Archief - Master Handelswetenschappen / Master Bedrijfskunde

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

MonkeyPenis

Legacy Member
Is de Master Handelswetenschappen (HUB) vergelijkbaar met een Master Bedrijfskunde (VUB)? In beide richtingen zie je in het schakelprogramma gelijkaardige wiskunde, statistiek en economie. In de Masterjaren zijn er ook sterke gelijkenissen (Marketing, operationeel beheer, management, HRM...).

Ik vraag me af welk diploma op de arbeidsmarkt het meest relevant is? Wordt er een onderscheid gemaakt of kan je voor dezelfde functies solliciteren?
En wat zijn de verschillen qua niveau?

Schakelprogramma Bedrijfskunde: http://aiv.vub.ac.be/opaweb/index?pa...TS&language=nl

Master Bedrijfskunde: http://aiv.vub.ac.be/opaweb/index?pa...TS&language=nl

Snowyflake

Legacy Member
Zoals ik al zei weet ik niet echt het verschil aan de HUB maar als die richtingen daar daadwerkelijk zo gelijkaardig zijn. Dan zou ik je aanraden om te kijken waar je naartoe wilt. Als je in de overheid wilt dan is bestuurskunde een betere of evengoede keuze als hawe. Als dat niet je doel is maar je wilt op de arbeidsmarkt dan zou ik zonder twijfel voor hawe kiezen. Daarvan weet je min of meer zeker waar je staat op de arbeidsmarkt en welke functies je kan krijgen. Dus dan is hawe een betere of evengoede keuze als bestuurskunde.


Heb eens op een jobzoek site hawe ingetypt:

Handelswetenschappen jobs in België | careerjet.be

zoals je kan zien vragen ze voor die jobs meestal om : rechten, tew, ew hir, hawe, ir,...

veel verschillende masters maar bestuurskunde zit duidelijk niet in dezelfde sector als hawe. Ik veronderstel dat die in de overheid zitten alé dat is toch wat ze mij altijd vertellen :p

MonkeyPenis

Legacy Member
Snowyflake, ik heb reeds gereageerd op je post in het ander topic. Bestuurskunde =/= bedrijfskunde. Bedrijfskunde is veel gelijkender op HW qua inhoud, er wordt daar geen link gelegd met de publieke sector, maar is eerder gericht op de arbeidsmarkt (economie, strategisch management, logistiek, financiële analyse, accounting...).

Ik vraag mij gewoon af of er in de praktijk onderscheid gemaakt wordt tussen die twee (en niet tussen bestuurskunde en hawe).

carhartt^-

Legacy Member
Bedrijfskunde is een master op de universiteit. Voor sommigen is dit een meerwaarde dan een hogeschool master.

Mooncat

Legacy Member
Anderzijds is handelswetenschappen toch een stuk bekender dan bedrijfskunde.

MonkeyPenis

Legacy Member
Mja, 't is daarmee dat ik twijfel. Die bedrijfskunde is gebaseerd op vakken uit TEW, maar zeker niet gelijkaardig anderzijds wel van universitair niveau. Hij lijkt meer op HW maar heeft niet de bekendheid ervan. Waar zou ik hierover om raad kunnen vragen? Het lijkt me raar om naar bedrijven te bellen op basis van vacatures om te kijken of zij een onderscheid zouden maken tussen de twee bij sollicitaties...

Profitable

Legacy Member
MonkeyPenis zei:
Mja, 't is daarmee dat ik twijfel. Die bedrijfskunde is gebaseerd op vakken uit TEW, maar zeker niet gelijkaardig anderzijds wel van universitair niveau. Hij lijkt meer op HW maar heeft niet de bekendheid ervan. Waar zou ik hierover om raad kunnen vragen? Het lijkt me raar om naar bedrijven te bellen op basis van vacatures om te kijken of zij een onderscheid zouden maken tussen de twee bij sollicitaties...

Ga naar de universiteit/hogeschool die dit aanbiedt en laat hen u overtuigen. Trek na het horen van beide partijen uw conclusies.

Ik volg de mening van anderen hier: HW is veel bekender en meer gevraagd in de arbeidsmarkt. HW is in de praktijk zelfs gelijkgesteld met TEW in veel gevallen (bv Big 4).

Als ge zo graag universiteit wilt doen, doe dan TEW, daar kan je niets fout mee doen. HW is meer gericht op teamwork (wat zeker een troef is tijdens sollicitaties) en praktijk. De moeilijkheid zal wel min of meer hetzelfde zijn, hoewel de nadruk op verschillende aspecten ligt.

Persoonlijk zou ik dus bedrijfskunde afraden, maar dat is mijn mening :)

Ellen1989

Legacy Member
Ik denk dat je qua diploma meer hebt met handelswetenschappen. Heb je diploma hawe, is dat volwaardig economisch diploma, terwijl bedrijfskunde zo eerder een masterjaartje aanvullende economie is, niet echt zo diepgaand... Denk ik hé

MonkeyPenis

Legacy Member
Profitable zei:
Ga naar de universiteit/hogeschool die dit aanbiedt en laat hen u overtuigen. Trek na het horen van beide partijen uw conclusies.

Ik volg de mening van anderen hier: HW is veel bekender en meer gevraagd in de arbeidsmarkt. HW is in de praktijk zelfs gelijkgesteld met TEW in veel gevallen (bv Big 4).

Als ge zo graag universiteit wilt doen, doe dan TEW, daar kan je niets fout mee doen. HW is meer gericht op teamwork (wat zeker een troef is tijdens sollicitaties) en praktijk. De moeilijkheid zal wel min of meer hetzelfde zijn, hoewel de nadruk op verschillende aspecten ligt.

Persoonlijk zou ik dus bedrijfskunde afraden, maar dat is mijn mening :)

TEW is geen optie wegens niet voldoen aan toelatingsvoorwaarden voor schakelprogramma. Ik wil het ook graag doen in avondschool icm een voltijdse job. Het schakelprogramma van Bedrijfskunde is 45stp in vergelijking met 60stp van HW.

Ik wil trouwens verder in Human Resources en zie de eventuele master vooral als aanvulling op mijn huidige diploma's (regent / personeelswerk) om makkelijker door te groeien en een breder zicht te hebben op algemeen management (economische basis + inzichten in marketing, logistiek, finance...). Op basis van deze verklaring lijkt Bedrijfskunde voldoende, maar toch, als ik op dezelfde tijd een beter diploma kan halen... Ik heb al voldoende 'foute' keuzes gemaakt wat betreft studiekeuze. :)

Ik zal eens horen bij de twee instellingen, maar deze gaan sowieso een gekleurd beeld geven.

MonkeyPenis

Legacy Member
Ellen1989 zei:
Ik denk dat je qua diploma meer hebt met handelswetenschappen. Heb je diploma hawe, is dat volwaardig economisch diploma, terwijl bedrijfskunde zo eerder een masterjaartje aanvullende economie is, niet echt zo diepgaand... Denk ik hé

De leerinhouden van macro- en micro-economie zijn gelijkaardig en gebruiken ook hetzelfde boek van Mankiw. Wel behandelen ze bij HW wel economisch recht en internationale economie. Globaal zijn ze wel gelijkaardig.

timdeb

Legacy Member
Schakelprogramma Bedrijfskunde

Algemene economie I
Wiskundige methoden voor bedrijfsbeheer
Bedrijfsinformatica
Onderzoeksmethoden in economie en management
Algemene economie II
Statistische methoden voor bedrijfsbeheer
Arbeidsverhoudingen
Bedrijfsgerichte communicatie in het Engels


Master Bedrijfskunde

Algemeen boekhouden en kostprijsberekening
Management en strategie
Software voor bedrijfsbeleid
Operationeel beheer en logistiek
Strategische marketing
Financieel management en investeringsanalyse
Masterproef Bedrijfskunde

Keuze
Human Resources Management
Organisatieleer



1e bach TEW

Algemeen boekhouden
Algemene economie I
Bedrijfsinformatica
Sociologie I
Wiskunde I voor Toegepaste Economische Wetenschappen
Algemene economie II
Ondernemingsrecht
Marketing
Statistiek I
Economische vaktaal Frans
Economische vaktaal Engels


2e bach TEW

Macro-economie
Wiskunde II voor Toegepaste Economische Wetenschappen
Bedrijfsfinanciering
Management
Geld- en kapitaalmarkten
Arbeidsverhoudingen
Management accounting
Statistiek II
Micro-economie

Talen - 2 talen te kiezen
Bedrijfsgerichte communicatie vaktaal Frans
Bedrijfsgerichte communicatie in het Engels
Economische vaktaal Duits
Economische vaktaal Spaans


3e bach TEW

Arbeids- en organisatiepsychologie
Overheidsfinanciën
Multivariate analyse
Bedrijfseconomie van non-profit organisaties
Sociale wetgeving
Onderzoeksmethoden in economie en management
Fiscaliteit
Monetaire economie
Strategisch merkenmanagement
Mededinging en mededingingsbeleid

Master TEW
Master in de Toegepaste Economische Wetenschappen , Master in de Toegepaste Economische Wetenschappenl
(te veel keuze vakken)

Ik denk dat er weinig de moeite doen om de opleidingen zelf te vergelijken, daarom post ik ze hier maar neer :p. Het is wel duidelijk dat je met een master bedrijfskunde geen accountancy- en analyse-functies kunt uitoefenen. De zuivere financiële functies zeg maar, de opleiding is dan ook meer gericht op management. Voor diegene dat het nog niet wisten, maar master bedrijfskunde = ned. versie master in management.

De bedoeling van deze masteropleiding is dat het een surplus is op je bachelor. Je 'moet' dus later naar functies zoeken waar je bacheloropleiding ook van toepassing is, op enkele uitzonderingen na natuurlijk. In het geval van de threadstarter lijkt me de master bedrijfskunde zeker voor hem van toepassing, aangezien hij wil doorgroeien in het HRM-gebeuren.

carhartt^-

Legacy Member
na je master bedrijfskunde kan je rechtstreeks doorstromen in de master TEW.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan