Archief - Jongeren op zoek naar werk

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Thiele

Legacy Member
Ik ben Thomas Thielemans, laatstejaarsstudent aan Erasmushogeschool Brussel. Als onderwerp voor mijn afstudeerproject behandel ik het thema:
jeugdwerkloosheid in Europa.

De Morgen schrijft op 9 februari 2012:

Aantal universitairen zonder werk breekt record
'In tien jaar tijd steeg het aantal werklozen met een hoger diploma met liefst 115 procent. Het aantal universitairen is niet alleen fors toegenomen, maar de afgestudeerden matchen ook niet met de gevraagde profielen op de arbeidsmarkt.'

Ik ben dus op zoek naar hoogopgeleide jongeren zonder een job.

Hoe reageer je op zulke berichten?
Ken je nog werkloze jongeren?
Waar ga je op zoek naar vacatures?
Ben je van plan om bijscholing te volgen?


Alvast bedankt voor jullie medewerking!

Thiele

NotoriousP

Legacy Member
Ik denk dat dit bij ons nogal mee valt, vooral in landen zoals Spanje hebben ze hier problemen mee.

Dorien89

Legacy Member
Ik ben een werkzoekende hogeropgeleide. Ik ben in juni afgestudeerd als Master in de Sociologie aan de UA, en ben onmiddelijk redelijk intensief op zoek gegaan naar werk, zonder resultaat tot op heden. Ik kan me wel vinden in dergelijk nieuws. Zo valt er als afgestudeerde socioloog echt wel weinig werk te vinden. De meeste studiegenoten studeren bijna allemaal verder voor een tweede Master,en de overigen hebben ook veel moeite met werk vinden. Dit gaat dus over sociologie; kennissen met andere opleidingen leken nooit lang werkzoekend te zijn of hadden al aanbiedingen vanuit stages e.d. .
Ik zoek vacatures via VDAB, Jobrapido-updates, Vacature, uitzendbureau's, websites van hogescholen/ universiteiten/ gemeenten/ overheid,.. en ik google regelmatig naar specifieke bedrijven/organisaties in de hoop op hun website vacatures te vinden of om spontaan te solliciteren.
Ik heb nagedacht om bij te scholen, richting Marketing of HR (postgraduaat). Probleem is dat zoiets praktisch onbetaalbaar is voor mij. Ik heb nl. geen 'sponsors', en wil na vier jaar hogere opleiding uiteraard van start kunnen gaan in de echte wereld.
Nu ik zo'n 9 maanden werkzoekend ben, ben ik gaan geloven dat sociologie op zichzelf geen voldoende opleiding is. Ik had dit eerder moeten inzien. In mijn omgeving werd hiervoor gewaarschuwd, maar de leraren op de middelbare school en op de universiteit zelf werd ik op dat vlak gerustgesteld. De recente besparingen van overheden helpen natuurlijk ook niet, aangezien deze vaak de onrechtstreekse opdrachtgever zijn van sociologen. Maar dat lijkt mij maar één aspect van het hele verhaal. Ik heb simpelweg een foute beslissing gemaakt wat betreft mijn opleiding. En natuurlijk verandert de maatschappij. Een hogere opleiding is niet meer zo bijzonder op zich. Je hebt vaak meer nodig dan dat (stage, bijkomende opleiding, connecties, aantoonbaar engagement in de sector,..). Hogeropgeleiden hebben vaak minder tastbare/ zichtbare competenties, dus moeten ze zich op andere manieren onderscheiden van de massa.

Profitable

Legacy Member
Als ik zo rond mij kijk zijn alle mooie jobjes al ingepalmd tijdens het academiejaar. Als je dan pas begint te zoeken naar werk als je afgestudeerd bent.... tja.
Ik spreek hier nu van TEW, maar lijkt mij overal wel de regel dat je er snel bij moet zijn om een deftige job te vinden.

Chilliewillie88

Legacy Member
Profitable zei:
Als ik zo rond mij kijk zijn alle mooie jobjes al ingepalmd tijdens het academiejaar. Als je dan pas begint te zoeken naar werk als je afgestudeerd bent.... tja.
Ik spreek hier nu van TEW, maar lijkt mij overal wel de regel dat je er snel bij moet zijn om een deftige job te vinden.

Klopt, ik tekende mijn contract al in December om in September (uiteindelijk pas Oktober, damn you tweede zit) te beginnen.

Profitable

Legacy Member
Chilliewillie88 zei:
Klopt, ik tekende mijn contract al in December om in September (uiteindelijk pas Oktober, damn you tweede zit) te beginnen.

Off-topic:Oktober om eind september te beginnen :p


Er vroeg bij zijn is een manier om u te onderscheiden van de rest van de massa: je bent gemotiveerd en hebt ambitie!

SysRq

Legacy Member
Profitable zei:
Er vroeg bij zijn is een manier om u te onderscheiden van de rest van de massa: je bent gemotiveerd en hebt ambitie!

Ja, nu gediplomeerd zijn bijna de norm is geworden, komt het er op aan, zoals in het verleden, de juiste mensen te kennen. Wanneer diploma's niet meer bestaan om te onderscheiden, dan wordt het terug een "ons kent ons"-verhaal.

thecoon

Legacy Member
stond niet in dat artikel dat ze vooral uit de sociale wetenschappen kwamen

Guazala

Legacy Member
thecoon zei:
stond niet in dat artikel dat ze vooral uit de sociale wetenschappen kwamen

Worden jullie zelf eigenlijk niet moe van steeds datzelfde liedje te zingen? Of helpt dat om je eigen zelfbeeld op te krikken ofzo?

McGregor

Legacy Member
Guazala zei:
Worden jullie zelf eigenlijk niet moe van steeds datzelfde liedje te zingen? Of helpt dat om je eigen zelfbeeld op te krikken ofzo?

Dat is eerder een objectieve vaststelling :).

Epyon

Legacy Member
Ik vraag me toch af hoeveel van die werkloze hoger opgeleiden iets in de trend van (kunst)geschiedenis, journalistiek of psychologie gedaan hebben. :p

Sorry kon het niet laten :(
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan