdens de lessen of hoe moet ik mij dat voorstellen?

Silmarunya

Legacy Member
kenny0225 zei:
Zoals ik al zei, heel beperkt, ik heb in het middelbaar economie-moderne talen gevolgd waardoor ik maar 3u wiskunde per week had.

Maar waarom heb ik eigenlijk concreet een voorkennis wiskunde nodig voor deze richting? Wordt de leerstof niet uitgelegd tijdens de lessen of hoe moet ik mij dat voorstellen?

Elke universitaire richting met wiskunde begint in theorie van nul (behalve de absolute basis zoals rekenen wordt alles herhaald). Die herhaling gaat echter zodanig snel en is zo complex uitgelegd dat ze voor iemand met beperkte voorkennis quasi onhaalbaar is zonder keihard werken.

Meestal veronderstelt men dat je in het middelbaar minstens 4, liefst 6 or 8 uur wiskunde hebt gehad en dat die herhaling niet meer is dan een kleine opfrissing. Als je ze echter nog nooit gezien hebt, is het afzien. En als je in het begin niet mee bent, zit je het hele jaar met een probleem - alles bouwt verder op alles. Daarbij komt nog dat je in het middelbaar in een 3-4-uurs zit met reden: je bent al niet bij de grootste wiskundige talenten, dus zal het nog extra lastig zijn om die achterstand in te halen.

Een oplossing kan zijn om je in september nog wat zelfstandig of via een zomercursus bij te scholen, maar zelfs dan is het lastig.

Longee

Legacy Member
kenny0225 zei:
Zoals ik al zei, heel beperkt, ik heb in het middelbaar economie-moderne talen gevolgd waardoor ik maar 3u wiskunde per week had.

Maar waarom heb ik eigenlijk concreet een voorkennis wiskunde nodig voor deze richting? Wordt de leerstof niet uitgelegd tijdens de lessen of hoe moet ik mij dat voorstellen?

De leerstof wordt zeker uitgelegd, alleen veel 'abstracter' en sneller dan in het middelbaar. Dus het is handig dat je al weet waarover men bezig is, want ze veronderstellen echt wel dat je al een basis hebt (goniometrie, algebra,..). Onderschat het vooral niet, zeker doordat het ook nog eens wiskunde IA en IIA op 1 semester is.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan