Archief - Landmeten doen na Bouwkunde?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

thommich

Legacy Member
Ik moet toegeven dat ik hier eigenlijk nooit post. Maar zit nu met een probleem dat ik aan de weledele community hier wil voorleggen :D

Even uitleggen: ik heb een jaar burg ir geprobeerd, maar de wiskunde was te zwaar. (4 van de 5 buizen na 2e zit waren wiskunde).

Dan ben ik Industrieel Bouwkunde gaan doen aan KAHO St-Lieven. Doordat ik wel een deel vrijstellingen had zit ik sinds toen telkens tussen 2 jaar. (ongeveer 50/50)

Volgend jaar moet ik nog stage doen (tussen juni en eind oktober), mijn thesis en een week projectwerk, om dan in januari af te studeren.

Nu twijfel ik om volgend jaar nog Landmeten bij te doen. Dat zou betekenen dat ik netto een jaar later afstudeer. Laatste semester ook weer stage Landmeten en thesis landmeten.

Hetgeen waarover ik twijfel en wat ik aan jullie wil vragen:

Wat is de meerwaarde in de bouw als je ook landmeten gedaan hebt?

Ik zie mezelf niet direct fulltime landmeter worden. Ik doe graag bouwkunde en zou graag in de bouw terechtkomen.
Wat ik graag zou doen bvb is werfleider in de staalbouw. De opleiding staalbouw interesseert me wel enorm (de vakinhoud enzo). Bovendien is het een knelpuntberoep, dus er is wel vraag naar...
Aan de andere kant is een jaar werkervaring ook erg waardevol imho.

Mensen hier uit de bouw of die zelf landmeter zijn die wat tips hebben? Weegt het jaar extra studeren op tegen een jaar werkervaring, indien ik niet enkel landmeten ga doen?

VN.

Legacy Member
Ben zelf afgestudeerd als ing. bouwkunde en kan je verzekeren dat het extra jaar landmeten redelijk verloren is als je werfleider wilt worden. Dit heeft praktisch geen enkele toegevoegde waarde.

Staalbouw interesseert je en je denkt eraan om nog een jaar verder te studeren, mss is lasingenieur iets voor jou dan. (master na master in welding engineering). Heb dit ook overwogen nog, maar 90% kans dat ge kwaliteitsingenieur wordt daarna.

Maar als je graag specifiek werfleider of in die richting toch wilt gaan werken, zit je reeds zeer goed met diploma bouwkunde. Vacatures genoeg voor die job.

joshetei

Legacy Member
Lijkt mij gewoon leuk om nog een jaar student te zijn en nog wat te chillen (want dat is het masterjaar ing. wel) maar kzou toch gewoon gaan werken.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan